ads

نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود ‎

تفکر در آرامش، دقت، برنامه‌ریزی، نظم، سرعت عمل، بررسی جوانب مختلف قضایا و غیره از خصلت‌های افراد موفق برشمرده شده‌ است. بنابراین بسیاری از اشخاص علاقه دارند راز موفقیت این افراد را بدانند تا بتوانند با عملی کردن خصلت‌های خوب آن‎ها، موفقیت را در زندگی خود تجربه کنند.

نویسنده: asir
3 اسد 1397
نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود ‎

تفکر در آرامش، دقت، برنامه‌ریزی، نظم، سرعت عمل، بررسی جوانب مختلف قضایا و غیره از خصلت‌های افراد موفق برشمرده شده‌ است. بنابراین بسیاری از اشخاص علاقه دارند راز موفقیت این افراد را بدانند تا بتوانند با عملی کردن خصلت‌های خوب آن‎ها، موفقیت را در زندگی خود تجربه کنند. در این مطلب، شما را با نجیبه رسولی، یک جوان مستعد، برد‌بار و آگاه آشنا می‌کنیم؛ چونکه او هم دختری است موفق و دارای پشتکار زیاد. او برای انجام برنامه‎هایش اندک‎ترين فرصت را از دست نداده است و سرعت عمل، نظم و برنامه‎ریزی را اساس کارهایش در زندگی قرار داده است.

نجیبه رسولی که در سال 1369 خورشيدی در ولایت پروان دیده به جهان گشوده است، در دوره حکومت طالبان همراه با خانواده‌اش به پاكستان هجرت کرد. او در دیار مهاجرت در سال 1379 وارد مکتب شد. در کنار آن به کار قالین‎بافی نیز آغاز کرد و زبان انگلیسی را هم تعقیب کرد. اين دختر باهوش در طول روز، هم درس می‌خواند و هم با مشقت زیاد کار قالین‎بافی را انجام می‌داد، ولی این روزهای تار بالاخره پایان یافت و با ختم حکومت طالبان همراه با خانواده‌اش به وطن بازگشت. او که متولد ولایت پروان است، در بازگشت به کشور همراه خانواده‎اش به ولایت بلخ می‎روند و در شهر مزارشریف تهداب زندگی تازه‎ای را می‎گذارند.

نجیبه رسولی در این مرحله زندگی کم کم خود را برای ورود به پوهنتون آماده می‎کند و با جدیت تمام درس می‌خواند. او شب‎ها تا دوازده شب درس می‎خواند و صبح‌ها نیز ساعت چهار برای درس خواندن از خواب برمی‌خیزد، به امید اینکه بتواند امتحان کانکور را به راحتی پشت سر بگذارد و وارد پوهنتون شود. رسولی بالاخره با سپری کردن امتحان كانكور در سال 1389 با كسب 303 نمره در فاکولته اقتصاد پوهنتون بلخ پذیرفته می‎شود. این موفقیت برای رسولی انگیزه مضاعف می‎دهد تا بدون احساس خستگی در رشته علم اقتصاد تحصیل کند.

نجیبه رسـولــی در مــدت چهــار ســالـی كه محصل بود، فوق‎العاده تلاش می‌كرد تا مصارف تحصيل خود را خودش تأمین کند، روی همين دلیل در دو وقت جداگانه پیش از زمان پوهنتون تدریس می‌كرد و پس از ساعات رسمی پوهنتون زبان آلمانی را می‌آموخت. او در جریان تحصیل، در یک دارالایتام به حیث معلم، اطفال معصوم و بی‌بضاعت را آموزش می‌داد و این برای وی یک تجربه بسیار عالی بود. رسولی پس از تحصیل و با استفاده از این تجربه در سال 1394 در یک پروژه انكشافی وزارت معارف که از سوی بانک جهانی تمویل می‎شد، شامل کار شد و این پروژه برای یک سال دوام آورد.

از اینکه نجیبه رسولی یک دختر کارکن و مستعد بود و هم اراده مستحکم برای ایفای وظایف جدی داشت، همچنان کارش را در یک موسسه “زردوزی” شروع کرد و به زنان راه و روش تجارت را به شکل علمی آموزش داد. او که در امور محاسبه و ارزیابی مسایل مربوط به تجارت، استعداد فوق‎العاده‎ای دارد، برای زنانی که در این موسسه آموزش می‌دیدند، “موضوعات مربوط به بیلانس تجارت و پس‎انداز” را آموزش می‎داد. هدف وی از این آموزش این بود تا زنان بتوانند سرمایه خود را مدیریت کنند، عایدات خود را درست بسنجند و برای به دست آوردن عاید بیشتر، قیمت‎گذاری مناسب کنند تا بالاخره خودکفا شده و برای زنان بیکار، زمینه کار و فعالیت را مساعد کنند.

نجیبه رسولی که علاقه داشت بیشتر درس بخواند و سطح دانش خود را بلند ببرد، به ترک مزارشریف تصمیم می‎گیرد و آمادگی‎ها برای سپری کردن امتحان دوره ماستری در پوهنتون كابل را آغاز می‎کند. وی برای رسیدن به این هدفت در مدت سه ماه به صورت پیوسته تلاش می‎کند تا اینکه موفق می‎شود امتحان دوره ماستری را به سادگی پشت سر بگذارد و وارد مرحله دیگری از تحصیل شود.

زمانی که رسولی درس‎های دوره ماستری را آغاز می‎کند، تحول دیگری در زندگی‎اش رخ می‎دهد و آن تحول نامزد شدن او با مرد دلخواهش است. او در مورد موفقیت‌های پیاپی‌ خود می‌گوید: “یكی از علت‌های اصلی موفقیتم این است كه در هر کار و هر تصمیم زندگی‌ام همیشه برنامه‌ریزی و دقت کامل داشته‎ام و با این کار همیشه نتیجه خوبی را هم به دست آورده‌ام.”

نجیه رسولی در میان زنان و دختران از جمله افراد نادری است که در مسیر زندگی‎اش هرگز ناامید نشده است و تمام موانع و مشکلات را به هدف رسیدن به آرمان‎هایش با پیشانی باز پشت سر گذاشته است. او گفت: “من برای انجام هر کاری و هر مسوولیتی، تلاش و کوشش خود را می‌کنم تا بتوانم هدف و مقصدی را که نزد خودم دارم را به دست بیاورم. من همیشه مشكلات را قبول کرده‌ام؛ چون تحمل مشکلات، ارزش رسیدن به اهداف را دارد.”

نجیبه رسولی، کار در دفتر موسسه “فیروز كوه” را نیز تجربه کرده است. او در این موسسه به عنوان ترینر وظیفه انجام داده است. خانم رسولی همچنان در سال 1396 قرارداد رسمی‌اش را با “یوناما” به حیث همکار بخش تدارکات امضا می‎کند و این یک تحول بزرگ در زندگی شخصی‎ و نیز یک تحول مهم در راستای شغل اصلی به حساب می‎آید: “انجام وظیفه در یوناما برابر بود با تمام کارهایی که تا آن زمان انجام داده بودم”.

از اینکه نجیبه رسولی استعداد فوق‎العاده‌ای در انجام کارهای محاسبه و اداری دارد، بعد از مدتی کار در یوناما، پیشنهاد کار از سوی موسسه آلمانی “جی آی زید” به دست می‎آورد و به تعقیب آن به کار در دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونیپ) می‎دهد. نجیبه رسولی که در بخش‎های مالی، اداری و تدارکات این نهاد کار کرده است، تا هنوز به دست‎مزد مورد انتظارش در این نهاد نرسیده است: “نظر به حجم کاری که من انجام می‌دهم، توقع امتیازات بیشتری دارم؛ البته آنچه که مستحق باشم نه بیشتر از آن. من در زمان تحصيل خود از خيلی چیزهایی كه به انسان خوشی و سرگرمی می‌بخشد، گذشتم و شب و روز درس خواندم تا اینکه به این جایگاه رسیدم. حالا انتظار دارم که این همه زحمات و تحمل تمامی مشکلات، برایم نتایج لذت‎بخش به همراه داشته باشد و آنچه را توقع می‎بردم را برایم فراهم سازد.”

وی که چند سال تحصيلی خود را به دور از خانواده و در لیلیه سپری کرده است، هرگز از مشکلاتی که پشت سر گذاشته است، شکایت نمی‎کند. او بدین باور است که شکایت از مشکلات، باعث حل مشکلات نمی‎شود و از این رو دوست ندارد از مشکلات زندگی شکایت کند. نجيبه رسولی خطاب به دختران جوان می‌گويد که باید در برابر تمام کمی‎ها و کاستی‎های زندگی مبارزه کنند و باید یاد بگیرند که هیچ‎چیزی به آسانی به دست نمی‎آید بلکه باید برای رسیدن به آنچه دوست دارند تمام نیروی خود را بسیج و پیوسته تلاش کنند: “انسان‌ها بايد از هیچ چیزی و هیچ‌کسی نهراسند. با گام‌های استوار تمام فرازها و نشيب‌های زندگی را پشت سر بگذارند و تا زمانی كه به آرمان‎ها بزرگ زندگی خود نرسیده‏‎اند، دست از کوشش و تلاش برندارند؛ زیرا گفته‎اند که نابرده رنج، گنج میسر نمی‎شود.”

نجیبه رسولی برای زنان افغان پیامی دارد بدین شرح: “گفتنی من به صفت یک زن افغان برای تمامی خواهرانم این است که وقتی به دنبال هدفی هستند باید تلاش کنند و از موانع عبور کنند تا به آن برسند. هیچ‎گاه خانواده، قوم، جامعه و شرایط اجتماعی را بهانه قرار ندهند که گویا مانع رسیدن آن‎ها به اهداف شان می‎شود. با گام‌های استوار مسیر هدف خویش را دنبال کنند. یک بار دیگر تأکید می‌دارم که تلاش و برنامه‎ریزی برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است و نباید اهمیت آن‎ها را نادیده گرفت.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA