ads

کار سب‌استیشن برق بامیان 80 درصد تکمیل شده‌است

کار ساخت سب‌استیشن برق 220 کیلو وات در منطقه “اژدر” مرکز بامیان از سال گذشته به این‌سو آغاز شده و 80 درصد کار آن تکمیل شده‌است. 

اسحق اکرمی
17 سرطان 1399
کار سب‌استیشن برق بامیان 80 درصد تکمیل شده‌است
سید انور رحمتی؛ والی ولایت بامیان می‌گوید که کار این پروژه، 80 درصد تکمیل شده و تا پایان امسال به بهره‌برداری سپرده می‌شود.
به گفته‌ی وی، با تکمیل این پروژه، بسیاری از مشکلات باشنده‌های مرکز بامیان حل خواهد شد.
انتقال لین برق 220 کیلو وات طرح بدیل حکومت افغانستان به جای لین برق 500 کیلو وات ترکمنستان است که از ولسوالی دوشی ولایت بغلان الی مرکز بامیان امتداد خواهد داشت.
لین برق 500 کیلووات، خط انتقال انرژی وارداتی برق است که قرار بود از ترکمنستان از مسیر ولایات بامیان- میدان وردک به کابل انتقال داده شود، اما در ثور سال 1395 از سوی حکومت افغانستان خط انتقال وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ تغییر کرد که این تصمیم واکنش‌های زیادی را نیز در پی داشت.
انجینیر رحیم الله رحیم؛ مدیر این پروژه می‌گوید که کار این سب‌استیشن جریان دارد و تلاش صورت می‌شود که تاپایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود. 
او گفت که این سب‌استیشن در مساحت 30 جریب زمین و با ظرفیت 32 میگاوات برق ساخته می‌شود که در حدود 30 هزار خانواده‌ی بامیانی صاحب برق خواهند شد.
بودجه‌ی ساخت سب‌استیشن “اژدر” در مرکز بامیان، 10.7 میلیون دالر برآورد شده که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل و توسط شرکت چینایی “XEPS” تطبیق می‌شود.
در ولایت بامیان، 1.5 میگاوات برق توسط سولر و جنراتور تولید می‌شود و بیش از 4500 خانوار می‌توانند از انرژی برق مستفید شوند. قیمت این برق هر کیلو وات برای مردم، تا 25 افغانی و برای ساحات تجارتی و دفاتر دولتی 45 افغانی است. 
نجیبه؛ یکی از فعالین حقوق زن در بامیان می‌گوید، حکومت برای مردم دروغ می‌گوید؛ زیرا کار این سب‌استیشن تا 4 سال دیگر هم تکمیل نمی‌گردد.
گفتنی‌ست در بامیان در حدود 700 هزار نفر زنده‌گی می‌کنند که بیش از 60 درصد باشنده‌گان این ولایت زیر خط فقر قرار دارند و اکثریت آنان به برق و امکانات دسترسی ندارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA