ads

اداره بازرس افغانستان گزارش‌ها در مورد قاچاق دستگاه‌های وینتلاتور به خارج را رد کرد

اداره بازرس افغانستان، امروز شنبه (4 اسد) یافته‌های خود را در مورد ادعاهای فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا و قاچاق دستگاه‌های تنفس مصنوعی به خارج از کشور، طی یک نشست خبری با رسانه‌ها شریک ساخت.

نویسنده: لیلا نورانی
4 اسد 1399
اداره بازرس افغانستان گزارش‌ها در مورد قاچاق دستگاه‌های وینتلاتور به خارج را رد کرد

غزال حارس؛ رئیس این اداره، گزارش‌ها مبنی بر قاچاق 32 پایه دستگاه‌ تنفس مصنوعی (وینتلاتور) به خارج از کشور را رد کرد؛ اما گفت که در زمینه مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا به خصوص، خریداری وسائل و تجهیزات طبی در ولایت‌های مختلف، فساد شده است.
وی می‌گوید، یافته‌های این اداره نشان می‌هد که در وزارت صحت عامه ضعف مدیریتی وجود دارد و این وزارت آمار دقیق از دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجود در کشور ندارد.
از سویی هم رئیس اداره بازرس افغانستان می‌گوید که در بخش استخدام کارمندان در شفاخانه‌های کووید-19 نیز شفافیت وجود ندارد.
حارس گفت که پس از تکمیل بازرسی این نهاد در مورد وجود فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان، ممکن برخی مقام‌ها و مسوولان وزارت صحت عامه و مسوولان برخی ولایت‌ها، به‌دلیل غفلت و سوء‌استفاده از منابع دولتی، به‌نهادهای عدلی و قضایی معرفی گردند.
در همین حال، مسوولان وزارت صحت عامه از اداره ملی بازرس میخواهند تا اسناد دست داشته‌ی خود در مورد وجود ضعف مدیریت در این وزارت را به آنان بسپارد.
نورالله تره کی؛ معاون سخنگوی وزارت صحت عامه در صحبت با کلید، از اداره بارزس خواست تا ضعف های این وزارت را که از سوی این اداره شناسایی شده است؛ با رهبری وزارت شریک سازد تا در زمینه برطرف کردن این ضعف‌ها اقدام شود.
همزمان با نشر یافته‌های اداره بازرس در مورد فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا، اعضای گروه کاری جامعه مدنی، از عدم حضور نماینده‌گان خود و رسانه‌ها در جریان خریداری وسائل و تجهیزات برای مراکز تداوی بیماران کووید-19 در برخی ولایت‌ها، ابراز نگرانی می‌کنند.
عزیز رفیعی؛ عضو گروه کاری جامعه مدنی به کلید می‌گوید که در برخی ولایت‌ها، نماینده‌گان جامعه مدنی و رسانه‌ها، از سوی والیان انتخاب شده‌اند.
وی تاکید می‌کند که والیان باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.
پس از نشر گزارشهای مبنی بر فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا و قاچاق دستگاه های وینتلاتور به خارج از کشور،ریس حمهور غنی اداره بازرس افغانستان را موظف ساخت تا این ادعا ها را بررسی کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA