ads

لویه جرگه مشورتی صلح آغاز شد

لویه جرگه مشورتی صلح، به‌خاطر تعیین سرنوشت چهارصد زندانی طالب، امروز جمعه ( 17 اسد ) در کابل آغاز شد.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
17 اسد 1399
لویه جرگه مشورتی صلح آغاز شد

رییس جمهور غنی که در سخنرانی خود در نخستین روز لویه جرگه مشورتی گفت که این جرگه، اعتبار اخلاقی دارد و ممثل اراده و اجماع ملی مردم افغانستان است.
وی تاکید کرد که لویه جرگه مشورتی صلح، سرنوشت چهارصد زندانی طالب را مشخص خواهد کرد و اگر آنان رها نشوند؛ این گروه به جنگ و کشتار ادامه می‌دهد.
از سویی هم عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی که ریاست این جرگه نیز به وی سپرده شده است می‌گوید، هر طرف و گروهی که بخواهد از راه جنگ پیروز شود؛ ناممکن است.
وی افزود که تصمیم اعضای جرگه در مورد رهایی چهارصد زندانی طالب حیاتی بوده و پس از آن موانع از راه پروسه صلح برداشته خواهد شد.
در این میان، اشتراک کننده‌گان لویه جرگه مشورتی صلح تاکید می‌کنند که رهایی زندانیان گروه طالبان، باید مشروط بر ختم جنگ در کشور باشد.
فریبا؛ یکی از نماینده‌گان ولایت هرات در لویه جرگه مشورتی صلح می‌گوید، هنوز باورمند نیست که پس از رهایی این زندانیان، صلح در کشور تامین شود.
وی تاکید می‌کند که باید تضمین جدی از گروه طالبان گرفته شود تا این افراد پس از رهایی، دست از خشونت بردارند.
لویه جرگه مشورتی صلح، با اشراک بیش از سه هزار تن از سراسر افغانستان، در کابل افتتاح شد و اعضای آن، در مورد رهایی چهارصد زندانی باقی‌مانده گروه طالبان که به گفته حکومت، محکوم به اعدام، قتل، اختطاف و قاچاق مواد مخدر اند، تصمیم خواهند گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA