ads

دپلماسی‌های غیرفعال و هدرشدن فرصت‌ها

سیاست‌ها و دپلوماسی‌های غیرفعال حکومت‌ها در چهل سال گذشته در افغانستان همیشه سبب شده تا بهترین فرصت‌ها را در سطح جهان از دست دهند و شماری از کشورهای منطقه و جهان از آن به سود خویش و تداوم بی‌ثباتی در افغانستان استفاده نمایند.

کلید
15 سرطان 1399
دپلماسی‌های غیرفعال و هدرشدن فرصت‌ها
بعد از آن‌که روزنامه‌ی نیوریاک تایمز در گزارشی از قول مقام‌های استخباراتی امریکا نوشت که یک تیم استخباراتی نظامی روسیه، به شکل مخفیانه به جنگ‌جویان وابسته به طالبان پول داده تا نیروهای ایتلاف بین المللی مستقر در افغانستان به خصوص سربازان امریکایی را هدف قرار دهند، باعث واکنش‌های شدید در میان امریکایی‌ها گردید. 
از  طرف دیگر، ضمیر کابلوف؛ نماینده خاص ولادمیر پوتین در افغانستان گفته است، آن‌عده از ماموران عجیب استخبارات امریکا که روسیه را به چیزهای متفاوتی متهم می‌کنند، خود درگیر قاچاق مواد مخدر در این کشور می‌باشند. کابلوف هم‌چنان گفته است که طیاره‌های این نیروها از کندهار و بگرام و از هرجای دیگری که بخواهند بدون هیچ تلاشی به آلمان و رومانیا پرواز می‌کنند.
کابلوف این کار نیروهای استخباراتی امریکا را رازی خوانده است که همه‌ی دنیا از آن خبر دارد و از آن احساس خسته‌گی می کنند.
محل وقوع این دو ادعا از سوی امریکا و روسیه افغانستان است؛ محلی که در آن از یک‌سو سربازان امریکایی هدف قرار می گیرند و از سوی دیگر، استخبارات امریکا در آن مصروف قاچاق مواد مخدر است. 
جالب‌تر از همه، این دو ادعا در حالی صورت گرفته که تلاش‌های صلح در افغانستان به شدت افزایش یافته و این نگرانی را به بار آورده است که روند صلح را تحت تاثیر قرار ندهد و اجماع جهانی را در قبال صلح افغانستان به چالش نکشد؛ اجماعی که امریکا و روسیه از کلیدی‌ترین اعضای آن شمرده می‌شوند.
در چنین وضعیتی که گفته می‌شود در نیمه‌های ماه جاری میلادی شاهد برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی خواهیم بود، لازم است تا حکومت افغانستان با درک حساسیت موضوع، مهر خموشی را بشکند و در مورد ادعاهای صورت‌گرفته ابراز نظر کند و نگذارد که چنین ادعاها و موضع‌گیرهای مشهود روند صلح در افغانستان را خدشه‌دار و به اجماع منطقه‌ای و جهانی، صدمه وارد کند.  
به باور منتقدین، با پیشرفت روند صلح بدون شک شماری از کشورها و شبکه‌های استخباراتی تلاش به خرچ خواهند داد تا با طرح ادعاهای ویران‌گر، موانع جدیدی را در مسیر صلح افغانستان ایجاد کنند.
مردم می‌خواهند که حکومت افغانستان دست از زیر الاشه برداشته و روند صلح را به گونه‌ی درست آن طبق خواست مردم مدیریت و از منافع و ارزش‌های سرنوشت‌ساز دفاع کند.
 
 
کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA