ads

علاقمندی ساکنان پایتخت به استفاده از لباس‎های مارک‎دار خارجی بیشتر شده است

در سال‎های اخیر باشنده‎های پایتخت علاقمندی زیادی به لباس‎های وارداتی به‎ویژه لباس‎های مارک‎دار پیدا کرده‎اند و این علاقمندی به صورت چشم‎گیری در حال افزایش است.

نویسنده: asir
7 حمل 1397
علاقمندی ساکنان پایتخت به استفاده از لباس‎های مارک‎دار خارجی بیشتر شده است

در سال‎های اخیر باشنده‎های پایتخت علاقمندی زیادی به لباس‎های وارداتی به‎ویژه لباس‎های مارک‎دار پیدا کرده‎اند و این علاقمندی به صورت چشم‎گیری در حال افزایش است. همزمان با این، بازار لباس‎های داخلی به مراتب سرد شده است. شمار زیادی از باشنده‎های شهر کابل از لباس‎های تولید داخلی به دلایل مختلفی رضایت ندارند.
زحل، یکی از باشنده‎های پایتخت، دلیل این نارضایتی خود را چنین توضیح می‎دهد: “من به خاطری لباس‎های افغانی را استفاده نمی‎کنم که کیفیت آن‎ها پایین است. از طرف دیگر، هر سال مد لباس‎ها تغییر می‎کند اما در مدل لباس‎های داخلی هیچ تغییری به میان نمی‎آید. خواست من از تاجران ملی این است که به جای وارد کردن لباس از بیرون، روی بلند بردن کیفیت لباس‎های داخلی سرمایه‎گذاری کنند.”
راحله از دیگر باشنده‎های شهر کابل نیز نظر مشابهی با زحل دارد. او می‎گوید: “حجاب‎های که از عربستان وارد کشور می‎شود، خیلی کیفیت خوبی دارد؛ ولی کیفیت حجاب‎های داخلی بسیار پایین است؛ اکثر این حجاب‎ها خاک کش می‎کند و دوخت آن‎ها نیز قدیمی است.”
فروشنده‎های لباس در شهر کابل نیز تأیید می‎کنند که لباس‎های تولید داخل افغانستان خریداران چندانی ندارد و آن‎ها سود خود را در وارد کردن لباس از بیرون کشور یافته‎اند. محمدعیسی یک تن از فروشنده‎های لباس در شهر کابل است که در گذشته لباس‎های تولید داخلی را به فروش می‎رساند؛ ولی به دلیل فروش کم این لباس‎ها و تحمل خسارت مالی، حالا به فروش لباس‎های مارک‎دار خارجی شروع کرده است. او در مصاحبه با کلید گفت: “من برای اولین‎بار، کار فروش لباس را در جهت رشد اقتصاد ملی با فروختن لباس‎های تولید داخل کشور آغاز کردم؛ اما نتیجه آن برایم اصلاً رضایت‎بخش نبود. مردم با یک دید تمسخرآمیز به طرف لباس‎ها می‎دیدند و آن‎ها را نمی‎خریدند؛ مجبور شدم تا به فروش لباس‎های خارجی رو بیاورم.”
با این حال، شماری از شرکت‎های تولید لباس در پایتخت می‎گویند که نظر به اقتصاد ضعیف مردم، بیشتر این شرکت‎ها، تکه‎هایی را برای دوخت لباس انتخاب می‎کنند که کیفیت پایین دارد و با قیمت ارزان به دست می‎آید. نوراحمد نوری، یکی از صاحبان شرکت تولید لباس در شهر کابل، در این باره می‎گوید: “اگر ما کیفیت تکه را بالا ببریم، طبعاً قیمت‎های لباس هم بالا می‎رود؛ ولی مردم حاضر نیستند با قیمت بلند این لباس‎ها را خریداری کنند. بنابراین، ما نیز نظر به اقتصاد مردم، تکه خریداری کرده و لباس می‎دوزیم. لباس‎های تولیدی ما در پایتخت فروش چندانی ندارد و ما بیشتر این لباس‎ها را به ولایت‎ها ارسال می‎کنیم.”
در همین حال، صیام‎الدین پسرلی، سخنگوی اتاق‎های تجارت و صنایع، عدم اعتماد مردم نسبت به سکتورهای خصوصی را از چالش‎های عمده فرا راه فروش لباس‎های تولید داخلی و از عامل گرم شدن بازار لباس‎های خارجی در کشور عنوان می‎کند. پسرلی به کلید گفت: “بارها خانم‎هایی را دیده‎ام که لباس‎های وطنی تولید می‎کردند؛ ولی مارک کشور دیگری را به لباس‎ها می‎دوختند و می‎گفتند که اگر به مردم گفته شود که این لباس ترکی و یا ساخت کشور دیگری است به راحتی خریداری می‎کنند. ما بالای این مسأله کار کرده‎ایم تا تولید ما مطابق ذوق و اقتصاد ما باشد. متأسفانه باید اعتراف کنیم که در حال حاضر فروش، تولید و همچنان امکانات ما در بخش لباس‎های داخلی بسیار کم است.”
در حال حاضر تاجران لباس در کشور هر کدام می‎کوشند تا لباس‎های مد روز و مفشن‎تری را جهت فروش از بیرون وارد کنند و افغان‎ها نیز علاقمندی خاصی به خریداری این نوع لباس‎ها دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA