ads

فیفا از حضور سمبولیک زنان در نهادهای حکومتی نگران است

گروه عدالت‌خواهی برای زنان در چوکات فیفا یا (دیدبان انتخابات شفاف و عادلانه‌ی افغانستان) در نشست خبری روز یکشنبه با نشر منشوری، حکومت را متهم به بی‌برنامه‌گی برای سهم‌گیری زنان در حکومت‌داری می‌کنند.

مقدس هاشمی
29 سرطان 1399
فیفا از حضور سمبولیک زنان در نهادهای حکومتی نگران است

مریم آروین؛ بارکزی عضو گروه عدالت‌خواهی این نهاد، ضمن متهم‌نمودن حکومت به عملی‌نکردن تعهدات‌اش در زمان کارزارهای انتخاباتی، برای سهم‌دهی زنان در حکومت گفت، در توافق‌نامه‌یی که میان اشرف غنی وعبدالله عبدالله صورت گرفته، روی حضور و نقش زنان در نهادهای حکومتی اشاره نشده‌است.
وی از دولت می‌خواهد تا زمینه‌ی حضور 30 درصدی زنان در حکومت را فراهم کند.
در همین حال، اعضای این گروه، خواهان نقش اجرایی خانم‌ها در حکومت هستند.
گلالی محمدی؛ سناتور در مشرانوجرگه و عضو گروه عدالت‌خواهی برای زنان گفت، اداراتی که درراس آن خانم‌ها حضور دارند همه پالیسی‌ساز بوده و نقش اجرایی ندارند.
وی همچنان با اشاره به پلان تازه‌ی حکومت مبنی بر تقرری خانم‌ها به عنوان معاون والی گفت به معاونین والی‌ها باید در تصمیم‌گیری‌های کلان، صلاحیت‌های اجرایی داده شود.
در همین حال، ثریا اکبری؛ عضو این گروه گفت؛ بانوان در نهادهای حکومتی، مصئونیت کاری نداشته و نمی‌توانند حضور فعال در حکومت داشته باشند.
او گفت؛ تا زمانی‌که مصئونیت کاری بانوان تضمین نشود، ما شاهد حضور فعال بانوان در بخش‌های مختلف حکومت نخواهیم بود.
هرچند کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به منظور حضور پُررنگ زنان در حکومت، درروند استخدام بانوان امتیازاتی را قائل شده، اما ظاهراً در سطوح رهبری و تصمیم‌گیری، پابندنبودن رهبران سیاسی به تعهدات شان و در سطوح پایین جنگ و ناامنی و سنت‌های حاکم در جامعه، مانع حضور بانوان در سطوح مختلف حکومت شده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA