ads

فرمان رهایی نیروهای امنیتی که غفلت وظیفه‌یی انجام داده‌اند صادر شد

پس از تصمیم نهایی جرگه مشورتی صلح مبنی بر رهایی 400 زندانی طالبان که جرایم حق‌العبدی دارند، رییس جمهوری به روز دوشنبه فرمان رهایی این افراد را صادر کرد.

محمد فصیح متوکل
21 اسد 1399
فرمان رهایی نیروهای امنیتی که غفلت وظیفه‌یی انجام داده‌اند صادر شد

در کنار صدور فرمان رهایی 400زندانی طالب، فرمان رهایی نیروهای امنیتی که غفلت وظیفه‌یی انجام داده‌اند نیز توسط رییس جمهور نیز امضا شده‌است.
در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که فرمان‌های تخفیف و عفو مجازات منسوبین نظامی و عفو مجازات محکومین به شمول لست 5هزارنفری مطالبه‌شده گروه طالبان به امضا رسیده‌است.
هرچند پیش از این، آخرین موانع برای آغاز مذاکرات میان افغانان، رهایی 400زندانی گروه طالبان عنوان می‌شد؛ چیزی که اکنون به آن رسیده‌گی شده‌است.
با این حال، تحلیل‌گران سیاسی در مورد آغاز مذاکرات میان افغانان دیدگاه مختلف دارند.
بشیر بیژن؛ تحلیل‌گر سیاسی به کلید گفت، تاز زمانی‌که نشانه‌های مثبت برای ختم جنگ در کشور دیده نشود، باورمندی برای پروسه صلح کار دشوار است.
به گفته‌ی وی، هنوز میان طرف‌ها اراده‌ی سالم در روند صلح کشور وجود ندارد.
از سویی هم، سید اکبر آغا؛ عضو پیشین گروه طالبان به این باور است که پس از رهایی تمامی اعضای طالبان مذاکرات میان افغانان آغاز خواهد شد.
به گفته‌ی وی، باید طرف سوم به عنوان میانجی حکومت و طالبان به میان آید.
از سویی هم، فرید سیلانی؛ تحلیل‌گر سیاسی به کلید گفت که حکومت افغانستان تمامی بهانه‌های گروه طالبان را از میان برداشته و طالبان نباید از این بیش‌تر در فکر بهانه‌گیری باشند.
تصمیم رهایی 400 زندانی طالب که دارای جرایم حق‌العبدی‌اند به اساس پیشنهاد لوی جرگه مشورتی صلح گرفته شد و پس از آن گروه طالبان از آن استقبال کرده و گفته‌اند که یک هفته پس از رهایی این افراد مذاکرات میان افغانان آغاز خواهد شد.
حال دیده شود که رهایی این زندانیان، گره کور پروسه صلح افغانستان را گشوده می‌تواند یا خیر؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA