ads

کمیسیون حقوق بشر: به شمول رییس جمهور هیچ‌کس صلاحیت رهایی مجرمین جرایم سنگین را ندارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به تصمیم رییس جمهور غنی در مورد رهایی دوهزارتن از زندانیان مربوط به گروه طالبان می‌گوید، به شمول رییس جمهور، هیچ‌کس صلاحیت رهایی مجرمین جرایم سنگین را ندارد.

حامد کوهستانی
5 جوزا 1399
کمیسیون حقوق بشر: به شمول رییس جمهور هیچ‌کس صلاحیت رهایی مجرمین جرایم سنگین را ندارد.

رییس جمهور به روز یک‌شنبه پس از ادای نماز عید در پاسخ به اعلام آتش‌بس سه روزه‌ از سوی طالبان اعلام کرد که حکومت افغانستان دوهزارتن از زندانیان گروه طالبان را آزاد خواهد کرد.
نعیم نظری؛ معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، در نتیجه‌ی جنگ‌های چندین‌ساله در افغانستان، جرایم سنگین مانند جرایم جنگی و جرایم ضد بشری اتفاق افتاده و شماری از مجرمین جرایم متذکره هم اکنون در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند.
به گفته معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر هیچ کس در مورد رهائی مجرمین جنگی و جنایات ضد بشری تصمیم گرفته نمی‌تواند.

هرچند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از این تصمیم رییس جمهور اظهار نگرانی می‌کند، اما حکومت افغانستان پس از اعلام رییس جمهور به روز دوشنبه، صدتن از زندانیان مربوط به گره طالبان را آزاد کرده‌است.
انتظار خادم؛ مسول کمیته‌ی صلح و حفاظت افراد ملکی در شورای امنیت ملی به کلید می‌گوید، رهایی این صدتن در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان انجام شده‌است.
در همین حال، شماری از تحلیل‌گران مسایل سیاسی و چهره‌های نزدیک به گروه طالبان می‌گویند، رهایی زندانیان مربوط به گروه طالبان به اغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی کمک خواهد کرد.
مشتاق رحیم؛ تحلیل گر مسایل سیاسی می‌گوید، رهایی زندانیان مربوط به گروه طالبان، نگرانی‌ها از متوقف‌شدن پروسه‌ی صلح را برطرف خواهد کرد.
از سویی هم، سیداکبر آغا؛ از نظامیان پیشین گروه طالبان می‌گوید، همه می‌دانند که آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی یک ضرورت است.
به گفته‌ی وی، در صورتی‌که دوهزارتن از زندانیان مربوط به گروه طالبان آزاد شود؛ این اقدام زمینه‌ی خوب به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود.
این در حالی‌ست که سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب تویترش این اقدام حکومت افغانستان را نیک پنداشته و گفته است که گروه طالبان برای رهایی زندانیان مربوط به حکومت افغانستان نیز متعهد است.
وی گفته است که پروسه‌ی رهایی پنج‌هزار زندانی مربوط به گروه طالبان، باید به زودی تکمیل و موانع سر راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شود.
قابل یادآوری‌ است که حکومت افغانستان تا هنوز حدود یک‌هزارتن از زندانیان مربوط به گروه طالبان را رها کرده و گروه طالبان نیز نزدیک به 250 تن از زندانیان مربوط به حکومت افغانستان را رها کرده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA