ads

شماری از شهروندان کشور از افزایش انفجارات ماین‌های کنارجاده‌ نگران‌اند

شماری از شهروندان کابل از افزایش انفجارهای ناشی از ماین‌های چسپکی و ماین‌گذاری‌های کنار جاده، شاکی‌اند و می‌گویند که حکومت در تامین امنیت شهروندان کوتاه آمده‌است.

خیرالبنات سادات
22 سرطان 1399
شماری از شهروندان کشور از افزایش انفجارات ماین‌های کنارجاده‌ نگران‌اند

آنان از حکومت و نهادهای امنیتی می‌خواهند تا برای جلوگیری از انجام این‌گونه حملات تروریستی اقدامات عملی را روی دست گیرند.
در کنار تشدید جنگ در بخش‌هایی از کشور، ماین‌های چسپکی و کنارجاده‌ از دیگر مواردی‌ست که بیش‌ترین قربانی را از شهروندان کشور می‌گیرد.
شعیب شاداب؛ یکتن از شهروندان کابل می‌گوید که در روزهای اخیر، پایتخت کشور شاهد چندین انفجار ناشی از ماین‌های چسپکی بوده‌است، اما حکومت در مهار این‌گونه حملات ناکام بوده‌است.
از سوی دیگر، ظاهر تمیم؛ نماینده مردم در ولسی جرگه، نهادهای امنیتی را به کم‌کاری متهم می‌کند و می‌گوید، انفجار برخاسته از ماین‌های مقناطیسی، همه‌روزه از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد، اما پولیس برنامه‌ی جدی و عملی برای جلوگیری از چنین حملات روی دست ندارد.
با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز از افزایش انفجارهای ناشی از ماین چسپکی، ابراز نگرانی کرده، از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا از کشتن مردم ملکی دست بردارند.
بنفشه یعقوبی؛ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که در این اواخر آمار انفجار ناشی از ماین‌های چسپکی بلند رفته و بیشتر این قربانیان افراد ملکی‌اند.
اما برخی از آگاهان نظامی، ضعف و کندکاری در نهادهای کشفی و امنیتی و عدم مسولیت‌پذیری مسوولین این نهادها را از عوامل اصلی ازدیاد این‌گونه حملات عنوان می‌کنند.
علی وردگ؛ آگاه نظامی می‌گوید تا زمانی‌که اصلاحات جدی در سطوح رهبری این نهادها آورده نشود، تحقق صلح و امنیت در کشور ناممکن خواهد بود.
خواستیم دیدگاه وزارت امور داخله را در پیوند به افزایش انفجارهای برخاسته از ماین‌های چسپکی نیز داشته باشیم، اما از چندین روز بدین‌سو مسوولین این وزارت از ابراز نظر خودداری می‌کنند.
گفتنی‌ست که در تازه‌ترین مورد روز گذشته موتر یک‌تن از کارمندان امنیت ملی، در مربوطات حوزه نهم امنیتی پولیس، هدف ماین چسپکی قرار گرفت، اما وزارت امور داخله از تلفات برخاسته از این انفجار تا کنون چیزی نگفته‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA