ads

فعالین مدنی ولایت هرات از بدترشدن حقوق بشر نگران‌اند

شماری از فعالین مدنی در هرات به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از بدترشدن وضعیت حقوق بشر در کشور اظهار نگرانی می‌کنند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
21 قوس 1398
فعالین مدنی ولایت هرات از بدترشدن حقوق بشر نگران‌اند

 

شماری از فعالین مدنی در هرات به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، از بدترشدن وضعیت حقوق بشر در کشور اظهار نگرانی می‌کنند.
آنان، محدودشدن آزادی بیان، افزایش فساد اداری، قتل‌های هدفمند و سایر موارد مرتبط به آن را نقض حقوق بشر دانسته می‌گویند که با حاکمیت نظام دموکراسی طی۱۹ سال اخیر جنگ و تهدیدات امنیتی شدت یافته و از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفته است.
سیداشرف سادات، به این باور است که اگر این وضعیت ادامه یابد مردم آینده‌ی تاریکی پیشرو خواهند داشت.
وی تاکید دارد که حکومت در کنار تمام تعهداتی که به جامعه‌ی جهانی دارد در قسمت اعاده‌ی حقوق بشر باید عطف توجه داشته باشد.
با این حال سیدعبدالواسع سعیدی؛ مسوول دفتر واسا در هرات می‌گوید: براساس آمارهای سرمفتش ایالات متحده‌ی آمریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار، تلفات غیرنظامیان در سال جاری ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته افرایش یافته است .
وی تصریح می‌کند که ارقام دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد، از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو در اثر حملات انفجاری و انتحاری و تروریستی ۶۰ هزارتن کشته و ۱۱۰ هزارتن دیگر زخم برداشته‌اند.
از سویی هم، تعدادی از شهروندان هرات، فعالیت‌های حقوق بشر را در راستای تامین حقوق شهروندان و جلوگیری از خشونت چشم‌گیر نمی‌دانند.
آنان حکومت و گروه‌های مخالف مسلح دولت را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند و از حکومت می‌خواهند تا با عاملین این خشونت‌ها به صورت جدی برخورد نماید.
آنان همچنان از نهادهای مختلف می‌خواهند تا برای احقاق حقوق شهروندان به‌ صورت منسجم و هماهنگ عمل نمایند.
با این حال جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات می‌گوید: در یک سال اخیر جدی‌ترین اقدامات از سوی حکومت برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان صورت گرفته و این اقدامات باعث کاهش تلفات غیرنظامیان شده است .
اقای فرهاد تاکید دارد که بیشترین تلفات در اثر انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای و در بسا موارد استفاده از خانه‌های افراد ملکی از سوی طالبان بر غیرنظامیان وارد می‌شود.
در حالی از بدترشدن وضعیت حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی می‌شود که کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که استمرار جنگ و ناامنی، فقر و گرسنه‌گی، فساد، تبعیض، تلفات غیرنظامیان، نبود حاکمیت قانون از مشکلات جدی نایل‌آمدن شهروندان افغانستان به حقوق بشری آنهاست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA