ads

تحلیل‌گران سیاسی به این باورند که افغانستان شامل صفحه‌ی جدیدی از جنگ شده‌است.

هرچند مردم افغانستان انتظار داشتند؛ پس از امضای موافقت نامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان، جنگ فروکش کرده و خون‌ریزی پایان یابد، اما دیده می‌شود نه تنها خشونت‌ها پایان نیافته است، بل تکنیک کشتار هدف‌مند نظامیان، افراد ملکی به ویژه علما خون‌بار تر شده‌‌است.

محمد فصیح متوکل
14 جوزا 1399
تحلیل‌گران سیاسی به این باورند که افغانستان شامل صفحه‌ی جدیدی از جنگ شده‌است.

انفجار در مراسم جنازه در ننگرهار، حمله بر شفاخانه داکتران بدون مرز در دشت‌برچی کابل و کشتار زنان باردار و کودکان نوزاد و در تازه‌ترین مورد انفجار در مسجدجامع وزیر محمداکبرخان از رویدادهای است که مردم را نسبت به تامین صلح بی‌باور ساخته‌است.
پیش از این، انتظارها بر این بود، پس از پیوستن گروه طالبان به روند صلح افغانستان، دیگر افغان‌ها شاهد کشتار افراد بی‌گناه نباشند، اما دیده‌ می‌شود در یک‌ماه اخیر گروه طالبان در چندین رویداد خون‌بار، خود را مبرا دانسته و مسوولیت آن‌را سایر گروه‌های تروریستی به‌ عهده گرفته‌است.
با این حال، تحلیل‌گران سیاسی به این باورند که افغانستان شامل صفحه‌ی جدید از جنگ شده‌است.
فرید سیلانی؛ کارشناس سیاسی می‌گوید که علما و چهره‌هایی‌که در حمایت از نظام و مردم‌سالاری‌اند، ترور می‌شوند.
به گفته‌ی وی، ادامه این وضعیت روی روند صلح تاثیر منفی گذاشته و مردم را از طرف‌های دخیل در صلح متنفر می‌سازد.
از سویی هم، نظر محمد مطمئن؛ تحلیل‌گر سیاسی و استاد پوهنتون می‌گوید که بخش عمده‌ی ادامه‌ی جنگ و به حاشیه‌رفتن روند صلح، مصروفیت مقام‌های حکومتی به تعیینات تیمی است.
به گفته‌ی وی، حلقات درونی و بیرونی تلاش دارند، افغانستان را به سوی یک ‌جنگ دیگر سوق دهند.
با این حال، وزارت داخله در ارتباط به کشته‌شدن دکتر ایاز نیازی می‌گوید که بررسی‌ها در این مورد آغاز شده‌است؛ چیزی‌که همواره پس از حملات و کشتارهای هدف‌مند از سوی نیروهای امنیتی بیان ‌می‌شود.
طارق آرین؛ سخنگوی وزارت داخله رویداد شام سه شنبه را ضد ارزش‌های دینی دانسته می‌گوید که تحقیقات در این مورد آغاز شده‌است.
دکتر ایاز نیازی؛ استاد پوهنتون کابل و خطیب مسجد وزیر محمد اکبرخان، شام روز سه شنبه پس از انفجار ماین جاسازی‌شده در داخل این مسجد، زخم برداشت و به دلیل جراحت زیاد، در شفاخانه، جان داد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA