ads

خشمی که با انفجار و انتحار، بیرون ریخته‌ شد

حمله‌ی قوی موتربمب از سوی طالبان بالای قطعه خاص امنیت ملی در ولایت غزنی و اظهار نظر سهیل شاهین، خشم این گروه را از توافق سیاسی میان رهبران دو تیم رقیب انتخاباتی نشان می‌دهد.

نویسنده: Atash
29 ثور 1399
خشمی که با انفجار و انتحار، بیرون ریخته‌ شد

این در حالی‌ست که ظاهر این توافق بازکردن راه برای مذاکرات صلح در سطح کلان و خوش‌بینی حکومت نسبت به صلح و ثبات است.
طالبان امروز حوالی ساعت 4 صبح، بالای قطعه خاص امنیت ملی در غزنی حمله‌ی قوی موتربمب نموده که گفته می‌شود، 7تن از این نیروها کشته شده و چهل تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. به اساس نخستین گزارش انفجار آن‌قدر شدید بوده که تا دو کیلو متری ساحه‌ی انفجار شیشه‌های منازل مسکونی شکسته‌اند و طبیعی است که تلفات ملکی نیز در پی دارد.
بعد از امضای توافق‌‌نامه‌ی سیاسی میان غنی و عبدالله، طالبان فقط چندین ساعت بعد از امضای آن، نه‌ تنها علیه آن موضع‌ تند لفظی اختیار کرده‌اند و آن را تکرار تجارب ناکام قبلی دانسته، بلکه با حمله موتربمب در ولایت غزنی نشان دادند که به شدت از توافق خشمگین‌اند؛ خشمگینی که حتا به ظاهر نتوانستند آن را از انظار جهانیان پنهان نگه‌دارند. سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در مورد توافق سیاسی میان غنی و عبدالله گفته است، چیزی که در کابل جریان دارد، تلاش برای تجربه‌های ناکام گذشته می‌باشد.
این اظهار نظر طالبان به گونه‌ی واضح بیان‌گر این است که اراده‌ی کامل برای صلح نداشته و تاکید بر تداوم جنگ دارند. چون طرف‌های توافق‌ روز گذشته هنگام امضای این توافق‌نامه اظهار داشتند که منظور از امضای آن، دفاع از منافع ملی، تلاش برای صلح و برداشتن موانع در سد راه آن می‌باشد. منتقدین و شماری زیادی از مردم به این نظراند که حمله‌ی امروز مهر تاییدی است بر این‌که حمله‌های کابل، ننگرهار و لغمان که ده‌هاتن را کشته و زخمی ساخت، نیز کار این گروه بوده‌است.
هرچند تا هنوز از تلفات ملکی ناشی از حمله بالای قطعه خاص امنیت ملی در ولایت غزنی خبری‌ داده نشده‌است، اما از این‌که یکی از مهم‌ترین مراکز مربوط به امنیت ملی مورد حمله قرار گرفته‌است، پرده از ضعف استخباراتی در ساختار ارگان‌های امنیتی کشور برمی‌دارد. این همان تکتیکی است که از سال‌ها ‌به این‌سو از منسوبین و نیروهای امنیتی کشور و مردم افغانستان به ساده‌گی قربانی می‌گیرد.
مردم افغانستان که قربانی اصلی خشونت‌ها بوده و آرزو دارند که توافق سیاسی جدید میان غنی و عبدالله مانند گذشته تلاشی برای امتیازگیری نباشد، می‌خواهند تا هردو طرف نشان بدهند که برای تامین امنیت و ثبات دایمی در کشور کار می‌کنند و تامین صلح و ثبات نخستین اولویت آنان می‌باشد؛ زیرا این‌بار نه تنها مردم که مخالفان شان نیز از کارکردهای گذشته‌ی شان انتقاد دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA