ads

سه روز پس از رهایی400 زندانی طالب، گفت و گوهای بین‌الافغانی آغاز خواهد شد

در حالی که رییس جمهورغنی روز یکشنبه، پس از صدور قطع‌نامه لویه جرگه مشورتی صلح گفت، فرمان رهایی 400 زندانی باقی‌مانده گروه طالبان را امضا می‌کند، اما شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تا کنون این زندانیان رها نشده‌اند.

خیرالبنات سادات
20 اسد 1399
سه روز پس از رهایی400 زندانی طالب، گفت و گوهای بین‌الافغانی آغاز خواهد شد

فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به کلید گفت که آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی وابسته به رهایی زندانیان طالب است.
آقای خوزون تاکید می‌کند که یگانه مانع در برابر آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی رهایی 400 زندانی طالب می‌باشد که این مانع برداشته شده‌است.
در همین حال وی ابراز امیدواری می‌کند که طالبان نیز برای آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان آمادگی نشان دهند.
همزمان با این؛سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در مصاحبه با کلید گفت، پس از رهایی چهارصد زندانی طالب، این گروه آماده‌است در جریان یک هفته، مذاکرات مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کند.
آقای شاهین تاکید کرد، در جریان مذاکرات بین‌‎الافغانی، در مورد آتش‌بس تصمیم گرفته خواهد شد.
از سویی هم، شماری از کشورهای منطقه و جهان، از تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح، استقبال نموده و روی برقراری آتش‌بس و آغاز بی‌درنگ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تاکید می‌کنند.
محمد صادق؛ نماینده پاکستان در امور افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که با این تصمیم، یک مانع بزرگ از سر راه آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برداشته شد.
با این حال، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان نیز در صفحه تویترش نوشته که کشورش آماده است تا در روند صلح افغانستان که قرار است تا چند روز دیگر آغاز شود، نقش فعال بازی کند.
با این همه، شماری از تحلیل‌گران سیاسی نیز از تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح مبنی بر رهایی 400 زندانی گروه طالبان استقبال کرده و آن‌را گام مهم در جهت نزدیک‌شدن دیدگاه‌های دو طرف می‌دانند.
ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید، فیصله لویه جرگه مشورتی صلح در پیوند به رهایی این زندانیان، روند صلح در افغانستان را سرعت بخشیده و راه را برای آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت و گروه طالبان هموار خواهد ساخت.
به گفته‌ی آقای موسوی، در حال حاضر گروه طالبان هیچ‌گونه بهانه‌یی برای معطل ساختن این گفت‌وگوها ندارد.
گفتنی‌ست که به اساس توافق‌نامه صلح دوحه میان آمریکا و طالبان قرار بود گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، در تاریخ دهم ماه مارچ گذشته آغاز شود، اما اختلاف‌ها بر سر رهایی زندانیان دو طرف، این گفت‌و گوها را به بن‌بست کشانید.
دیده شود که با تکمیل روند رهایی زندانیان طالب و حل اختلاف‌ها، این بن‌بست از میان برداشته خواهد شد یا خیر؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA