ads

باغ‌داران شیخ‌علی از افزایش میوه‌جات شان، امیدواراند

باغ‌داران ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان از افزایش میوه‌جات، امسال امیدوار اند و آنان می‌گویند که درخت‌های میوه‌ی شان خوب بر و غوره گرفته‌است.

اسحق اکرمی
13 جوزا 1399
باغ‌داران شیخ‌علی از افزایش میوه‌جات شان، امیدواراند

ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان، هم مرز با ولایت بامیان می‌باشد و یکی از ولسوالی‌های سرسبز که اکثری باشنده‌های این ولسوالی معیشت زنده‌گی شان را از فروش میوه‌جات به‌دست می‌آورند.
معلم رحمن؛ باشنده‌ی نوی شیخ‌علی و یکی از باغ‌داران می‌گوید که امسال ژاله نباریده و باغ‌های میوه، خوب بر گرفته است و امیدواری وجود دارد که میوه‌جات با قیمت مناسب به فروش برسید.
در ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان، انواع مختلف میوه‌جات مانند سیب، زردآلو، بادام، چهارمغز، انگور، شفتالو، آلبالو رشد می‌کند و بیش از 80 درصد باشنده‌های این ولسوالی مصروف زراعت می‌باشند.
غلام؛ یکی از دهاقین می‌گوید که در این مناطق بیشتر باغ‌های میوه که نیاز به هوای سرد دارد، رشد و نمو می‌کند.
او می‌گوید که سالانه از فروش میوه‌جات، بیش از 70هزار افغانی عاید به‌دست می‌آورد و مصارف زنده‌گی شان را از این طریق تامین می‌کنند.
باغ‌داران از کم توجهی اداره‌ی زراعت و مال‌داری ولایت پروان نسبت به این ولسوالی انتقاد می‌کنند و می‌گویند که در طی 19 سال گذشته کمترین توجهی در بخش باغ‌داری صورت نگرفته است.
اما عبدالوهاب خیرزاد؛ رییس زراعت و مال‌داری ولایت پروان به کلید گفت که بیشترین محصول سیب در ولسوالی شیخ‌علی تولید و تهیه می‌شود و اداره‌ی زراعت امسال تصمیم دارد که 10 دانه ذخیره‌گاه سیب را در این ولسوالی اعمار نماید.
از 4 سال گذشته به این طرف، جشنواره‌ی گل سیب در ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان برای بازاریابی، معرفی محصولات زراعتی و تشویق باغ‌داران برگزار می‌گردید، اما امسال به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، این جشنواره دایر نگردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA