ads

برگزاری اولین اجماع بین المللی درپیوند به صلح افغانستان

گران هیواد؛ سخنگوی ورازت خارجه به کلید می گوید، این نشست در خصوص روند صلح افغانستان روز پنج شنبه با حضور نمایندگان کشورهای بزرگ جهان به شمول نماینده‌های ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، سازمان ناتو و شرکای استراتژیک افغانستان برگزار شده است.

مقدس هاشمی
19 سرطان 1399
برگزاری اولین اجماع بین المللی درپیوند به صلح افغانستان

به گفته‌ی سخنگوی وزارت امور خارجه موضوعاتی که دراین نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت، کاهش خشونت‌ها، مبادلۀ زندانیان، آغاز مذاکرات میان‌افغانی و اجرای آتش‌بس به هدف مبارزه موثر با شیوع ویروس کرونا می باشد.
از سوی هم آگاهان امور اجماع جهانی را درراستای گفتگوهای صلح مهم می دانند.
نصرالله فلک؛ آگاه امور سیاسی درصحبت با کلید، پروسه صلح را معضل جهانی عنوان می کند و می‌گوید، کشورها و سازمان‌های جهانی در جنگ و صلح افغانستان دخیل هستند و باید در راستای گفت‌وگوهای صلح افغانستان نیز سهیم باشند.
وی اما تاکید می‌کند تا زمانی‌که مداخله کشورهای منطقه در قضایا افغانستان وجود داشته باشد همچون اجماع بی‌نتیجه باقی خواهد ماند.
فلک از کشورها و سازمان‌های شرکت کننده این نشست می‌خواهد کشورهای منطقه را که به نحوی در قضایای افغانستان مداخله دارند تحت فشار قرار دهند تا از مداخله در امور افغانستان دست بکشند.
از سویی هم، شهروندان کشور امیدوار به برگزاری همچون نشست ها بوده و از آن استقبال می نمایند.
کمیل سادات یک تن از فعالین مدنی می گوید صلح نیاز جدی مردم افغانستان بوده و برای برقراری صلح و ثبات اجماع و نشست‌های منطقه‌ای و جهانی نیاز اساسی می‌باشد.
وی تاکید می‌کند که حکومت افغانستان بدون حمایت کشورهای منطقه و جهان نمی‌تواند صلح را در کشور تامین کند.
برگزاری نشست‌ها به منظور ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای صلح افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که هنوزهم اختلافات میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در پیوند به رهایی زندانیان دو طرف پابرجا بوده و تا حالا از سرنوشت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خبری نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA