ads

ریاست زراعت هرات از افزایش ۲۵درصدی محصولات عسل در این ولایت خبر می‌دهند

خلیل احمد بهمنش؛ مدیر مالداری این اداره به کلید می‌گوید، در سال گذشته ۱۰۵ تن عسل از مرکز و ولسوالی‌های هرات به‌دست آمده و براساس پیش‌بینی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۵ الی ۱۳۰هزار تن افزایش خواهد یافت.

مهرو سروری
10 جوزا 1399
ریاست زراعت هرات از افزایش ۲۵درصدی محصولات عسل در این ولایت خبر می‌دهند

وی می‌افزاید، بیش از ده‌هزار کندو در هرات و چهارده ولسوالی از جمله انجیل، گذره، پشتون زرغون، کشک کهنه، رباط سنگی و چند ولسوالی دیگر وجود داشته و این رقم در سال جاری به ۱۲ الی ۱۳ هزار کندو خواهد رسید.
افزایش بارنده‌گی‌های موسمی و علاقه‌مندی دهقانان به پرورش زنبور از دلایل عمده‌ی افزایش حاصلات عسل در این ولایت عنوان شده‌است.
مدیر مال‌داری ریاست زراعت هرات بیان داشت، عسل این ولایت به پاکستان، هند، ایران، ترکیه، ترکمنستان و تاجکستان صادر می‌شود.
خلیل احمد بهمنش؛ فراهم‌سازی زمینه‌ی پروسس معیاری، برگزاری ورکشاپ‌ها برای زنبورداران و مسوولان ریاست زراعت در داخل و خارج کشور را از مواردی عنوان می‌کند که می‌توان صادرات عسل را افزایش داد.
با این حال، شماری از اعضای شورای ولایتی هرات آب و هوای این ولایت را برای رشد عسل مساعد می‌دانند و می‌گویند، به دلیل کم‌توجهی‌ها، این محصول عمده‌ی صادراتی تا کنون بشکل سنتی پروسس و به بازار عرضه می‌شود.
داکتر مهدی حدید؛ عضو این شورا از مسوولان ریاست زراعت و زنبورداران می‌خواهد تا برای عرضه‌ی عسل با کیفیت با معیارهای در نظر گرفته‌شده توجه کافی داشته باشند.
محمد یعقوب مشعوف؛ کارشناس اقتصادی می‌گوید، استفاده از محصولات و تولیدات داخلی باعث اشتغال‌زایی، افزایش صادرات و خودکفایی اقتصادی می‌شود.
براساس اطلاعات ریاست زراعت ولایت هرات، بهای یک کیلو عسل درجه اعلی این ولایت 1200 افغانی می‌باشد.
این در حالی‌ست که ۵۰۰ فارم پرورش زنبور در مرکز و ولسوالی‌های هرات وجود دارد که بیش از 1000 تن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف این فارم‌ها مصروف فعالیت می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA