ads

تصمیم یک معلم برای دفاع از حقوق زنان

در گذشته زن خوب کسی بود که در کنج خانه نقش همسری و مادری خود را به شکل درست آن انجام می‎داد و کاری به امور بیرون از خانه نداشت.

نویسنده: asir
27 اسد 1397
تصمیم یک معلم برای دفاع از حقوق زنان

در گذشته زن خوب کسی بود که در کنج خانه نقش همسری و مادری خود را به شکل درست آن انجام می‎داد و کاری به امور بیرون از خانه نداشت. اگر زنی به امور بیرون از خانه می‎پرداخت، او را چشم‎سفید، ولگرد و خودسر توصیف می‎کردند. دلیل این بود که براساس تقسیم کار سنتی، رسیدگی به امور بیرون از خانه به عهده مردان بود و حوزه کار زنان محدود به چهاردیواری خانه بود.

مسکا احمدیار، یکی از معلمین در شهر کابل است. او می‎گوید که فعلا تعریف “زن خوب” تغییر کرده است. به گفته وی، در حال حاضر، زن خوب کسی است که در کنار رسیدگی کارهای درون خانه، در گستره اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد هم فعالیت می‎کند. مسکا احمدیار در گفتگو با‌ مجله مرسل گفت: “من به عنوان یک زن افغان در زمانه کنونی می‌خواهم  مسیرهای جدیدی را طی کنم و برای رسیدن به آینده مطلوب، باید با تمام موانع اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی مبارزه کنم.” این معلم آگاه هرچند می‌داند که رسیدن به این هدف بسیار دشوار است، ولی همزمان به این عقیده است که “خواستن، توانستن است” و او می‌تواند به این هدفش برسد.

رشته تحصیلی مسکا احمدیار حقوق است. او در سال 1395 از پوهنتون کابل فارغ شده است. خانم احمدیار که تصمیم دارد در آینده به عنوان یک زن فعال در عرصه سیاسی کار کند، در حال حاضر سرگرم تدریس زبان انگلیسی است. وی در کنار آن در بازی‎های اجتماعی و سیاست نیز دخیل است و دوست ندارد برای آینده هم‎نوعانش مردان به تنهایی تصمیم بگیرند.

مسکا احمدیار معتقد است که در جریان چند سال اخیر برای زنان کارهای زیادی صورت گرفته است. وی همزمان بدین باور است که مشکلات در برابر زنان همچنان باقی است و نیاز است تا کارهای بیشتری برای زنان انجام شود: “عدم تطبیق قانون در ولایت‎های دوردست و فعالیت افراد مسلح غیرمسوول در حال حاضر هم از زنان و کودکان ما قربانی می‎گیرد. اگر یک نگاه گذرا به جامعه نابسامان خود بیندازیم، در می‎یابیم که هنوز هم تعداد زیادی از زنان جامعه ما از حقوق انسانی خود آگاه نیستند.”

به باور وی، عدم  دسترسی بسیاری از زنان به مراجع عدلی و قضایی، یک چالش جدی است که باید در این زمینه کار صورت گیرد. بیشتر زنان از نگاه اقتصادی، متکی به مردان خانواده خود هستند و این امر باعث شده است تا استقلالیت زنان در دیگر بخش‎ها تحت تأثیر قرار بگیرد. احمدیار در ادامه افزود: “من به عنوان زنی که مدرک لیسانس از رشته حقوق دارم، می‎خواهم برای زنان متضرر از خشونت کشورم دادخواهی کنم. اینکه چگونه و چطور، باید برای آن یک برنامه دقیق و درازمدت تدوین کنم و به مرور زمان آن را عملی سازم.”

مسکا احمدیار در کنار تدریس زبان انگلیسی، کارمند رضاکار سره‌میاشت نیز است و کار او در این نهاد تدریس مسایل حقوقی می‎باشد. او که فراگیری علم را یکی از نیازهای اساسی جامعه ما می‎داند، تصمیم دارد به تحصیل خود در رشته حقوق تا مقاطع ماستری و دکتورا ادامه دهد.

احمدیار در شهر کابل در یک خانواده روشنفکر زاده شده است. وی تعلیمات ابتدایی خود را در پاکستان و دوره لیسه را در مکتب “سوریا” در کابل پشت سر گذاشته است. او به دلیل فعالیت‎های بشردوستانه‎اش تاکنون چندین تقدیرنامه از سوی وزارت معارف، ولسی جرگه و اداره سره‎میاشت به دست آورده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA