ads

نتیجه‌ی هیات حقیقت‌یاب حکومتی در مورد مهاجران غرق شده، تا هنوز معلوم نیست

دفتر کمیسیون مستقل حقوق در حوزه‌غرب و شماری از فعالان مدنی هرات از عدم ارائه نتیجه کار هیات حقیقت‌یاب در پیوند به ادعای غرق‌ساختن ده‌ها تبعه افغانستان توسط نیروهای مرزی در رودخانه هرویرود اظهار نگرانی می‌کنند.

سمیه ولی‌زاده
22 جوزا 1399
نتیجه‌ی هیات حقیقت‌یاب حکومتی در مورد مهاجران غرق شده، تا هنوز معلوم نیست

براساس یافته‌های حکومت، ۴۶ شهروند افغانستان که وارد ایران شده بودند، نیروهای مرزی ایران آنان را شکنجه، توهین و مجبور به به انداختن در دریای هریرود کردند که از این تعداد، ۱۲ تن کشته، ۱۷ نفر ناپدید و ۱۷ تن دیگر نیز نجات یافته‌اند.
عبدالقیوم رحیمی؛ رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر حوزه غرب به کلید می‌گوید، هیات حقیقت‌یاب مکلف است که نتیجه بررسی‌های خود را مبنی بر ادعای شکنجه، توهین و غرق ساختن اتباع افغانستان در دریای هریرود را با مردم شریک سازد.
آقای رحیمی می‌افزاید که به دلیل کم‌توجهی حکومت افغانستان و سرپوشیده گذاشتن قضایای خشونت علیه مهاجرین افغان مقیم ایران هنوز حقوق مهاجرین در کشور ایران نقض می‌گردد.
در همین حال، شماری از فعالان مدنی ولایت هرات می‌گویند، نامعلوم‌بودن نتیجه‌ی کار هیات حقیقت‌یاب حکومت افغانستان پرسش‌برانگیز می‌باشد.
سیداشرف سادات؛ مسوول مجمع نهادهای مدنی در غرب کشور می‌گوید، در عقب ارائه‌نشدن نتیجه‌ی گزارش این هیات به مردم، دو دلیل وجود دارد؛ اعضای هیات سهل‌انگاری کرده‌اند و یا این‌که به هدف حفظ روابط دیپلوماتیک ملاحظاتی در نظر گرفته شده‌است.
آقای سادات تصریح می‌کند که برخوردهای غیرانسانی و خشونت‌بار از سوی دولت ایران علیه مهاجرین افغان در گذشته‌ها هم وجود داشته و به دلیل ضعف دستگاه دیپلوماسی حکومت افغانستان سبب شده‌است که این سریال غم‌انگیز همچنان ادامه یابد.
بسیاری از فعالان مدنی هرات می‌گویند که نتیجه‌ی کار هیات‌های حقیقت‌یاب افغانستان در پیوند به رویدادهای مختلف بی‌نتیجه مانده‌است.
با این حال، شماری از اعضای هیات حقیقت‌یاب افغانستان بیان می‌دارند که در برابر ادعای غرق‌ساختن بیش از ۴۰ تبعه افغانستان در رودخانه هریرود سهل‌انگاری نشده است و به زودی نتیجه گزارش این قضیه با مردم افغانستان شریک ساخته خواهد شد.
عبدالستار حسینی؛ عضو ولسی‌جرگه و هیات‌ حقیقت‌یاب حکومت می‌گوید، غرق‌ساختن اتباع افغانستان توسط نیروهای مرزی ایران عمل نابخشودنی است.
آقای حسینی تاکید دارد که دولت ایران بارها حق زنده‌گی صدها مهاجر افغانستان را در آن کشور سلب کرده و از آنان به حیث ابزار سیاسی استفاده کرده‌است.
در رابطه به نتیجه‌ی کار هیات‌ حقیقت‌یاب حکومت افغانستان مبنی بر ادعای غرق‌کردن بیش از ۴۰ مهاجر افغان توسط نیروهای مرزی ایران، خواستیم نظر مسوولان محلی هرات و ارگ ریاست جمهوری را داشته باشیم، اما آنان از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA