ads

سفرهای خلیل‌زاد و امید و نگرانی افغان‌ها

پس از رهایی 933 تن زندانی طالب از زندان حکومت افغانستان و خوش‌بینی و استقبال این گروه از این اقدام و اظهار آماده‌گی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر و بحث پیرامون رهایی زندانیان و آغاز گفت‌وگوهای صلح، نویدبخش به نظر می‌رسد، اما دیده شود که روند بعدی چه‌گونه مدیریت خواهد شد، […]

نویسنده: کلید
18 ثور 1399
سفرهای خلیل‌زاد و امید و نگرانی افغان‌ها

پس از رهایی 933 تن زندانی طالب از زندان حکومت افغانستان و خوش‌بینی و استقبال این گروه از این اقدام و اظهار آماده‌گی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر و بحث پیرامون رهایی زندانیان و آغاز گفت‌وگوهای صلح، نویدبخش به نظر می‌رسد، اما دیده شود که روند بعدی چه‌گونه مدیریت خواهد شد، آیا به نتایج مطلوب خواهد رسید؟ چون هنوزهم جنگ میان طالبان و نیروهای افغان در بسیاری از نقاط کشور جریان دارد و از مردم ملکی قربانی می‌گیرد.
زلمی خلیل زاد؛ نماینده‌ی خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در آغاز دور جدید سفرش به کشورهای منطقه، با ملا عبدالغنی برادر؛ معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده است.
سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در تویتی نگاشته است که در این دیدار، در مورد تسریع پروسه‌ی رهایی زندانیان، آغاز مذاکرات‌ بین‌الافغانی و تطبیق کامل توافق‌نامه امضاشده میان دو طرف، بحث و گفت‌وگو صورت گرفته‌است.
از تویت سهیل شاهین برمی‌آید که هنوزهم مشکلاتی در تطبیق موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان وجود دارد که هر دو طرف نسبت به آن نگرانی دارند؛ نگرانی‌ای خالق اصلی آن جناح امریکا و طالبان است.
اگر مواد موافقت‌نامه مشکلی نداشته باشد، مساله‌ی نگران‌کننده در آن مدیریت تطبیق آن بوده که هر دو طرف نتوانسته‌اند از عهده‌ی آن بدرآیند.
افغان‌ها توقع داشتند که با امضای موافقت‌نامه به‌زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد گردید؛ چون تصور می‌کردند که موافقت‌نامه و ابعاد آن به‌گونه‌ی خوبی طرح شده و در تطبیق آن مشکلی به‌وجود نخواهد آمد و آن‌هم در صورتی که بی‌اراده‌گی و عدم صداقتی نسبت به صلح دایمی در کار نباشد.
خوش‌بینی افغان‌ها اما دیری نپایید و با تکمیل‌شدن هفته‌ی کاهش خشونت که توقع می‌رفت ادامه پیدا خواهد کرد، جنگ‌ها با شدت بیش از حد آن دوباره آغاز شد.
در حالی‌که از چند روز به این‌سو با رهایی 933 طالب از زندان خوش بینی‌ها نسبت به آغاز گفت‌وگوها به‌وجود آمده و ایالات متحده در پی سرعت هرچه‌بیشتر آن‌ است.
به همین خاطر است که زلمی خلیل‌زاد دور جدید سفرهایش به منطقه را از قطر آغاز نموده و در مورد رهایی زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تطبیق کامل موافقت‌نامه با ملا عبدالغنی برادر، بحث و گفت‌وگو کرده‌است؛ جنگ‌ها هنوزهم در بسیاری از نقاط افغانستان میان نیروهای دولتی و طالبان جریان دارد.
توقع افغان‌ها اما این است که زلمی خلیل‌زاد در همین دور سفرش باید برای کاهش هرچه بیشتر خشونت از سوی طالبان تاکید کند و بعد به سفرش به پاکستان و هند ادامه دهد تا باشد که خوش‌بینی‌ها نسبت به صلح و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بیشتر گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA