ads

عید سعید فطر ایام خسجته برای مسلمانان می‌باشد

در افغانستان، به ویژه در ولایت هرات مردم با رسم و عنعنات متفاوت از این ایام تجلیل می‌نمایند.

سمیه ولی‌زاده
2 جوزا 1399
عید سعید فطر ایام خسجته برای مسلمانان می‌باشد

مردم هرات با چیدن میوه‌ی خشک و انواع کیک، کلوچه و دیگر شیرینی‌ها از مهمانان شان در این ایام میزبانی می‌کنند، اما در سال روان سیر صعودی ویروس کرونا، ریاست صحت عامه از خریداری و چیدن میوه‌ی خشک در خانه‌ها هشدار داده‌است.
ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات هم به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، کمپاینی را راه‌اندازی کرده‌است که ایام عید سعید فطر را در خانه‌های شان تجلیل نمایند و هزینه‌ی خریداری میوه‌های خشک و شیرینی عید را برای نیازمندان کمک کنند.
آریا رووفیان؛ رییس اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ هرات به کلید می‌گوید که این کمپاین از ده روز به این‌سو در مرکز شهر و ولسوالی‌های انجیل و گذره تطبیق شده و تا روز اول عید سعید فطر ادامه خواهد داشت.
وی از راه‌اندازی این کمپاین اظهار خوش‌بینی می‌کند و تاکید دارد که بسیاری از خانواده‌ها از خریداری میوه‌ی خشک پرهیز و هزینه‌ی آن را به نیازمندان کمک کرده‌اند.
در همین حال، متخصصان صحی در ولایت هرات بیان می‌دارند که خریداری و چیدن میوه‌ی خشک در ایام عید سعید فطر خطر سرایت ویروس را بیشتر از قبل فراهم می‌کند.
داکتر میروس صالحی؛ یکی متخصصان امراض ساری می‌گوید، میوه‌های خشک هنگامی‌که به ویروس کرونا آلوده شوند، این ویروس ساعت و روزها در میان آن‌ها زنده می‌ماند و زمینه‌ی سرایت ویروس را تسریع می‌بخشد.
آقای صالحی از مردم می‌خواهند که به منظور حفظ سلامتی شان از دید و بازدید خودداری کرده و نکات صحی را رعایت کنند.
از سویی هم، شماری از شهروندان هرات از ازدحام مردم در بین شهری اظهار نگرانی می‌کنند.
آنان می‌گویند که با نزدیک‌شدن به ایام عید سعید فطر، اکثر مردم برای خریداری میوه‌ی خشک و شیرینی از خانه‌های شان بیرون شده و می‌شوند.
این شهروندان هرات ویروس کووید۱۹ را در روزهای عید تهدید جدی برای حفظ سلامتی شان می‌پندارند و از همه مردم می‌خواهند که در این ایام در خانه بمانند و پیام‌های تبریکی شان را از طریق تلیفون به دوستان و اقوام شان ابراز کنند.
گفتنی‌ست که ریاست صحت عامه هرات چند روز قبل از عید سعید فطر اعلامیه را با درنظرداشت گسترش ویروس کرونا منتشر کرده‌است و در این اعلامیه از همه مردم خواسته که در کنار ادای نماز عید در فضای باز و با رعایت فاصله‌های اجتماعی، از پهن‌کردن سفره‌ی عید، خرید میوه‌ی خشک و دید و بازدید خودداری نمایند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA