ads

اتحادیه تاجران میوه: مسدودبودن مسیر سپین بولدک،به تاجران میلیون‌ها دالر خساره وارد کرده‌است

اتحادیه تاجران میوه تازه و سبزیجات با ابراز نگرانی از مسدودماندن مسیر سپبن بولدک به پاکستان می‌گویند درنتیجه بسته ماندن این مسیر، نزدیک به یک میلیارد دالر خساره دیده‌اند. امید حیدری؛ رییس اتحادیه میوه و سبزیجات به روز دوشنبه به کلید گفت، بسته‌ماندن مرز سپین بولدک باعث شده است تا اموال صادراتی تاجران افغان فاسد […]

مقدس هاشمی
20 اسد 1399
اتحادیه تاجران میوه: مسدودبودن مسیر سپین بولدک،به تاجران میلیون‌ها دالر خساره وارد کرده‌است

اتحادیه تاجران میوه تازه و سبزیجات با ابراز نگرانی از مسدودماندن مسیر سپبن بولدک به پاکستان می‌گویند درنتیجه بسته ماندن این مسیر، نزدیک به یک میلیارد دالر خساره دیده‌اند.
امید حیدری؛ رییس اتحادیه میوه و سبزیجات به روز دوشنبه به کلید گفت، بسته‌ماندن مرز سپین بولدک باعث شده است تا اموال صادراتی تاجران افغان فاسد گردد و به تاجران میوه و سبزیجات میلیون‌ها دالر خسارات مالی برسد.
وی حکومت را متهم به بی‌پروایی نموده گفت، از سوی این اتحادیه پیشنهاداتی به وزارت‌های صنعت و تجارت و اقتصاد صورت گرفته است، اما اقدامات لازم از سوی این وزارت‌خانه‌ها صورت نگرفته‌است.
درهمین حال، مسولان وزارت تجارت مشکلات در مسیر سپین بولدک را پذیرفته می‌گویند، گفت‌وگوها روی بازشدن این گذرگاه جریان دارد.
جواد دبیر؛ رییس اطلاعات و روابط وزارت صنعت و تجارت در گفت‌وگو با کلید گفت، این وزارت با جانب پاکستان گفت‌وگوهایی انجام داده تا هرچه زودتر این گذرگاه را به روی اموال تجارتی باز گردد.
به گفته‌ی وی، هرچند تا هنوز این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش نبوده، اما تلاش دارند تا هفته ‌ای بعد با جانب پاکستان به یک توافق دست پیدا کنند.
از سویی هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، ادامه‌ی بسته‌ماندن مسیر سپین بولدک را نگران‌کننده می خواند.
امین بابک؛ سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت، اگر این مسیر همچنان به روی اموال تجارتی بسته بماند، خسارات زیادی به تاجران کشور وارد خواهد شد.
وی اما گفت، امیدوار است تا گفت‌وگوهای دیپلوماتیک با جانب پاکستان نتیجه‌ دهد و این گذرگاه هرچه‌زودتر باز گردد.
در همین حال، تحلیل‌گران مسایل اقتصادی، حکومت را به بی‌پروایی در سکتور اقتصاد متهم نموده می‌گویند، جنگ و صلح اولویت حکومت را تشکیل می‌دهد نه اقتصاد.
سید شبیر بشیر؛ آگاه امور اقتصادی به کلید گفت، حکومت باید برای حل مشکلات ترانزیتی با پاکستان، اجماع منطقه‌یی شکل دهد تا این مشکل به گونه‌ی جدی حل گردد.
وی افزود، راه‌های بدیل زیادی برای واردات و صادرات اموال تجارتی وجود دارد، اما حکومت نتوانسته است بدیل مناسبی برای انتقال اموال تجارتی کشور دریابد.
با این همه، منابع معتبر در وزارت خارجه به کلید گفتند که گفت‌وگوها از طریق مجراهای دیپلوماتیک با جانب پاکستان صورت گرفته است، اما این تلاش‌ها نتیجه‌بخش نبوده‌است.
این منابع گفتند، تا رسیدن به یک تفاهم، این گفت‌وگوها جریان خواهد داشت.
مسیر سپین بولدک همواره از سوی نظامیان پاکستانی به روی انتقال اموال تجارتی افغانستان بسته شده‌است که خسارات زیادی را در گذشته هم تاجران از این ناحیه متقبل شده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، این مسیر به اثر درگیری میان نظامیان پاکستانی و افغان که منجر به کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی و نظامی گردید، این مسیر برای مدت نامعلومی مسدود شد.
حال دیده شود که گفت‌وگوهای دیپلوماتیک منجر به بازشدن این گذرگاه خواهد شد یا خیر؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA