ads

امسال در بامیان، 90 هزار حیوان در مقابل بیماری بروسلوز و طاعون واکسین شده‌است

مسوولان اداره‌ی زراعت و مال‌داری ولایت بامیان می‌گویند که امسال بخش صحت حیوانی این اداره، 90 هزار و 480 راس حیوان را در مقابل مرض بروسلوز و طاعون نشخوارکننده‌گان کوچک در سطح این ولایت واکسین نموده‌است.

اسحق اکرمی
21 اسد 1399
امسال در بامیان، 90 هزار حیوان در مقابل بیماری بروسلوز و طاعون واکسین شده‌است

شمس‌الله احمد افشار؛ مدیر مجادله امراض حیوانی می‌گوید که بخش صحت حیوانی اداره زراعت و مال‌داری بامیان، کمپاین واکسین را امسال آغاز نموده بود و در حدود 42 هزار حیوان را در مقابل بیماری برسلوز و 48 هزار 480 حیوان دیگر را در مقابل بیماری طاعون نش‌خوارکننده‌گان کوچک واکسین نموده‌است.
بروسلوز یک بیماری ساری مشترک بین حیوانات و انسان‌ها است که توسط باکتری‌ای به‌نام «بروسلا» به‌وجود می‌آید که علایم آن؛ سرفه، آب بینی و اسهال می‌باشد که توسط استفاده از لبنیات و گوشت به انسان انتقال پیدا می‌کند.
زمان‌علی ادیب؛ یکی از مال‌داران منطقه بولوله ولسوالی شیبر ولایت بامیان می‌گوید که بیش از 20 راس گوسفند و بره‌اش توسط اداره زراعت، واکسین شده‌است.
از سویی هم، طاعون نشخوارکننده‌گان کوچک؛ یک نوع ویروس می‌باشد که بیش‌تر حیوانات کوچک مانند بره و بزغاله را مورد حمله قرار می‌دهد و به‌زودترین فرصت حیوان تلف می‌شود.
علایم این بیماری در حیوانات؛ تب، افرازات دهن و بینی، اسهال و علایم تنفسی می‌باشد و به انسان انتقال پیدا نمی‌کند، اما برای حیوانات خیلی خطرناک است.
سید علی آقا ایوب ناصری؛ رییس صحت عامه بامیان می‌گوید که علایم این بیماری در بین انسان‌ها؛ تب و لرز، بی‌اشتهایی، خسته‌گی، درد مفاصل و درد عضلات می‌باشد.
بروسلوز؛ یک مکروب خطرناک است که در سطح افغانستان بین حیوانات شیوع پیدا نموده‌است، اما در بامیان بیش‌تر در ولسوالی‌های ورس و پنجاب این ولایت گسترش یافته‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA