ads

دشمنی با روشنایی

در کنار انتحار و انفجار که زنده‌گی مردم را با خطر مواجه ساخته، منهدم‌ساختن پایه‌های برق، دشمنی آشکاری‌ست با مردم و روشنایی که در چندسال اخیر هم از سوی مخالفان مسلح دولت و هم از طرف عناصر فرصت‌جو به‌شدت جریان دارد و تا هنوز تدابیر پیش‌گرانه‌ای برای آن اتخاذ نگردیده‌است؛ تا جایی که اینک پایه‌های برق حتی در شهر کابل نیز مورد حمله قرار می‌گیرد.

کلید
15 ثور 1399
دشمنی با روشنایی

منهدم‌ساختن پایه‌های برق چیز نو و تازه‌ای نیست؛ از زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق تا هنوز کماکان وجود داشته و هرازگاهی گروه‌های مسلح خودسر و مخالفان مسلح دولت به تخریب پایه‌های برق، قطع لین‌ و یا کشتار کارکنان ادارات برق در کشور پرداخته‌اند.
در تازه‌ترین مورد، شام روز یک‌شنبه نخست یک‌ پایه‌ برق در ساحه دشت چمتله با جاسازی‌ ماین چسپکی هدف قرار می‌گیرد و سپس صبح هنگام، زمانی که اعضای تیم تخنیکی شرکت برشنا جهت ترمیم پایه‌ی تخریب‌شده به ساحه می‌روند، موتر شان هدف ماین‌ کنار جاده‌ای قرار می‌گیرد.
گفته می‌شود که در این حادثه، چهار کارمند این اداره زخم برداشته که وضعیت دو تن از انجنیران به شدت وخیم است.

این پایه‌ی برق که از سوی افراد ناشناس یا به گفته‌ی مسوولان شرکت برشنا دشمنان روشنایی مورد حمله قرار گرفته است، در ناحیه ۱۷شهر کابل موقعیت دارد و آخرین پایه برق وارداتی می‌باشد که سپس به سب‌اشتیشن عمومی وصل می‌شود و برق را به شهر کابل و از کابل به دیگر ولایات افغانستان انتقال می‌دهد.
این دومین حمله است که در مدت‌زمان بسیار کوتاه در مسیر شمال کابل صورت می‌گیرد. در دفعه‌ی قبل کمی آن‌طرف‌تر، در مربوطات ولسوالی میربچه‌کوت، یک پایه‌‌ برق وارداتی مورد هدف قرار گرفته بود که در نتیجه‌ی آن، به شمول کابل، چندین ولایت را برای چند روزی در تاریکی مطلق فرو برده بود.
باری‌ هم سال گذشته در مربوطات سالنگ، یک گروه‌ چهارنفره به تقلید از قهرمانان سریال وادی گرگ‌ها که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی در کشور پخش می‌شد، عرض وجود نموده و به سرپرستی مماتی به اصطلاح افغانی، از شرکت برشنا پول ‌خواستند و اخطار دادند که اگر پول در اختیار شان قرار داده نشود، پایه‌ برق را تخریب خواهند کرد و در نتیجه زمانی‌که از دریافت پول ناامید شدند دست به تخریب پایه‌ برق زدند.

هرچند مماتی و یارانش حداقل همین چند روز قبل، به شانزده‌ـشانزده ‌سال حبس و پرداخت جبران‌ خسارت محکوم شدند، اما متاسفانه دشمنی با پایه‌های برق و روشنایی پیوسته ادامه یافته و در تازه‌ترین مورد حتا به کارمندان شرکت برشنا هم رحم نشده‌است.
نکته مورد بحث این است که از حوادث پیش‌آمده تا هنوز هیچ نشانه‌ی مشخصی وجود ندارد که این دست‌های پنهان و ستیزه‌گر که کمر به از بین‌بردن نور بسته‌اند، کی‌ها بوده و از سوی چه کسانی حمایت می‌شوند و هدف آنان چه است؟ آیا اینان افراد و باندهای خودسری‌ هستند که از این طریق به دنبال پیداکردن پول می‌باشند و یا گروه‌های مسلح و یا غیرمسلح مخالف دولت که از این طریق می‌خواهند حکومت و مردم را تحت فشار بیشتر قرار دهند؟
به هرحال، هر که باشد روزی ثابت خواهد گردید، اما کاری که انجام می‌دهند، دشمنی آشکار با مردم افغانستان، منابع و داشته‌های کشور است و قطعآ قابل بخشش نیست.از دشمنی دشمنان روشنایی چنین برمی‌آید که وضعیت نگران‌کننده بوده و ایجاب می‌کند تا شرکت برشنا در هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی در مسیرهایی‌که خطر تخریب‌ پایه‌های برق وجود دارد، تدابیر جدی‌تری اتخاذ کنند.
از سویی هم، حکومت افغانستان به‌خصوص ادارات امنیتی و استخباراتی مسوولیت دارند تا به کشف علل و عوامل بنیادی این مساله بپردازند؛ زیرا سوال این است که چرا هرازگاهی در مسیرهای متفاوت، پایه‌های برق هدف قرار می‌گیرد؟ آن‌هم در ساحاتی که زیر پوشش شدید امنیتی قرار دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA