ads

ولسی جرگه: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیامدهای ناگواری خواهد داشت

نمایندگان مردم در ولسی جرگه می گویند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، غیر مسوولانه و در تضاد با مواد پیمان امنیتی میان دو کشور است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
10 ثور 1399
ولسی جرگه: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیامدهای ناگواری خواهد داشت

بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترمپ؛ رئیس جمهور امریکا، از مشاوران خود خواسته تا به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمام نظامیان این کشور را از افغانستان بیرون کنند.
اما اعضای ولسی جرگه می‌گویند، خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان، نقض پیمان امنیتی میان دو کشور بوده و پیامدهای ناگواری بر اوضاع افغانستان، منطقه و جهان خواهد گذاشت.
علی اکبر جمشیدی نماینده مردم در ولسی جرگه، امروز چهارشنبه، در جلسه عمومی این جرگه گفت که امریکا با افغانستان پیمان امنیتی امضا کرده و سربازان این کشور بر اساس این پیمان، در افغانستان حضور دارند.
وی تصریح می‌کند، شواهد نشان می دهد که این تصمیم امریکا، به دلیل شیوع ویروس کرونا نه؛ بلکه بر اساس بخش‌های پنهان توافقتنامه این کشور و طالبان گرفته شده است.
از سوی هم زلمی مجددی؛ نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه می گوید که امریکا، گروه طالبان را از طریق سازمان استخباراتی پاکستان، تمویل و تجهیز می‌کند.
به گفته وی،با امضاء توافقتنامه صلح با گروه طالبان، ایالات متحده راه کمک‌های مستقیم‌اش را با این گروه را باز کرده است.
مجددی می‌افزاید، امریکا با امضای توافقتنامه محرم با طالبان، می خواهد تا این گروه به قدرت برسد و با استفاده از طالبان، به خوبی بتواند اهدافش را در افغانستان دنبال کند.
با این حال، پس از بحث‌های نمایندگان، میررحمان رحمانی؛ رئیس ولسی جرگه به کمیسیون امور بین الملل این جرگه وظیفه سپرد تا موضوع خروج نیروهای امریکایی را با جدیت تعقیب و مسوولان را غرض استجواب به مجلس فراخواند.
بر اساس ماده 26م پیمان امنیتی که میان امریکا و افغانستان به امضاء رسیده است؛ واشنگتن باید تا سال 2024 میلادی، نیروهای افغان را از لحاظ تسلیحاتی، مادی و سیاسی، حمایت کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA