ads

اعلام آتش‌بس سه روزه، با استقبال گرم شهروندان کابل روبه‌رو شده‌است

شماری از شهروندان کابل از اقدام گروه طالبان مبنی بر اعلام آتش‌بس سه روزه در ایام عید قربان استقبال نموده می‌گویند، از هر اقدامی که به هدف آوردن صلح در کشور صورت گیرد، حمایت می‌کنند، اما این اقدام نباید مقطعی و کوتاه باشد.

خیرالبنات سادات
8 اسد 1399
اعلام آتش‌بس سه روزه، با استقبال گرم شهروندان کابل روبه‌رو شده‌است

طالبان به مناسبت عید سعید قربان، آتش‌بس سه‌روزه اعلام کرده و از تمامی جنگجویان این گروه خواسته است تا در این 3 شبانه-روز، حملات تهاجمی علیه نیروهای افغان را متوقف کنند.
جمال الدین صابری؛ یکتن از باشنده‌گان کابل می‌گوید که اعلام آتش‌بس در ایام عید قربان از سوی گروه طالبان، سبب خواهد شد تا مردم روزهای عید را در فضای دوستی و صمیمیت و به دور از هرنوع جنگ و خون‌ریزی سپری کنند.
آقای صابری افزود، جنگ به نفع هیچکسی نیست و جز ویرانی پیامدی ندارد و از گروه طالبان خواست تا بیش از این از مردم بی‌دفاع افغانستان قربانی نگیرند.
در کنار مردم، حکومت افغانستان و شورای مصالحه ملی نیز از اعلام آتش‌بس استقبال کرده‌اند .
صدیق صدیقی؛ سخنگوی رییس جمهور در صفحه تویترش نگاشته است که آتش‌بس یک گام مهم به‌خاطر رسیدن به صلح در کشور است و مردم افغانستان خواستار یک آتش‌بس دوامدار و آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان دولت و طالبان می‌باشند.
در همین حال، شورای عالی مصالحه ملی با نشر اعلامیه‌یی ضمن استقبال از این اقدام گروه طالبان، ابراز امیدواری کرده که بعد از این آتش‌بس، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز و منجر به آتش‌بس دایمی در کشور شود.
با این حال، شماری از تحلیلگران سیاسی در رابطه به اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، واکنش‌های متفاوتی دارند.
برخی از این آگاهان اعلام آتش‌بس از سوی طالبان را در ایجاد فضای اعتماد میان دو طرف اثرگذار می‌دانند.
سید ناصر موسوی؛ آگاه سیاسی می‌گوید، این آتش‌بس به مثابه‌ی چراغ سبز از سوی طالبان است که راه را برای آغاز مذاکرات میان افغانان و آتش‌بس دایمی در کشور هموار خواهد کرد.
اما شمار دیگر این آگاهان امور، این آتش‌بس را تکتیک جنگی از سوی طالبان تلقی می‌کنند و می‌گویند، ممکن بعد از آن شاهد حملات گسترده‌ی این گروه در بخش‌هایی از کشور باشیم.
صادق دانش می‌گوید، ممکن است طالبان با استفاده از این فرصت، خود شان را تجهیز کرده و خشونت‌ها را افزایش دهند.
آتش‌بس سه‌روزه در حالی از سوی گروه طالبان اعلام می‌شود که پس از امضای موافقت‌نامه دوحه و اختلاف میان حکومت افغانستان و طالبان بر سر رهایی زندانیان دو طرف، امید واری‌ها را نسبت به آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و موفقیت روند صلح در کشور کمتر ساخته‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA