ads

مذاکرات و حملات

در آستانه‌ی‌ برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی قرار داریم، شدت‌یافتن بیش از حد جنگ‌ها و خشونت‌ها در نقاط مختلف افغانستان که مسوولیت آن‌را نیز هیچ گروهی به دوش نمی‌گیرد، مردم را نسبت به آینده‌ی امنیت و استقرار آن، نگران ساخته‌است. مردم انتظار دارند که به موضوع ختم خشونت‌ها در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پرداخته شود.

کلید
23 اسد 1399
مذاکرات و حملات

بعد از امضای حکم رهایی ۴۰۰ زندانی طالب، مردم بیش از پیش شاهد افزایش خشونت‌هااند.
در این مدت، انفجار موتربمب بر کاروان اردوی ملی در غزنی، انفجار در مقابل قوماندانی امنیه فراه، انفجار ماین کنارجاده در کندهار، سوختاندن یک مکتب در تخار و چندین انفجار ماین چسپکی بر وسایط نیروهای امنیتی از حمله‌هایی بوده که در کنار تلفات به نیروهای امنیتی، تلفات سنگینی به مردم ملکی نیز وارد کرده‌اند.
این حمله‌ها نشان می‎دهند که با وجود آماده‌گی‌ها برای مذاکرات بین‌الافغانی و خوش‌بینی مردم به آینده‌ی صلح‌آمیز، هنوزهم تنور جنگ به شدت داغ است.
آمار وزارت امور داخله نشان می‌دهد که در یک هفته‌ی اخیر، ۸۰ نفر غیرنظامی کشته شده و ۹۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.
موضوع حمله بر مواضع امنیتی، انفجار ماین کنارجاده ، انفجار ماین‌های چسپکی و موتربمب از حمله‌های شمرده می‌شوند که پیش از این مسوولیت آن‌را همیشه طالبان به عهده می‌گرفتند، اما بعد از امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان، هرباری‌که چنین حمله‌هایی صورت می‌گیرد‌، طالبان از پذیرفتن مسوولیت آن ابا می‌ورزند. این مورد پرسش‌های زیادی را به‌وجود آورده‌است. یکی از پرسش‌ها این است که اگر طالبان این حملات را انجام نمی‌دهند، پس کدام گروه در عقب آن قرار دارد؟ این پرسشی است که باید هر سه طرف درگیر جنگ در افغانستان؛ یعنی حکومت، طالبان و امریکا به آن پاسخ بدهند تا باشد که هم ابهام در این زمینه پایان یابد و هم جهت‌های درگیر، برای دفع آن اقدام نمایند.
مردم افغانستان این حق را دارند که بدانند توسط چه کسی و کدام گروهی بی‌موجب، کشته می‌شوند و چه تصمیمی در مورد سرنوشت آن‌ها گرفته می‌شود؟
مدتی‌ست که هیچ گروهی، مسوولیت حملات اخیر را به عهده نگرفته‌است و این امر باعث شده که شک‌های زیادی نسبت به مداخلات همسایه‌های دور و نزدیک افغانستان افزایش یابد، چون در چهل سال گذشته شماری از همسایه‌های افغانستان برای حفظ منافع شان گروه‌های زیادی را در افغانستان مورد حمایت قرار داده‌اند. از این‌رو افغان‌ها از امریکا که دوسال می‌شود برای برقراری صلح در افغانستان تلاش می‌ورزد و از جامعه جهانی‌که از این تلاش‌ها حمایت می‌کند، می‌خواهند که با استفاده از نفوذ و قدرت شان بر این کشورها فشار بیاورند و نگذارند تداوم و شدت‌یافتن این حملات، تلاش‌های شان برای صلح در افغانستان را با خطر روبه‌رو سازد.
همچنان مردم از هیات مذاکره‌کننده‌ی جانب افغانستان می‌خواهند که پیش از هرچیزی در مذاکرات بین‌الافغانی به گونه‌ی جدی بالای این موضوع بحث کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA