ads

زلمی خلیلزاد با ملا عبدالغنی برادر دیدار کرد

وزارت خارجه امریکا در یک خبرنامه‌ای گفته است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده خاص این وزارت برای صلح افغانستان، دور تازه سفرش را به هدف آغاز گفتگوهای بین الافغانی به قطر، هند و پاکستان آغاز کرده‌است.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
18 ثور 1399
زلمی خلیلزاد با ملا عبدالغنی برادر دیدار کرد

وی در آغاز این سفرش، با ملا عبدالغنی برادر؛ معاون سیاسی گروه طالبان، در قطر دیدار و گفتگو کرده است.
سهیل شاهین، سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر در یک تویتی نگاشته که در این دیدار، دو طرف در مورد سرعت بخشیدن روند تبادله زندانیان، آغاز مذاکرات میان افغانان و تطبیق کامل توافق‌نامه صلح، بحث و گفتگو کرده‌اند.
بااین حال، تحلیلگران سیاسی به این باورند که آغاز سفر زلمی خلیلزاد، به هدف تسریع میکانیزم عملی سازی موافقتنامه صلح است.
سیداکبرآغا؛ نظامی پیشین گروه طالبان می‌گوید که پرسازی خلاها برای عملی سازی موافقت نامه صلح از سوی طرف ها، از اجندای اصلی گفتگوی خلیلزاد و ملابرادر است.
از سوی هم بشیر بیژن؛ کارشناس سیاسی می‌گوید، مردم افغانستان هنوز باورمند نیستند که ایالات متحده امریکا برای تامین صلح افغانستان گام برمی‌دارد.
به گفته وی، نتایج همه‌ی تلاش‌ها برای برقراری صلح معکوس بوده است.
با این حال، اسدالله ولوالجی، آگاه امور سیاسی می‌گوید، این بار انتظار می‌رود که امریکا و سایر کشورهای جهان؛ در زمینه صلح افغانستان، گام‌های جدی‌تری بردارند.
بربنیاد توافقنامه امضاء شده میان امریکا و طالبان، قرار بود پنج هزار زندانی طالبان در جریان ده روز پس از امضاء این توافق از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند و طالبان نیز یک‌هزار نظامی افغان را که در بند دارد آزاد خواهد کرد، اما تاکنون این روند تکمیل نشده‌است.
دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که تاکنون 933 زندانی طالبان از سوی حکومت افغانستان آزاد شده‌اند و در سوی دیگر گروه طالبان نیز از رهایی بیش از ۱۱۰ زندانی حکومت خبر داده‌است.
هرچند حکومت افغانستان می‌گوید که به هدف برقرای صلح در کشور، گام‌های مهم برداشته و مانع اصلی پروسه صلح ادامه خشونت ها از سوی گروه طالبان است؛ اما وزارت دفاع امریکا، هر دو طرف را به عدم پابندی به تعهدات شان متهم می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA