ads

زاویه‌های پنهان سفر شکارچیان عرب در غرب کشور

منابع محلی ولایت های حوزه غرب افغانستان در مصاحبه با کلیدگروپ ادعا می کنند که عرب‌های اتباع قطر به بهانه تطبیق پروژه‌های انکشافی در ولایت فراه؛ پرنده‌گان و حیوانات کم‌یاب ولایات حوزه غرب را شکار، معادن زیرزمینی را استخراج و گروه طالبان را مساعدت های اقتصادی می نمایند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
21 دلو 1397
زاویه‌های پنهان سفر شکارچیان عرب در غرب کشور

منابع محلی ولایت های حوزه غرب افغانستان در مصاحبه با کلیدگروپ ادعا می کنند که عرب‌های اتباع قطر به بهانه تطبیق پروژه‌های انکشافی در ولایت فراه؛ پرنده‌گان و حیوانات کم‌یاب ولایات حوزه غرب را شکار، معادن زیرزمینی را استخراج و گروه طالبان را مساعدت های اقتصادی می نمایند.
بربنیاد معلومات کلید، این شکارچیان عرب از 13 سال بدینسو در فصل زمستان به ولایات این حوزه سفر می‌کنند.
سفر عرب‌های قطری به حوزه غرب ظاهرا بیشتر به ولایت فراه صورت می گیرد و مسوولان محلی فراه تطبیق پروژه‌های انکشافی در بخش‌های معارف، ریاست حج و اوقاف، زراعت، صحت و تکثیر نسل حیوانات و پرندگان کمیاب را از اهداف اساسی سفر این عرب‌ها عنوان می کنند.
امامسوولان اداره محیط زیست ولایت فراه و اعضای شورای ولایتی این ولایت، این عرب‌‎ها را بنام شکارچیان قطری معرفی می کنند.
به گفته این مسوولان، شکارچیان عرب در ولسوالی‌های جوین و اناردره فراه، پرندگان و حیوانات نادر را شکار و همچنان در این ساحات به مساحت 820 هزار جریب زمین، باغ ساخته اند.
برخی از اعضای شورای ولایتی فراه، سفر های این اعراب را با هدف های پشت پرده عنوان نموده و می گویند که این شکارچیان عرب در کنار تطبیق پروژه های انکشافی، حیوانات و پرندگان نادر را را شکار نموده و گروه طالبان را کمک اقتصادی می نمایند.
شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه به کلید گروپ می گوید که شکارچیان عرب در مناطقی به گشت و گذار و شکار می پردازند که تحت تسلط دولت نیست.
معاون شورای ولایتی فراه هم‌چنان اضافه می‌کند که این عرب‌ها در ساحه جنوب و جنوب غرب فراه (ساحاتی که تحت تسلط گروه طالبان قرار دارد) گشت و گذار دارند و در این منطقه با مساحت ۲۰ هزار جریب زمین باغ ساخته اند.
معاون شورای ولایتی فراه مدعی است که این شکارچیان با گروه طالبان روابط خوب دارند و این نشان میدهد که با هماهنگی و تبانی طالبان قطری در این ساحه به راحتی گشت و گذار کرده و پروژه های اقتصادی شان را در فراه تطبیق می کنند.
او هم چنان تصریح می کند که شکارچیان عرب برعلاوه این پروژه‌ها و کمک‌های مالی به مردم فراه، گروه طالبان را نیز کمک اقتصادی می کنند.
وی همچنان اضافه می کند که این شکارچیان عرب، سال های گذشته از برخی ولسوالی های فراه فلزات زیر زمینی و ذخایر طلا را استخراج کرده بودند.
معاون شورای ولایتی فراه در حالیکه این ولسوالی‌ها را مشخص نمی کند؛ اما تاکید دارد که حکومت مکلف است این موضوع را بررسی کند.
به گفته شاه محمود نعیمی، شکارچیان عرب با حضور مسوولان محلی برخی از حیوانات و پرندگان نادر به خصوص طوقدارو را شکار می نمایند.
طوقدارو، باز و عقاب از جمله پرنده‌گانی می باشد که در حوزه غرب بیشتر طعمه شکارچیان عرب می شود.
این در حالیست که در دوران حکومت حامدکرزی رییس جمهوری پیشین کشور، طی دو فرمان و یک حکم درسال‎های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۹ خورشیدی، به هدف حفظ حیات وحش، شکار و قاچاق پرندگان و حیوانات کمیاب، ممنوع اعلام شد و دراین فرامین از اداره‌های مسوول خواسته شد تا با شکارچیان و قاچاقبران پرندگان و حیوانات نادر مطابق قانون برخورد نمایند.
درعین حال، محمدفاضل نور رییس محیط زیست فراه شکار پرندگان کم‌یاب را توسط شکارچیان عرب تائید نموده و می گوید :” شکار حیوانات و پرنده‌گان کمیاب به خصوص از سوی شکارچیان عرب و خشکسالی از مشکلات اصلی وضعیت حیات وحش در ولایت فراه می باشد.”
وی هم چنان می افزاید که تهدیدات امنیتی نیز مانع اصلی نظارت‌ اداره محیط زیست از وضعیت حیات وحش شده و به همین دلیل این اداره نمی تواند از پدیده ی شکار جلوگیری کند.
آقای نور هم چنان تصریح می‌کند که تفاهمنامه ای برای تکثیر نسل حیوانات و پرندگان کمیاب میان حکومت و شکارچیان عرب به امضاء رسیده است و بر همین اساس این شکارچیان یک فارم را سه سال قبل به هدف تکثیر نسل و پرورش حیوانات و پرندگان در این ولایت ساخته اند.
به گفته آقای نور، طبق این تفاهمنامه شکارچیان عرب مکلف اند، 50 فیصد حیوانات و پرنده‌گان تکثیر شده را بعد از دو سال از فارم به طبیعت رها نموده و متباقی را با خود به قطر منتقل کنند.
رییس محیط زیست ولایت فراه هم چنان بیان میدارد که اداره محیط زیست باید طبق تفاهمنامه از روند تکثیر و پرورش حیوانات از این فارم نظارت داشته باشد؛ اما تهدیدات امنیتی و کمبود تشکیلات سبب شده که این اداره از این فارم و کارکرد عرب‌های قطری نظارت کرده نتواند و روند شکار نیز توسط آنان ادامه بیابد.
رییس محیط زیست ولایت فراه خاطر نشان می سازد که این اداره به صورت کتبی گزارش نتایج کارکرد این عرب‎های قطری را درخواست کرده است،اما تا کنون گزارشی در این مورد ارجاع نشده است.
وی هم‌چنان تصریح می کند که برای جلوگیری از پدیده شکار حیوانات، کمیته هماهنگی محیط زیست به شمول والی و ولسوالان به زودی در ولایت فراه تشکیل خواهد شد.
محب الله محب سخنگوی پولیس ولایت فراه، شکار حیوانات را توسط اتباع قطر می پذیرد؛ اما گشت و گذار آنان در مناطق تحت کنترول طالبان و همچنان کمک های اقتصادی به این گروه را تائید و یا رد نمی کند.
آقای محب می گوید که از ۱۳ سال قبل همه ساله در فصل زمستان ۲۰ الی ۲۵ شکارچی عرب به فراه سفر می‌نمایند و طبق هدایت کتبی ارگ ریاست جمهوری، وزارت داخله به تعداد ۵۰ تن از نیروهای پولیس را برای تامین امنیت آنان موظف ساخته اند.
او می افزاید که این شکارچیان عرب در مرکز شهر فراه، دفتری را به نام “الغرافه” ایجاد نموده اند و همچنان در ولسوالی جوین و اناردره این ولایت نیز گشت و گذار دارند که بسیاری از این مناطق عاری از وجود طالبان مسلح می باشد.
اما موسی نظری معاون والی فراه می گوید که اعراب قطری به ولایت فراه بخاطر شکار نیامده‎اند؛ بلکه به هدف تطبیق پروژه‎های انکشافی سفر می نمایند.
او کمک اقتصادی به گروه طالبان را توسط این عرب ها رد می کند؛ اما می افزاید که ادامه سفرهای این عرب‌ها طبق یک تفاهمنامه‌ی چند سال قبل از سوی حکومت مرکزی به اداره محلی هماهنگ شده بود.
وی هم چنان تاکید دارد که این عرب ها هیچ نوع پرنده ای را شکار نکرده اند؛ بلکه نسل پرندگان را در ولایت فراه تکثر و پرورش می‎دهند.
به گفته وی عرب‎ها همچنان چندین پروژه را به ارزش بیش از ده‌ها میلیون دالر در بخش‌های صحت، زراعت، معارف و حج اوقاف در فراه تطبیق نموده که در بخش انکشاف این ولایت ممد واقع شده ‎است.
معاون والی فراه ساخت مسجد جامع فراه با مصرف یک میلیون دالر، ساخت میدان هوایی و تکثیر نسل حیوانات و پرندگان را از جمله مهمترین پروژه‌های می داند که توسط عرب‎های قطری در این ولایت تطبیق گردیده است.
شکار پرنده‎گان کمیاب تنها منحصر به ولایت فراه نیست، بلکه در ولایت بادغیس در کنار شکارچیان عرب، پاکستانی‌ها نیز پرنده های کمیاب را شکار می کنند.
میرویس، رییس اداره محیط زیست ولایت بادغیس به کلید گروپ می گوید که در این ولایت بیشتر پرنده‌ی باز، توسط شکارچیان عرب تبار و پاکستانی شکار می شود.
او بیان میدارد که شکار از سوی شکارچیان خارجی در ولسوالی‌های آبکمری، قادس و جوند با همکاری ساکنین محل انجام می‌شود که این مناطق تحت تسلط گروه طالبان می‌باشد و به همین دلیل تا اکنون از این پدیده جلوگیری نشده است.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست بادغیس از وضعیت حیات وحش در این ولایت اظهار نگرانی نموده و می گوید که در صورت ادامه شکار در این ولایت، حیات وحش منقرض خواهد شد.
به گفته او اداره حفاظت از محیط زیست با اداره حج و اوقاف نیز هماهنگی نموده است تا در خطبه های نماز جمعه برای آگاهی دهی پیرامون حیات وحش صحبت نمایند.
خواستیم نظر مسوولان دفتر عرب‌های قطری مقیم ولایت فراه را داشته باشیم، اما به رغم تماس های ما آنان حاضر به مصاحبه نشدند.
اما مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می گویند که سفر عرب‌های قطری به هدف تکثیر نسل پرنده‌ها و حیوانات با این اداره هماهنگی شده است.
جلال الدین ناصری مسوول بخش میراث‌های طبیعی اداره ملی حفاظت از محیط زیست می گوید که طبق فرمان رییس‌جمهور، شکار در افغانستان ممنوع می‌باشد؛ براین اساس هیچ فردی به نام شکارچی شناخته نمی شود.
در حالیکه برخی از منابع محلی فراه، از شکار حیوانات و پرندگان توسط شکارچیان عرب سخن میزنند؛ اما آقای ناصری تاکید دارد که در این رابطه تاکنون اداره محیط زیست گزارش دریافت نکرده است.
از سوی هم، وی نبود قانون تنظیم شکار را از چالش های اصلی فرا روی این اداره عنوان می کند.
او می گوید که اخیرا مسوده‌ی برای این قانون آماده شده است که بعد از نافذ شدن آن نظر به نوع حیوان، شیوه شکار و مکان، برای شکارچیان مجازات نقدی و یا هم زندان در نظر گرفته شده است.
شکارچیان عرب سال های گذشته، ابتدا به ولایت هرات سفر می نمودند و بعد از آن برای تحقق اهداف شان مسیر فراه را طی می کردند.
مسوولان اداره محلی و اداره محیط زیست هرات می گویند که اتباع کشورهای عربی در این ولایت هدف مشخصی نداشته اند.
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که قبل از این اتباع عربی فقط به خاطر رسیدن به ولایت فراه به این ولایت سفر می کردند.
همچنان نصیر احمد فضلی رییس اداره محیط زیست ولایت هرات می گوید که شکار حیوانات در این ولایت توسط شکارچیان خارجی صورت نگرفته است، اما برخی از باشنده های ولسوالی های نا امن، حیوانات و پرنده‌گان را شکار و یا هم به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق می نمایند.
آقای فضلی هم چنان علاوه کرد که ۳۵ نوع حیوانات و پرنده در هرات موجود است، اما از این رقم، نسل 10 نوع آن به دلیل شکار و قاچاق در حال منقرض شدن است.
به گفته وی، مینا، سارمینا،‌ سایره، میش‌مرغ، آهو و خرگوش از جمله حیوانات و پرنده های کمیابی اند که به گونه‌ی بی رویه شکار و قاچاق می شوند.
ولسوالی‌های غوریان، گلران، کهسان، رباط سنگی از جمله ولسوالی‌های اند که به گفته آقای فضلی تهدیدات امنیتی سبب شده که شکار و قاچاق حیوانات و پرنده گان در این ساحات ادامه یابد.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست هرات تصریح می کند که به خاطر جلوگیری از این معضل از اداره محلی درخواست کمک شده است، ولی تا کنون همکاری صورت نگرفته است
اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که اداره محلی در صورت نیاز ریاست حفاظت محیط زیست را برای نظارت از مناطق دور دست همکاری خواهد کرد.
ادامه سفرهای شکارچیان عرب در غرب افغانستان بارها با انتقاد شماری از نماینده‌گان ولسی جرگه، ومردم مواجه شده است؛ اما برخی از مقام‌های محلی ولایات غرب، هدف از سفرهای شکارچیان عرب را سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف وهمچنان تکثیر نسل حیوانات وپرنده‌های مهاجر وکمیاب میدانند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA