ads

متعرضین در بامیان: سهمیه بندی کانکور تبعیض سیستماتیک است

امتحان کانکور در ولایت بامیان به روز چهارشنبه(15اسد) با اشتراک 5055 نفر آغاز شده و تا 3 روز دیگر ادامه خواهد داشت. از میان این تعداد شرکت‌کننده، 2237 نفر آنان را دختران و 2818 نفر دیگر آنان را پسران تشکیل می‌دهند.

اسحق اکرمی
15 اسد 1399
متعرضین در بامیان: سهمیه بندی کانکور تبعیض سیستماتیک است

عبدالعزیز محبی؛ رییس پوهنتون بامیان گفت که امسال از میان شرکت‌کننده‌های کانکور در کشور بیش از 1500 نفر در پوهنتون بامیان جذب می‌شود.
شرکت‌کننده‌های کانکور در ولایت بامیان، از طرح سهمیه‌بندی کانکور انتقاد کرده گفتند که باید امتحان کانکور به اساس شایسته‌سالاری و شفافیت در تمام نقاط کشور دایر شود.
وزارت تحصیلات عالی طرح جدید را راه‌اندازی نموده‌است که به اساس آن، 75 درصد به‌صورت سراسری و 25 درصد دیگر در سطح محلی و به اساس نفوس ولایات با هم رقابت می‌کنند.
اما شماری از فعالین مدنی بامیان و شرکت‌کننده‌های کانکور، طی یک حرکت اعتراضی، سهمیه‌بندی کانکور را از سوی حکومت افغانستان، تعبیض، بی‌عدالتی، عدم شایسته‌سالاری و برخورد دوگانه می‌دانند و آنان طی قطع‌نامه‌یی خواهان لغو سهمیه‌بندی کانکور شدند.
اما پوهنمل عبدالرحمن عثمانی؛ عضو اکادمیک اداره‌ی ملی امتحانات کانکور گفت، امتحان سراسری کانکور امسال نیز مانند گذشته به صورت عمومی برگزار می‌شود، اما برای 25 درصد سیت‌های کانکور در رشته‌های طب، انجنیری، حقوق، اقتصاد، زراعت و کمپیوتر ساینس، تنها در سطح هر ولایت رقابت صورت می‌گیرد.
گفتنی‌ست که امسال در سرتاسر کشور بیش از 170 هزار نفر داوطلب کانکور می‌باشد و از این میان بیش از 60 هزار نفر آنان در پوهنتون‌های کشور جذب می‌گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA