ads

تلاش‌های مبهم

تلاش‌ها برای صلح در افغانستان هربار یک‌باره آغاز و شدت می‌گیرد و دوباره به سردی می‌گراید. اگر از گذشته‌های دور بگذریم، در سه ماه اخیر بارها شاهد تلاش‌هایی بوده‌ایم که سبب ایجاد ابهام گردیده و امیدواری‌ها نسبت به این پروسه را در بین مردم کاهش داده‌است.

کلید
9 جوزا 1399
تلاش‌های مبهم
عکس از شبکه‌های اجتماعی

بعد از مذاکرات یک‌ساله میان نماینده‌های امریکا و طالبان در دوحه، در ماه فبروری سال جاری توافق‌نامه صلح میان این دو طرف به امضا رسید و در نتیجه امیدواری‌ها نسبت به صلح در افغانستان بیشتر شد. اما تلاش‌هایی که بعد از امضای موافقت‌نامه صورت گرفته، نه آن گونه که توقع می‌رود جدی گرفته شده و نه هم مردم موثریت آن قابل لمس می‌باشد. این تلاش‌ها که در سه ماه گذشته به گونه‌ی مقطعی صورت گرفته یکباره آغاز شده، شدت گرفته و بسیار زود به سردی گراییده و نتیجه مطلوبی نیز در پی نداشته‌اند.
زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده خاص ایالات متحده امریکا که موافقت‌نامه صلح امریکا با پشت‌ کار وی با طالبان به امضا رسیده است، در جریان سه ماه گذشته چندین‌بار برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان، سفرهایی به دوحه، کابل و سایر کشورهای منطقه و جهان داشت و هربار با اظهار نظرها و تویت‌هایش، خوش‌بینی‌هایی را در مورد صلح افغانستان ایجاد کرد، اما در نهایت این خوش‌بینی‌ها و امیدها بیشتر از یک هفته ادامه نیافته و مردم دوباره درمانده و ناامید شده‌اند.
اخرین امیدواری برای صلح و مذاکرات در آغاز عید فطر با اعلان آتش‌بس از سوی طالبان و رهایی 900 زندانی طالب از سوی حکومت به‌وجود آمد، اما اینک که عید گذشته، از یک طرف نیروهای مخالف بار دیگر بر یک‌دیگر می‌تازند و از سویی هم در مورد تداوم آتش‌بس دیدگاهی روشنی وجود ندارد؛ این طرز برخورد نه تنها مردم را نگران ساخته بلکه مشکلات ذهنی و روانی بیشتری را به وجود می‌آورد و از طرف دیگر، مردم فکر می‌کنند که طرف‌های درگیر فقط و فقط در پی کسب امتیازات برای خویشتن استند و امنیت عمومی مردم برای طرف‌های منازعه اصلا مهم پنداشته نمی‌شود.
تا پیش از این، انتقادهایی وجود داشت که حکومت افغانستان به این امر، به صورت جدی نمی‌پردازد و از همین‌رو تلاش‌هایش برای صلح به نتیجه نمی‌رسد، اما اکنون که حکومت افغانستان با امکانات وسیع دارای شورای عالی مصالحه است، می‌تواند پروسه‌ی صلح را از حالت ابهام بیرون کند.
مردم می‌خواهند، این شورا که از حدود دو هفته بدین‌سو ایجاد شده، فعالانه عمل کند. ولی متاسفانه تا هنوز هیچ حرکت و حتی اظهارنظری از سوی این شورا در مورد صلح و ثبات افغانستان صورت نگرفته است.
اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، ممکن موجودیت این شورا در نخستین مراحل کارش زیر سوال برود. این شورا باید برای باورمندی بیشتر در زمینه‌ی تحکیم صلح و ثبات در پی اطمینان‌دهی دوام‌دار به مردم براید و توضیح دهد که به چه دلیل یا دلایلی تلاش‌های صورت‌گرفته‌ی صلح تا هنوز بی‌نتیجه مانده‌است و مشکل در کجای کار است؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA