ads

توافق سیاسی غنی و عبدالله، واکنش‌های مثبت جهانی را در پی داشته‌است

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، عصر روز یک‌شنبه پس از نزدیک به چهارماه اختلافات، با امضای یک توافق سیاسی به اختلافات شان پایان دادند.

نویسنده: Atash
29 ثور 1399
توافق سیاسی غنی و عبدالله، واکنش‌های مثبت جهانی را در پی داشته‌است

ساعاتی پس از امضای توافق سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، وزرای خارجه کشورهای امریکا، ترکیه، هند، چین، ایران و دفتر معاونت سازمان ملل یا یوناما، سازمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، از امضای این موافقت‌نامه استقبال کرده و بر تعهدات شان برای تامین امنیت و ثبات درازمدت در افغانستان تاکید کرده‌اند.
با این حال، تحلیل‌گران سیاسی در پیوند به امضای توافق سیاسی میان ارگ و سپیدار، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
برخی از این آگاهان، امضای موافقت‌نامه سیاسی و تشکیل حکومت مشارکتی را، گام مثبت در جهت دست‌یافتن به صلح در کشور عنوان می‌کنند.
عباس حسن‌زاده؛ آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید که اختلافات درونی سران سیاسی از جمله موانع عمده فراراه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بوده است که با امضای موافقت‌نامه سیاسی بین دو طرف، این مانع برطرف خواهد شد.
آقای حسن‌زاده؛ افزود که توافق دیدگاه میان ارگ و سپدار سبب خواهد شد تا یک هیات همه‌شمول و فراگیر از آدرس واحد با گروه طالبان وارد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شوند.
اما شمار دیگری از این آگاهان، امضای توافق سیاسی میان عبدالله و اشرف غنی را برخاسته از فشارهای اعمال‌شده از سوی جامعه بین‌المللی دانسته می‌گویند، حکومتی که از دل این توافق بیرون می‌شود کارایی لازم را نخواهد داشت.
موسی فریور؛ استاد پوهنتون کابل می‌گوید که مسبب اصلی بحران موجود در کشور، جامعه بین‌المللی است و حالا با اعمال فشار بر هردو طرف قادر به تشکیل یک حکومت دوسره و ضعیف در افغانستان شده‌اند.
به گفته‌ی آقای فریور، حکومتی که در نتیجه‌ی امضای توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله به وجود میاید، تکرار حکومت ناکام وحدت ملی است و هردو تیم حاکم دنبال منافع شخصی و تیمی خود شان خواهند بود.
پیش از این ایالات متحده امریکا، مبلغ یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به افغانستان را به دلیل اختلافات سیاسی به حالت تعلیق درآورده بود.
حالا شمروز خان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید، از این‌که کمک یک میلیارد دالری امریکا مشروط به حل اختلافات سیاسی در افغانستان به حالت تعلیق درآمده بود، امیدواری بر این است که با حل این اختلافات، وزارت خارجه امریکا با صدور اعلامیه‌ای از ادامه‌ی کمک‌های آن کشور به افغانستان، اطمینان دهد.
تنش‌ها در افغانستان در حالی اوج گرفت که کمیسیون مستقل انتخابات در29 دلو، محمد اشرف غنی را برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلام کرد و عبدالله عبدالله رقیب عمده‌ی او نتایج این انتخابات را نپذیرفت و هردو همزمان در دو مراسم جداگانه حلف وفاداری به‌جا آوردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA