ads

10300معلم نیاز حوزه غرب

معلومات کلیدگروپ نشان می‌دهد که ریاست‌های معارف ولایات غربی افغانستان به ده‌هزار و 300 بست جدید معلم ضرورت دارند و یک‌هزار و 850 بست این اداره¬ها هم خالی می-باشد.

سمیه ولی‌زاده
30 اسد 1399
10300معلم نیاز حوزه غرب

براساس اظهارات مسوولان معارف ولایات حوزه غرب، بیش از 30 باب مکتب در ولایات غور و فراه، به دلیل نبود معلم از چهارسال به این‌سو مسدوداند.
آنان می‌گویند که از سال 1396 تشکیلات ولایات غور و بادغیس و از سال 1397 تشکیلات معارف ولایت‌های فراه و هرات افزایش نیافته‌است.
منابع محلی می‌گویند که به دلیل کمبود بودجه تشکیلات سکتور معارف مطابق به ضرورت مکاتب افزایش نمی‌یابد.
براساس ارقام اداره‌های معارفولایات غربی 5 هزار بست جدید معلم در هرات، یک و هزار و 500 بست معلم در ولایت بادغیس، 2 هزار بست در غور و یک‌هزار و 800 بست معلم در مکاتب دولتی ولایت فراه ضرورت می¬باشد.
همچنان یک‌هزار بست معلم در هرات، 196 بست معلم در فراه، 500 بست در غور و 200 بست معلم هم در بادغیس از سه سال به این‌سو خالی می¬باشد که با این رقم، اکنون ولایات غربی نیاز به استخدام 12هزار و 150 معلم رسمی دارند.
بربنیاد معلومات روسای معارف ولایت¬های حوزه غرب، شماری از معلمین مکاتب تقاعد و یا هم استعفاء داده‌اند که به همین اساس یک‌هزار و 850 بست معلم اکنون در این ولایات خالی‌اند.
آنان بیان می‌دارند که روند مقرری معلمین در سکتور معارف به کندی پیش‌برده می‌شود و به همین خاطر، 6 هزار و 960 معلم قرار دادی در بست‌های مورد نیاز جذب شده‌اند و سایر بست هم توسط معلمین حق‌الزحمه پر شده‌است.
مسوولان معارف تاکید دارند که معلمین قراردادی مسلکی نیستند و به همین دلیل، کیفیت درسی نیز در مکاتب پایین می‌باشد.
در همین حال وزارت معارف، مشکل کمبود معلم و کیفیت پایین سیستم درسی را به دلیل کمبود معلمین مسلکی تایید نموده، اما مسدودبودن 31 باب مکتب را به دلیل نبود معلم در ولایات فراه و غور نمی‌پذیرد.
آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که اکنون در سراسر افغانستان به 70 هزار بست جدید معلم نیاز می‌باشد، اما براساس فیصله ریاست جمهوری و کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، در سال روان تنها 15هزار بست جدید برای سکتور معارف اختصاص داده شده‌است.
از سویی هم، مسوولان وزار مالیه می‌گویند که استخدام معلمین رسمی باید طبق توافق و هماهنگی این وزارت صورت بگیرد، اما تاکنون وزارت معارف در این زمینه طرح جدید را با وزارت مالیه شریک نساخته‌است.
مسوولان وزارت مالیه به کلید بیان داشتند که در سال روان تعلیمی، براساس درخواست کمیسیون اصلاحات اداری، این وزارت برای 2هزار و 800 بست جدید جهت استخدام معلمین مورد نیاز موافقت کرده‌است.


مسدودماندن بیش از 30 مکتب در ولایات فراه و غور به دلیل کمبود معلم
یافته‌های کلید نشان می‌دهد که در ولایات فراه و غور 31 باب مکتب به دلیل نبود معلم مسدود می‌باشد.
سید عزیزاحمد هاشمی؛ رییس معارف ولایت فراه به کلید می‌گوید که اکنون سکتور معارف در این ولایت به یک‌هزار و 800 بست جدید معلم ضرورت دارد و در کنار این، 196 بست معلم هم بنا به تقاعد برخی از استادان خالی شده‌است.
وی، کمبود معلم را در این ولایت یکی از چالش‌های اصلی فراراه اداره معارف عنوان کرده می‌افزاید که 16 باب مکتب در سطح ولسوالی‌های فراه به‌خاطر نبود معلم مسدوداند.
وی اضافه می‌کند که ناامنی و دوری مسیرهای ولسوالی‌ها سبب شده که شمار اندکی از معلمین حاضر به تدریس در سطح ولسوالی‌ها شوند.
رییس معارف فراه بیان می‌دارد، معلمین قراردادی و حق‌الزحمه‌یی هم که در برخی از بست‌های مورد نیاز جذب شده‌، مسلکی نیستند و به همین دلیل، سیستم درسی این ولایت با کیفیت نیست.
به گفته‌ی عزیزاحمد هاشمی، در ولایت فراه اکنون 4هزار و 15 معلم مصروف تدریس می‌باشند که از این میان، 2هزار و 850 معلم رسمی و متباقی معلمین قراردادی و حق‌الزحمه‌یی می‌باشند.
وی تصریح می‌کند که پس از سال 1396 خورشیدی تشکیلات معارف فراه افزایش نیافته و به همین منظور معلمین قراردادی در بست‌های خالی جذب شده‌اند.
مسوولان ریاست معارف ولایت غور اظهار می‌دارند که 15 باب مکتب در سطح ولسوالی‌های این ولایت به دلیل نبود معلم و بی‌جاشدن شاگردان از پنج سال به این‌سو مسدود می‌باشد.
احمدصابر نوری؛ رییس معارف ولایت غور می‌گوید که این اداره به 2 هزار بست جدید معلم ضرورت دارد و علاوه بر این، 500 بست هم به خاطر تقاعد و یا استعفای شماری از معلمین خالی‌اند.
وی تاکید می‌کند که با وجود این، از سال 1393 خورشیدی تشکیلات معارف این ولایت افزایش نیافته‌است.
رییس معارف غور علاوه می‌کند که بارها از وزارت معارف درخواست شده که در بست‌های مورد نیاز معلمین جدید استخدام شوند، اما مسوولان این وزارت گفته‌اند که بودجه کافی برای پرداخت معاش معلمین جدید وجود ندارد.
نوری تاکید دارد که در حال حاضر، 5 هزار و 500 معلم رسمی و یک‌هزار و 500 معلم قراردادی در مکاتب غور مصروف تدریس می‌باشند.
با این حال نوریه نزهت؛ سخنگوی وزارت معارف، مسدودبودن 31 باب مکتب را بنا به مشکل کمبود معلم در ولایات غور و فراه نمی‌پذیرد.
بانو نزهت می‌گوید که در بعضی از مناطق به خاطر تهدیدات امنیتی معلمین حاضر به تدریس در مکاتب ولسوالی‌های دوردست نمی‌شوند و یا هم ظرفیت برخی از متقاضیان در بست‌های معلمین پایین می‌باشد که این چالش‌ها منجر شده تا برخی از مکاتب با کمبود معلم روبه‌رو باشند.


هنوز مشکل کمبود معلم در مکاتب حوزه غرب حل نشده‌است
کلید گروپ دریافته‌است که هرات در میان ولایات حوزه غرب، رقم بیش‌تری از معلمین را ضرورت دارد.
زکریا رحیمی؛ رییس اداره معارف هرات به کلید می‌گوید، 5 هزار بست جدید معلم در این ولایت نیاز می‌باشد و بیش از یک‌هزار بست هم طی دوسال اخیر خالی شده‌اند.
رحیمی تاکید دارد که بیش از دوسال می‌شود، بست جدید برای استخدام معلمین مسلکی در تشکیلات اداره معارف افزوده نشده‌است.
وی می‌افزاید که در مناطق دوردست بیش‌تر مشکل کمبود معلم وجود دارد.
به گفته‌ی رحیمی، برای رسیده‌گی به این معضل، 3 هزار و 500 معلم قراردادی جذب شده که بیش‌تر این معلمین فارغ صنف چهارده و دوازده می‌باشند.
رییس معارف هرات تصریح می‌کند که بنا به همین چالش‌ها، کیفیت سیستم درسی معارف هنوز پایین می‌باشد و حتی برخی از شاگردان صنوف پنج و شش قادر به خواندن و نوشتن یک متن نیستند.
او خاطر نشان می‌سازد که بارها این مشکلات با وزارت معارف شریک شده، اما به خاطر نبود بودجه کافی، معلمین مسلکی به گونه‌ی رسمی استخدام نشده‌اند.
براساس معلومات اداره معارف هرات، حالا تشکیلات معلمین رسمی در این ولایت به 19 هزار و 32 تن می‌رسد.
با این‌که افزایش شمار شاگردان معارف، یکی از دستاوردهای حکومت، پس از سرنگونی رژیم طالبان عنوان می‌شود، اما طبق اظهارات مسوولان معارف حوزه غرب هنوز در مناطق دوردست چون ولسوالی‌های ولایت بادغیس، معلمینی تدریس می‌کنند که هنوز از صنف دوازده فارغ نشده‌اند.
عبدالله مشکوانی؛ معاون تدریسی و سرپرست ریاست معارف ولایت بادغیس به کلید می‌گوید که در کنار 2 هزار معلم رسمی، 800 معلم قراردادی و حق‌الزحمه‌یی در این ولایت جذب شده‌اند که درجه تحصیلی شماری از آنان پایین‌تر از صنف 12 می‌باشد.
وی بیان می‌دارد که این چالش سبب شده تا کیفیت سیستم درسی در حد پایین باقی بماند.
سرپرست معارف بادغیس علاوه می‌کند که این اداره اکنون به یک‌هزار و 500 بست جدید برای استخدام معلیمن رسمی نیاز دارد و در کنار این، 200 بست دیگر به دلیل تقاعد شماری از معلمین خالی شده‌است.
او اضافه می‌کند که پس از سال 1392 تشکیلات معلمین رسمی بادغیس افزایش نیافته‌است.
مسولان وزارت معارف، مشکل کمبود معلم را تایید می‌کنند و می‌گویند که با جذب معلمین حق‌الزحمه و قراردادی، تا حدی به این مشکل رسیده‌گی شده‌است.
نوریه نزهت؛ سخنگوی وزارت معارف به کلید می‌گوید، افزایش تشکیلات بست‌های معلمین نظر به جذب شمار شاگردان صورت می‌گیرد.
بانو نزهت تاکید دارد که در سال‌های 1396 و 1397 خورشیدی در برخی از ولایات تشکیلات معارف افزایش یافته، اما وی رقم دقیق آن‌را مشخص نمی‌کند.
به گفته‌ی وی، در حال حاضر در سراسر کشور، 200 هزار معلم رسمی و 75 هزار معلم قراردادی جذب گردیده که با آن‌هم به 70 هزار بست جدید در سراسر کشور ضرورت می‌باشد.


ارقام متفاوت از استخدام‌های جدید در سال جاری
معلومات کلید نشان می‌دهد که برای استخدام معلمین جدید هماهنگی‌های لازم میان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، وزارت معارف و وزارت مالیه وجود ندارد.
سخنگوی وزارت معارف می‌گوید که قرار است در سال روان خورشیدی، 13 هزار بست جدید معلم در سکتور معارف افزوده شود که از این میان، 700 بست به اعلان سپرده شده‌است.
در حالی‌که وزارت معارف از افزایش 13 هزارت بست معلم در معارف خبر می‌دهد، اما کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی ارقام متفاوت‌تر از استخدام معلمین در سال جاری به‌دست می‌دهد.
عبدالفرید احمد؛ سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که به اساس تصمیم حکومت، در سال روان 15 هزار بست جدید برای استخدام معلمین رسمی در نظر گرفته شده‌است.
از سویی هم، وزارت مالیه می‌گوید که در زمینه افزایش بست‌های معلمین باید میان وزارت معارف و این وزارت هماهنگی و توافقاتی صورت بگیرد.
شمعروز خان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید، در سال روان طرح پیشنهادی برای افزایش بست‌های معلمین تاکنون به این وزارت ارجاع نشده‌است.
سخنگوی وزارت مالیه تاکید دارد، در سال روان نیز این وزارت برای افزایش 2هزار و 800 بست جدید به هدف استخدام معلمین مسلکی در سکتور معارف موافقت خود را اعلام کرده‌است.
این در حالی‌ست که برخی از اعضای شوراهای ولایتی حوزه غرب، پایین‌بودن معاشات معلمین را یکی از دلایل اصلی کمبود معلم در سکتور معارف عنوان می‌کنند.
محمدناصر نظری؛ یکی از اعضای شورای ولایتی بادغیس به کلید می‌گوید که بسیاری از معلمین به دلیل معاش کم، حاضر به تدریس در مکاتب ولسوالی‌ها نمی‌شوند و به همین خاطر در عوض این معلمین، فارغین صنف دوازده و یا هم ملاامامان مساجد به حیث معلم جذب مکاتب می‌گردند.
نظری، همچنان تهدیدات امنیتی و بسته‌بودن مسیرهای برخی از ولسوالی‌ها را، از دیگر چالش‌ها عنوان کرده می‌افزاید که به دلیل همین معضل مسوولان معارف و اعضای شورای ولایتی هم از جریان تدریس این معلیمن نظارت کرده نمی‌توانند.
با وجود تلاش‌های حکومت در دو دهه‌ی اخیر، برای پیش‌رفت سکتور معارف، هنوزهم کمبود معلم در مکاتب دولتی از جمله مشکلاتی‌ است که همواره شاگردان معارف با آن روبه‌رواند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA