ads

95 درصد کار مرکز میراث‌های فرهنگی بامیان تکمیل شده‌است

کار مرکز فرهنگی بامیان چهارسال پیش با کمک 5 میلیون دالری کشور کوریای جنوبی آغاز شده بود و قرار است که امسال به بهره‌برداری سپرده شود، تا کنون 95 درصد تکمیل شده‌است.

اسحق اکرمی
10 جوزا 1399
95 درصد کار مرکز میراث‌های فرهنگی بامیان تکمیل شده‌است

انجینیر مصطفی؛ مسوول تطبیق این پروژه می‌گوید که کار بخش ساختمانی تکمیل گردیده و نصب تجهیزات و امکاناتش باقی مانده‌است که تا 3 ماه دیگر تکمیل و مورد استفاده قرار می‌گرد.
نقشه‌ی این مرکز فرهنگی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد(یونسکو) به رقابت گذشته شده بود که از میان 1070 طرح، طرح انجینران کشور آرژانتین انتخاب شد.
این ساختمان از موادهای محلی استفاده شده که در فصل‌های بهار، تابستان و خزان دارای آب و هوای سرد می‌باشد و اما در فصل زمستان محیط داخلی‌اش گرم می‌باشد.
این مرکز فرهنگی شامل سالون سینما، تیاتر، فضاهای آموزشی، کتاب‌خانه، اتاق کنفرانس‌ها، نمازخانه و اتاق‌های موسیقی می‌گردد و همچنان آثار باستانی در این محل نگه‌داری خواهد شد.
سلطان؛ یکی از جوان می‌گوید که این مرکز باید محل برای نمایش لباس‌های سنتی، نمایشگاه عکس و فیلم نیز باشد.
در بامیان، هنرمندان محلی زیادی وجود دارد که هنرهای شان را به نمایش بگذارند، اما نبود مرکز مشخص برای نمایش از مشکلات جدی آنان می‌باشد.
با این حال، اسحق عزیزی؛ آمر فرهنگ اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که با ساخت این مرکز فرهنگی، شماری از نگرانی‌های فرهنگیان برطرف می‌گردد.
دختران در این ولایت در بخش‌های مختلف از جمله در بخش آوازخوانی، نواختن موسیقی مانند دمبوره، تبله، دایره، خچک، آرمونیه، رشد چشم‌گیری داشته‌اند.
این مرکز فرهنگی در تپه‌ی چونی در روبه‌روی مجسمه‌های تخریب‌شده‌ی صلصال و شهمامه، اعمار شده است که سه طرف آن از خاک پوشیده‌است.
بخش دوم این مرکز فرهنگی که شامل بخش اداری، فضای سبز و پارک تفریحی می گردد، قرار است تا چند ماه دیگر آغاز شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA