ads

اجماع زنان جوان افغانستان: هیئت مذاکره کننده حکومت نمی‌تواند از دستآوردهای زنان دفاع کند

اجماع زنان جوان افغانستان، با ابراز نگرانی از حضور و مشارکت کم‌رنگ زنان در ترکیب هیئت مذاکره کننده صلح و حکومت‌داری می‌گویند که در تصامیم بزرگ سیاسی، به زنان نقش داده نه شده است.

نویسنده: منصور یوسفزی
21 سرطان 1399
اجماع زنان جوان افغانستان: هیئت مذاکره کننده حکومت نمی‌تواند از دستآوردهای زنان دفاع کند

نگینه یاری؛ عضو این اجماع امروز شنبه در یک نشست خبری گفت که هیئت مذاکره کننده حکومت، همه‌شمول نبوده و نمی‌تواند از دستآوردهای حدود دو دهه گذشته زنان دفاع کند.
وی می‌گوید که ذهنیت طالبان در برابر زنان هنوز تغییر نکرده و اگر در پروسه صلح برای زنان افغان، نقش معنادار و تاثیرگذار داده نشود، دستآوردهای آنان از دست خواهد رفت.
از سوی هم سغرا سعادت؛ یکی دیگر از اعضای اجماع زنان جوان افغانستان می‌گوید، در ترکیب کابینه و پست‌های دولتی، برای زنان نقش کم‌رنگ داده شده‌است.
وی می‌گوید که پروسه گزینش معاونان زن برای والیان نیز شفاف نبوده و حکومت در این بخش، میکانیزم واضح و مشخص ندارد.
سادات تاکید می‌کند که زنان افغان خواهان نقش معنادار و تاثیر گذار در بدنه حکومت‌‌اند.
ریاست جمهوری اما می‌گوید که برای زنان، نقش گسترده‌ای در حکومت داده شده و قرار است در کابینه آینده، چهار وزیر زن حضور داشته باشد.
دواخان مینه‌پال؛ معاون سخنگوی رییس جمهور به کلید گفت که در ترکیب هیئت مذاکره کننده صلح و شورای عالی مصالحه نیز زنان حضور دارند.
وی در واکنش به انتقاد اجماع زنان جوان افغانستان مبنی بر نبود میکانیزم واضح در زمینه گزینش معاونان زن برای والیان می‌گوید که این معاونان بر اساس ظرفیت، توانایی و تخصص انتخاب می‌شوند.
این درحالسیت که زنان افغان پیش از این نیز بارها از احتمال قربانی شدن دستآوردهای شان در مذاکرات صلح ابراز نگرانی کرده‌اند؛ اما حکومت تاکید می‌کند که در این مذاکرات از حقوق زنان دفاع خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA