ads

آتش‌بس در عید

حکومت و طالبان در ایام عید، آتش‌بس سه روزه اعلان کرده‌اند. مردم آرزو دارند که این آتش‌بس دایمی گردد تا راه برای صلح و آشتی دایمی هموار شود.

کلید
8 اسد 1399
آتش‌بس در عید
عکس از شبکه‌های اجتماعی

گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌‌یی به مناسبت فرا رسیدن عید قربان، آتش‌بس سه روزه اعلان نموده و در آن از جنگجویان این گروه خواسته‌اند تا در ایام عید از رفتن به مناطق تحت کنترل حکومت افغانستان بپرهیزند.
این سومین‌ بار است که در بیست سال گذشته در ایام عید، میان حکومت و طالبان آتش‌بس کوتاه‌مدت اعلان می‌گردد. اما این نخستین بار است که طالبان پیش از حکومت افغانستان اظهار آماده‌گی برای آتش‌بس می‌کنند.
نخستین بار در عید قربان سال ۲۰۱۸ و دومین بار در عید فطر امسال حکومت و طالبان اعلان آتش‌‌بس کردند.
اعلان این آتش‌بس میان حکومت و طالبان نه تنها از سوی مردم اقدام نیک پنداشته شده که از سوی سفارت ایالات متحده در افغانستان، مرکز ناتو در افغانستان، نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان و شورای عالی مصالحه مورد استقبال قرار گرفته و توقع برده شده که این آتش‌بس منجر به آغاز مذاکرات صلح و استقرار آن در افغانستان گردد.
مردم افغانستان می‌خواهند که این اقدام کوتاه‌مدت به اقدام دراز مدت مبدل گردد و دیگر صدای شلیک تفنگ و توپ شنیده نشود. تعدادی از مردم هراس دارند که مثل گذشته بازهم بعد از آتش‌بس، جنگ‌ها شدت گیرند و از افراد ملکی قربانی شود.
آتش‌بس و تداوم آن، موجب ایجاد فضای اعتماد میان طرف‌های درگیر می‌شود و در نهایت این فضا، زمینه را برای صلح واقعی فراهم می‌کند.
مردم امیدواراند که با اعلان آتش‌بس در روزهای عید قربان، طرف‌های درگیر از موقف‌های سخت‌گیرانه‌ی شان که در شش ماه گذشته باعث تلفات هزاران فرد ملکی گردیده، دست بکشند و با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که انتظار می‌رفت در دهم مارچ همین سال برگزار گردد، به نتیجه‌ی مطلوبی که همانا استقرار صلح واقعی در کشور می‌باشد، برسند.
امیدواری‌ها و خوشبینی‌هایی که آتش‌بس کنونی به وجود آورده، توقع می‌رود تا طرف‌های درگیر برای تداوم آن تلاش نمایند و این بی‌باوری را به میان نیاورند که طرف‌های جنگ در افغانستان از فرصت‌ها برای به دست‌آوردن اهداف خویش استفاده می‌کنند و در فکر مردم و زنده‌گی آنان نیستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA