ads

این تصمیم، فاجعه‌‌آفرین است

بعد از این‌که از سوی مقامات محلی در بلخ و ننگرهار به مردم اجازه‌ی گشت‌وگذار و به دوکانداران اجازه‌ی فعالیت داده شد، بحث‌ها روی‌ رفع محدودیت‌ها در سایر ولایات به خصوص پایتخت نیز بالا گرفته‌است. شماری از ادارات در مخالفت با وزارت صحت عامه در پی رفع محدودیت‌ها بوده و از ایجاد به طرحی در […]

نویسنده: Jamshid Mujadedi
23 ثور 1399
این تصمیم، فاجعه‌‌آفرین است

بعد از این‌که از سوی مقامات محلی در بلخ و ننگرهار به مردم اجازه‌ی گشت‌وگذار و به دوکانداران اجازه‌ی فعالیت داده شد، بحث‌ها روی‌ رفع محدودیت‌ها در سایر ولایات به خصوص پایتخت نیز بالا گرفته‌است.
شماری از ادارات در مخالفت با وزارت صحت عامه در پی رفع محدودیت‌ها بوده و از ایجاد به طرحی در این مورد حرف می‌زنند، اما با وجود طرح‌آفرینی، ویروس کرونا و گسترش آن که زنده‌گی مردم هر روز بیشتر از روز قبل تهدید می‌کند، نباید دست کم گرفته شود.
والی کابل امروز با جمعی از مسوولان بلندپایه‌ی دولتی غرض ارزیابی وضعیت شهر با ترتیب یک طرح که گویا دوکان‌های بازار همیشه‌مزدحم مندوی کابل را اجازه‌ی فعالیت می‌دهد، از دفتر بیرون‌ شده‌است.
این تصمیم در حالی اتحاذ می‌گردد، که وزارت صحت عامه به شدت با رفع منع گشت‌وگذار در شهر مخالف بوده و آنرا فاجعه‌بار خوانده‌است.
این‌که علت اساسی عدم توافق نظر میان وزارت صحت‌عامه و سایر نهادهای دولتی مانند کمیته‌ی مبارزه با کرونا در چه بوده، سوالی است که تا هنوز پاسخ روشن به آن داده نشده و طرفداران برداشتن قرنطین نیز تا کنون توضیح قناعت‌بخشی در این مورد ارایه نکرده‌اند.
وزارت صحت عامه که نسبت به سطح افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا نگران بوده، در مورد رفع قیود گذشت‌وگذار در افغانستان و به‌خصوص شهر شش میلیونی کابل به این نظر است که با این کار، صدها هزاران تن راهی شفاخانه‌ها و سپس راهی قبرستان‌ خواهند شد؛ فاجعه‌ای که قطعاً قابل کنترول نخواهد بود.
نگرانی وزارت صحت عامه نباید عادی گرفته شود، چون از دو ماه به این‌سو که افغانستان درگیر با ویروس کرونا بوده و حکومت برای حفظ جان مردم قیود بر گشت‌وگذار را اعلان کرد؛ دیده شد که شماری از مردم وضع محدودیت را جدی نگرفتند و راهی بازارها و محلات تجمع شدند.
اکنون که با تقلید از اقدامات مقامات محلی ولایت‌های بلخ و ننگرهار در کابل نیز تصمیم برداشتن قرنطین در نظر بوده و مقامات در حال ساختن طرح برای آن می‌باشند، چه تضمینی وجود دارد وجود دارد که مردم به گونه‌ی مشروط به کسب و کار و گشت‌وگذار می‌پردازند؟ چون زمانی‌که محدودیت کامل بر گشت‌وگذار وضع گردیده بود، مردم و کسبه‌کاران بدون درنظرداشت آن به کار و تجمعات پرداختند، در این حالت وضعیت از چه قرار خواهد بود؟
آیا کسی تضمین نموده می‌تواند که طرح مقامات در کابل بدون کم و کاست عملی خواهد گردید و دوکان‌های مندوی کابل مطابق به پلان و برنامه‌ی آنان باز و بسته خواهند بود و بازگشایی مندوی باعث تجمع مردم نخواهد گردید؟
قبل از این شکایات وجود داشت که در بسا از نقاط مزدحم کابل تعدادی از دوکانداران برای این‌که دوکان‌های شان باز بماند به شماری از افراد پولیس که مسوولیت کنترول محدودیت‌ها را داشتند پول داده‌اند.
گذشته از این، مورد مهم و جدی این‌ است که با بازگشایی شماری از دوکان‌های مندوی کابل، زمینه برای تجمع مردم مساعد می‌گردد که از هرگوشه و کنار پایتخت و حتی ولایات کشور به آن‌جا غرض خریداری حضور می‌یابند.
با این همه، پرسش‌هایی مطرح می‌گردد که آیا این مورد باعث گسترش ویروس کرونا نخواهد شد؟ آیا موارد صحی آن نیز مورد نظر بوده یا خیر؟
و حرف پایانی هم این‌که اگر این کار باعث فاجعه گردد، چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA