ads

زن در سایه‌ی کرونا

یافته‌های گزارش تحقیقی کلیدگروپ نشان می‌دهد که در 4 ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، شدت خشونت علیه زنان نسبت به سال گذشته دوبرابر بیش‌تر شده‌است.

بهشته محمدی
21 اسد 1399
زن  در سایه‌ی کرونا

این یافته‌ها نشان می‌دهد که از اول حمل الی 31 سرطان سال جاری 34 مورد خشونت حاد علیه زنان در 13 ولایت کشور صورت گرفته‌است؛ در حالی‌که سال گذشته، ظرف 12 ماه این رقم به 58 مورد می‌رسید.
کلیدگروپ از میان این 13 ولایت، قضایای خشونت 7 ولایت آن‌را به بررسی گرفته و یافته‌های آن نشان می‌دهد که در 5 ولایت خشونت علیه زنان در جریان سال جاری افزایش یافته، اما در 2 ولایت دیگر تفاوتی نکرده‌است.
از سویی هم، یافته‌های کلیدگروپ نشان می‌دهد که از آغاز سال تا 31 ماه سرطان، 19 مورد خشونت علیه زنان منجر به قتل، 7 مورد خودکشی و 8 مورد مجروحیت که منجر به قطع اعضای بدن شده اتفاق افتاده‌است.
از جانب دیگر، یافته‌های کلیدگروپ براساس نمونه‌گیری تصادفی از قضایای خشونت‌هایی که منجر به قتل خانم‌ها شده نشان می‌دهد که 90 درصد عاملان قتل قضایای متذکره تا کنون دستگیر نشده‌اند.
در همین حال، فعالان مدنی و نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه، عدم دست‌گیری قاتلین زنان را نشان‌دهنده‌ی ضعف حکومتی عنوان کرده می‌گویند که ادامه‌ی این روند می‌تواند روی افزایش خشونت علیه زنان تاثیر بگذارد.
با این حال، مسوولان نهادهای کشفی و قضایی از کارکرد شبانه‌روزی و تلاش برای به کیفررساندن عاملان خشونت علیه زنان خبر می‌دهند.


افزایش دو برابری خشونت علیه زنان در 4 ماه اول سال
براساس یافته‌های کلیدگروپ پس از تهدیدات ویروس کرونا و وضع محدودیت‌ بر گشت‌وگذار در شماری از شهرها و ولایات کشور، خشونت علیه زنان دوبرابر بیش‌تر شده‌است.
وزارت امور زنان می‌گوید با آن‌که به دلیل تهدیدات کرونا، ثبت قضایای خشونت علیه زنان، کاهش را نشان می‌دهد، اما رقم خشونت‌های حاد در 4 ماه اول سال جاری رشد سرسا‌‌م‌آور داشته‌است.
رویا دادرس؛ سخنگوی وزارت امور زنان، در صحبت با کلید گفت، از اول حمل الی 31 ماه سرطان سال جاری، 34 مورد خشونت‌ حاد علیه زنان که مشمول قتل، خودکشی و قطع اعضای بدن می‌باشد، اتفاق افتاده‌است؛ در حالی‌که سال گذشته از اول الی پایان سال، رقم خشونت‌های حاد به 58 مورد می‌رسید.
با این حال، براساس محاسبه کلیدگروپ در جریان سال گذشته به‌طور ماهانه و به گونه‌ی اوسط 4 مورد خشونت حاد علیه زنان صورت گرفته، حال‌آنکه این رقم در سال جاری به 8 مورد افزایش یافته که نشان‌دهنده‌ی رشد دوبرابر شدت خشونت علیه زنان می‌باشد.
از سویی هم، یافته‌های کلیدگروپ که براساس معلومات وزارت امور زنان به دست آمده نشان می‌دهد که خشونت‌های حاد علیه زنان در ولایات سرپل، جوزجان، نیمروز، بغلان، کابل، هرات، دایکندی، بامیان، ارزگان، پکتیکا، لوگر، غور و بادغیس صورت گرفته‌است.
کلیدگروپ تلاش کرد تا دیدگاه مسولان همه ولایاتی که خشونت‌های حاد در آن اتفاق افتاده را داشته باشد، اما از میان این 13 ولایت تنها موفق به انجام مصاحبه با مسوولان ولایت‌های کابل، ، سرپل، نیمروز، بامیان، هرات، دایکندی و غور شده که مسوولان ولایات متذکره در مورد افزایش خشونت علیه زنان دیدگاه متفاوت دارند.
روسای امور زنان غور و سرپل می‌گویند که در مقایسه به سال‌های گذشته میزان خشونت علیه زنان در این ولایات تفاوتی نکرده‌است.
نبیلا حبیبی؛ رییس امور زنان ولایت سرپل از نبود تفاوت فاحش خشونت علیه زنان در این ولایت خبر داده می‌گوید، این ولایت سال گذشته شاهد 14 مورد قتل زنان بود؛ در حالی‌که امسال در 4 ماه نخست، 5 مورد قتل صورت گرفته‌است.
همچنان حلیمه؛ رییس امور زنان غور می‌گوید که با درنظرداشت شدت خشونت علیه زنان در این ولایت و رقم ثبت خشونت، تفاوت چندانی در میزان خشونت علیه زنان نیامده‌است.
اما ریاست‌های امور زنان ولایات کابل، هرات، نیمروز، دایکندی و بامیان از افزایش خشونت علیه زنان در جریان سال جاری خبر می‌دهند.
ذکیه رضایی؛ رییس امور زنان بامیان می‌گوید که آمار ثبت خشونت و شدت خشونت علیه زنان در این ولایت در مقایسه به سال گذشته، بیش‌تر شده‌است.
به گفته‌ی وی، در 4 ماه اول سال جاری، 134 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده‌است؛ در حالی که سال گذشته در جریان 12 ماه 161 مورد خشونت به ثبت رسیده بود.
انیسه سروری، ملالی احمدی و معصومه جعفری؛ روسای امور زنان ولایات هرات، نیمروز و دایکندی نیز از افزایش رقم و شدت خشونت علیه زنان در این ولایات خبر داده می‌گویند که فقر ناشی از ویروس کرونا، چالش‌های روانی ناشی از این ویروس و باهم بودن خانواده‌ها در بیش‌تر اوقات شبانه‌روزی باعث افزایش خشونت علیه زنان شده‌است.
از سویی هم، رویا دادرس؛ سخنگوی وزارت امور زنان نیز می‌گوید که پس از تهدیدات ناشی از کرونا، خشونت علیه زنان در بیش‌تر ولایت مشمول کابل افزایش یافته‌است.
دادرس افزود که براساس ارتباط اجتماعی آنان با زنان و با درنظرداشت میزان خشونت‌های حاد علیه زنان، این خشونت‌ها افزایش یافته‌است.
از سویی هم، ولسی جرگه، تهدیدات کرونا را یکی از عوامل بارز افزایش خشونت علیه زنان در کشور عنوان می‌کند.
محبوبه رحتمی؛ عضو کمیسیون مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه در صحبت با کلید از افزایش خشونت علیه زنان در جریان سال جاری ابراز نگرانی می‌کند.
به گفته‌ی وی، تهدیدات ناشی از ویروس کرونا، موجب فشار بیش‌تر بالای خانم‌ها نسبت به آقایان در کشور شده‌است.

با این حال، کمیسیون حقوق بشر و لوی سارنوالی افغانستان می‌گویند که با درنظرداشت آمار ثبت‌شده، خشونت علیه زنان تفاوت آن‌چنانی نداشته‌است.
ذبیح الله فرهنگ؛ مسوول مطبوعات کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که آمار ثبت‌شده‌ی خشونت در این کمیسیون، نشان‌دهنده‌ی رقم واقعی خشونت علیه زنان نمی‌باشد.
به گفته‌ی وی، بسیاری از خانم‌ها به دلیل چالش‌های فرهنگی، امنیتی و یا صحی نمی‌توانند به دفاتر این کمیسیون جهت ثبت و بررسی خشونت وارده بر آنان، مراجعه کنند.
لوی سارنوالی افغانستان نیز می‌گوید که با درنظرداشت رقم ثبت خشونت علیه زنان، تفاوت چندانی با سال‌های گذشته وجود ندارد.

جمشید رسولی؛ سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در صحبت با کلید گفت که در جریان سال جاری، 1173 مورد خشونت علیه زنان از سراسر افغانستان در این نهاد به ثبت رسیده‌است.
آقای رسولی افزود که کابل با ثبت 339 مورد خشونت در جایگاه نخست، هرات با ثبت 94 مورد از خشونت در جایگاه دوم و دایکندی با ثبت 67 مورد از خشونت در جایگاه سوم ثبت خشونت علیه زنان قرار دارند.


بیشتر بخوانید:


90 درصد قاتلان زنان گرفتار نشده‌اند
براساس معلومات کلیدگروپ، در 4 اول سال جاری 19 مورد قتل در ولایت‌های کابل، نیمروز، سرپل، جوزجان، دایکندی، بامیان، بغلان، غور، هرات، باغیس، پکتیکا و لوگر صورت گرفته‌است.
کلیدگروپ براساس نمونه‌گیری تصادفی از 19 مورد قتل، ده قضیه آن‌را در سراسر کشور به بررسی گرفته، اما عامل 9 مورد آن تا کنون گرفتار نشده‌است.
کلیدگروپ همچنان براساس نمونه‌گیری تصادفی، قضایای قتل را در ولایت نیمروز، سرپل، دایکندی، غور، و هرات که مجموعاً به 10 قضیه قتل می‌رسد، به بررسی گرفته‌است.
براساس یافته‌های کلیدگروپ، سرپل در 4 ماه نخست سال با داشتن 5 مورد قضیه خشونت منجر به قتل در رده‌ی نخست شدت خشونت علیه زنان قرار داشته، اما تا کنون عاملان هیچ‌یک از این قضایا دست‌گیر نشده‌اند.
نبیلا حبیبی؛ رییس امور زنان این ولایت در صحبت با کلید گفت که 3 مورد عاملان این قضایا فراری و دو عامل دیگر آن نامعلوم می‌باشند.
از سویی هم، ولایت هرات نیز شاهد دو قضیه قتل خانم‌ها بوده که عامل یک قتل فراری و عامل قتل دومی ناشناس باقی مانده‌است.

انیسه سروری؛ رییس امور زنان این ولایت در صحبت با کلید گفت که امسال در جریان عید سعید فطر، یک خانم به نام افسانه؛ دارنده‌ی 24 سال سن، توسط پسر کاکایش که نامزد قبلی وی بوده‌است، به قتل رسیده، اما قاتل آن تا کنون متواری می‌باشد.
به گفته‌ی وی، قضیه دوم قتل یک خانم است که تا کنون جسد وی شناسایی نشده‌است.
از جانب دیگر، ولسوالی شهرک ولایت غور نیز شاهد قتل یک خانم به تاریخ 7 ثور سال جاری توسط شوهرش بوده‌است.
حلیمه رییس؛ امور زنان این ولایت می‌گوید که قضیه این خانم تحت بررسی بوده اما شوهر وی تا کنون دست‌گیر نشده‌است.
همچنان ولایت نیمروز نیز شاهد دو قضیه قتل زنان بوده که ملالی احمدی؛ رییس امور زنان این ولایت می‌گوید، عامل یکی از آن شوهر خانم بوده که دست‌گیر شده و اعتراف کرده‌است، اما عامل قتل دومی تا کنون نامعلوم باقی مانده‌است.
در ولسوالی خضر؛ ولایت دایکندی یک خانم 26 ساله با فیر مرمی توسط شوهرش به قتل رسیده‌است.

معصومه جعفری؛ رییس امور زنان این ولایت نیز از عدم گرفتاری قاتل این خانم جوان خبر داده می‌گوید که قاتل حمایت مخالفین مسلح را با خود دارد و در ساحات تحت کنترول طالبان متواری می‌باشد.
براساس معلومات کلیدگروپ، ولایت سرپل با ثبت 12 مورد خشونت حاد، مشمول 5 قتل که یک مورد آن محکمه صحرایی بوده، 3 مورد خودکشی، 4 مورد مجروحیت که منجر به قطع اعضای بدن شده، در صدر ولایات کشور در عرصه‌ی خشونت‌های حاد قرار دارد.
بربنیاد این معلومات، بامیان با ثبت دو خودکشی، دو قتل و یک مجروحیت در رده‌ی دوم و ولایات هرات، بادغیس، نیمروز با ثبت دو دو مورد قتل، در رده‌ی سوم خشونت‌های حاد علیه زنان قرار دارند.
همچنان معلومات کلیدگروپ نشان می‌دهد که ولایات کابل، بغلان، غور، دایکندی، لوگر و جوزجان، شاهد یک یک قتل زنان در جریان 4 ماه نخست سال جاری بوده‌اند.
در همین حال، ولسی جرگه با انتقاد شدید از عدم گرفتاری عملان قتل زنان می‌گوید که ادامه‌ی این روند می‌تواند روی افزایش خشونت علیه زنان موثر باشد.

محبوبه رحتمی؛ عضو کمیسیون مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه در صحبت با کلید گفت که حکومت ضمن کوتاهی در زمینه‌ی آگاهی‌دهی در خصوص حقوق زنان به مردان، در قسمت گرفتاری مجرمین نیز کوتاهی کرده‌است.
با این حال، لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که آنان برای رسیده‌گی هرچه‌بیش‌تر به قضایای خشونت علیه زنان، سارنوالان زن را در ولایات و ولسوالی‌ها بیش‌تر ساخته است.
جمشید رسولی؛ سخنگوی این نهاد در صحبت با کلید گفت که این نهاد برای رسیده‌گی و اولویت‌دهی به قضایای خشونت علیه زنان همیشه متعهد می‌باشد.
از سویی هم، وزارت امور داخله می‌گوید که این وزارت در گرفتاری مجرمین قضایای مختلف برخورد یک‌سان دارد.

طارق آرین؛ سخنگوی این وزارت در صحبت با کلید گفت، در صورتی که عامل خشونت علیه زنان از سوی سارنوالی به این وزارت معرفی شود، آنان برای گرفتاری تمام تلاش‌های خود را به خرچ می‌دهند.
قابل ذکر است که در گذشته نیز به دلیل عدم حاکمیت قانون و موجودیت ضعف مدیریتی و فساد در ادارات حکومتی، خشونت علیه زنان همه‌ساله در حال افزایش بوده، اما در سال جاری اثرات منفی ویروس کرونا نیز یکی از عوامل دیگر خشونت علیه زنان بوده و منجر به دوبرابرشدن شدت این خشونت‌ها شده‌است.



گزارش‌های تحقیقی بیشتر:




کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA