ads

ایران و ترکیه تلاش دارند تا هنر مینیاتوری را به‌نام خود ثبت کنند

وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید، کشورهای ایران و ترکیه در تلاش‌اند تا هنر مینیاتوری را به‌نام خود ثبت سازمان جهانی یونسکو نمایند.

مهرو سروری
23 اسد 1399
ایران و ترکیه تلاش دارند تا هنر مینیاتوری را به‌نام خود ثبت کنند

طاهر زهیر؛ سرپرست وزارت فرهنگ در نمایشگاه آثار مینیاتوری وخوش‌نویسی که در هرات برگزار شده بود گفت، زادگاه هنر مینیاتوری هرات و مبتکر این هنر استاد کمال‌الدین بهزاد هروی است.
وی افزود، چندی قبل کشورهای همسایه اقداماتی را مبنی بر ثبت هنر مینیاتوری روی دست گرفتند که با اعتراضات این وزارت و ارائه اسناد به نماینده‌گان سازمان یونسکو این روند متوقف شد.
به گفته‌ی وی، سازمان یونسکو به وزارت اطلاعات و فرهنگ فرصت داده است که تا سال ۲۰۲۱ مستندات و دلایل مبنی بر مالکیت این هنر را به این سازمان ارائه نماید.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکید دارد، زادگاه خط نستعلیق نیزهرات می‌باشد.
او از کشورهای ترکیه و ایران می‌خواهد، برای رشد این هنر افغانستان را همکاری نمایند.
در همین حال، غلام داوود هاشمی؛ معاون والی هرات می‌گوید، اداره محلی برای حفظ فرهنگ، هنر، آثار و آبدات تاریخی تلاش خواهد کرد.
از سویی هم، ناصر ثوابی؛ استاد پوهنحی هنرهای پوهنتون هرات با تاکید بر این‌که پیشینه‌ی هنر مینیاتوری از هشت قرن می‌گذرد گفت، این هنر در هرات به کمال رسیده و بعدها تاثیرات آن‌را روی مکاتب هنر ایران، ترکیه، هند و اروپا می‌توان دید.
وی تاکید دارد، محقیقین هرات باید در نشست‌های هنری با استفاده از اسناد و شواهد معتبر از مالکیت این هنر دفاع نمایند.
به گفته‌ی او، با ثبت هنر مینیاتوری در سازمان جهانی یونسکو سیر صعودی این هنر را می‌توان شاهد بود.
برخی از اشتراک‌کننده‌گان این نمایشگاه بر ثبت هنر مینیاتوری به‌نام افغانستان تاکید می‌کنند.
آنان می‌گویند، با ثبت این هنر، افغانستان می‌تواند، به عنوان الگوی هنر در جهان باشد.
این در حالی‌ست که برخی اساتید هنر در هرات می‌گویند، اگر قرار باشد هویت هنری هرات معرفی شود باید به حوزه فرهنگ توجه بیشتری صورت بگیرد
گفتنی‌ست که چندی قبل نیز شماری از استادان پوهنتون، فرهنگیان و فعالین مدنی هرات با راه‌اندازی دادخواهی خواهان ثبت هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی در سازمان فرهنگی جهان به‌نام افغانستان شدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA