ads

پشت صحنه سرقت‎های مسلحانه در هرات

بیشتر سرقت‎های مسلحانه در هرات از داخل زندان عمومی این ولایت سازمان‎دهی و مدیریت می‎شود. این مطلب را مقام‎های هرات در گفتگو با کلیدگروپ مطرح کردند. طبق معلومات نهادهای امنیتی هرات، در چهار ماه اول امسال، 36 واقعه سرقت مسلحانه در این ولایت به وقوع پیوسته است.

نویسنده: zekria
15 سنبله 1396
پشت صحنه سرقت‎های مسلحانه در هرات

بیشتر سرقت‎های مسلحانه در هرات از داخل زندان عمومی این ولایت سازمان‎دهی و مدیریت می‎شود. این مطلب را مقام‎های هرات در گفتگو با کلیدگروپ مطرح کردند. طبق معلومات نهادهای امنیتی هرات، در چهار ماه اول امسال، 36 واقعه سرقت مسلحانه در این ولایت به وقوع پیوسته است.
در زمان مشابه سال گذشته، تنها 8 واقعه سرقت مسلحانه در هرات ثبت شده بود. این آمارها نشان می‎دهد واقعات سرقت‎ مسلحانه از شروع حمل تا پایان سرطان امسال در هرات، چهار مرتبه بیشتر از عین زمان در سال گذشته بوده است. مقام‎های محلی هرات، عوامل افزایش واقعات سرقت مسلحانه در این ولایت را، عدم بررسی درست دوسیه‎های سارقان مسلح توسط ادارات عدلی و قضایی و همچنان دست داشتن پولیس و زندانیان با باندهای سارق عنوان می‎کنند.
سخنگوی پولیس هرات می‎گوید آن‎ها در مدت چهار ماه 260 سارق مسلح را بازداشت کرده‎اند. سارقان، تفنگچه و سلاح سرد در اختیار داشته‎اند. عبدالاحد ولی‎زاده می‎گوید نصف این افراد مجرمان متکرر هستند. پولیس با بازداشت آن‎ها موفق به ضبط 40 میل تفنگچه نیز شده است.
طبق معلومات سخنگوی پولیس هرات، وظیفه شماری از منسوبان پولیس و آمران چهار حوزه امنیتی شهر هرات نیز در پیوند به افزایش سرقت‎های مسلحانه تعلیق شده است. اتهام آن‎ها غفلت وظیفوی و کم‎کاری بوده است.

شباهت زندان هرات با کاروان‎سرا
والی هرات می‎گوید زندان عمومی این ولایت به یک کاروان‎سرا می‎ماند. به گفته محمدآصف رحیمی، دسترسی زندانیان به مبایل در این زندان بسیار آسان است. رحیمی افزود بخشی از سرقت‎های مسلحانه در هرات از درون خود زندان رهبری می‎شود. او گفت سارقان بازداشت شده در جریان تحقیقات پولیس اعتراف کرده‎اند با زندانیان رابطه دارند. رحیمی تأکید داشت این امر یکی از عوامل افزایش واقعات سرقت در شهر هرات قلمداد می‎شود. به گفته والی هرات، حتا بعضی از زندانیان در ناامنی‎ها و واقعات تروریستی در این ولایت دست دارند.
سخنگوی پولیس هرات نیز تأیید می‎کند سارقان مسلح با زندانیان در داخل زندان عمومی این ولایت رابطه دارند. عبدالاحد ولی‎زاده به کلیدگروپ گفت شماری از مجرمان که به حبس طویل و مجازات اعدام محکوم شده‎اند، با سارقان متکرر رابطه برقرار کرده و برای آن‎ها برنامه سرقت می‎ریزند. به گفته ولی‎زاده، روابط زندانیان با سارقان مسلح توسط تلیفون تأمین می‎شود. او گفت در جریان امسال، 36 واقعه سرقت مسلحانه در هرات رخ داده که نصف این سرقت‎ها توسط مجرمان متکرر و در هماهنگی با زندانیان انجام شده است. ولی‎زاده علاوه کرد به تازگی چهار مورد رابطه زندانیان با سارقان مسلح در تحقیقات پولیس ثابت شده است.
اما مدیــر محبــس عمــومــی هــرات ادعــای والــی و سخنگوی پــولیــس ایــن ولایت را تکذیب می‎کند. سردارمحمدځاځی می‎گوید زندانیان با سارقان مسلح رابطه ندارند. ځاځی تأکید داشت زندانیان در محبس هرات زیر نظارت و کنترول جدی قرار دارند. او تصریح کرد احتمال دارد تلیفون همراه به دلیل نبود امکانات مناسب تخنیکی به داخل زندان منتقل شود.
طبق معلومات مدیر زندان عمومی هرات، 544 نفر به جرم سرقت در این زندان به سر می‎برند. ځاځی تصریح کرد جزای 200 نفر از این زندانیان، حبس متوسط و طویل است.

ضعف کشفی یا ضعف قضایی
والی هرات مدعی است که ضعف کشفی و استخباراتی از عوامل اصلی افزایش سرقت‎های مسلحانه در این ولایت است. به گفته محمدآصف رحیمی، افزایش سرقت‎های مسلحانه در هرات بیانگر آن است که ادارات کشفی و استخباراتی قدرت مهار این سرقت‎ها را ندارند. والی هرات به این باور است که سارقان مسلح در کنار سرقت، قصد دارند ضعف و ناتوانی بعضی از مقام‎های امنیتی هرات را نیز به رخ بکشند. او تصریح کرد با توجه به افزایش واقعات سرقت در این ولایت، سارقان تا اندازه‎ای به این هدف شان رسیده‎اند.
اما رییس امنیت ملی هرات ادعای محمدآصف رحیمی، مبنی بر ضعف ادارات استخباراتی، را بی‎بنیاد می‎خواند. دادمحمد حریفی می‎گوید ریاست امنیت ملی هرات تا هنوز برای جلوگیری از واقعات سرقت در این ولایت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. او با اشاره به بازداشت یک گروه هشت نفری از سارقان مسلح گفت این نشان‎دهنده فعالیت خوب ادارات کشفی و استخباراتی است. رهبری این گروه را فردی با نام بشیراحمد به عهده داشت که چندی پیش توسط پولیس بازداشت شد.
سخنگوی پولیس هرات نیز ادعای کم‎کاری و ضعف نیروهای پولیس در امر مهار واقعات سرقت را نادرست می‎خواند. عبدالاحد ولی‎زاده با رضایت‎بخش توصیف کردن فعالیت استخباراتی پولیس، افزایش واقعات سرقت‎ مسلحانه در هرات را به ضعف نهادهای عدلی و قضایی در رسیدگی درست به دوسیه مجرمان نسبت می‎دهد. به گفته ولی‎زاده، شمار قابل توجهی از سارقان مسلح، کسانی هستند که چندین‎بار توسط پولیس گرفتار و به زندان محکوم شده‎اند ولی پس از رهایی، دوباره دست به سرقت زده‎اند. او گفت این نشان می‎دهد به دوسیه سارقان مسلح و مجرمان متکرر به درستی در نهادهای عدلی و قضایی رسیدگی نمی‎شود.
رییس اداره څارنوالی استیناف هرات اما از کار ادارات عدلی و قضایی این ولایت دفاع کرده و ادعای پیگیری نکردن دوسیه سارقان مسلح را بی‎اساس می‎داند. عبدالحق احمدی می‎گوید از اول سال جاری تاکنون، دوسیه 48 سارق مسلح و 118 سارق دیگر که سلاح سرد با خود حمل کرده‎اند، با دقت هرچه بیشتر بررسی و به محکمه محول شده است. به گفته احمدی، این سارقان، از سه ماه تا 20 سال، محکوم به حبس شده‎اند. او گفت، در این مدت، 90 نفر دیگر که به ظن هم‎دستی با افراد سارق توسط پولیس بازداشت شده بودند، پس تحقیقات قضایی، برائت حاصل کرده‎اند.
با این حال، مسوول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات، افزایش واقعات سرقت در این ولایت را یک نوع دسیسه می‎داند. او ضمن آن که کمبود تجهیزات و پرسونل پولیس و نیز فقر اقتصادی را عوامل دخیل در قضایای ســرقـت بــرمــی‎شمـارد، به این باور است که افزایش سرقت‎های مسلحانه در هرات یک نوع دسیسه سیاسی است. به عقیده محمدمهدی حدید، کسانی که سرقت‎های مسلحانه در هرات را طرح و سازمان‎دهی می‎کنند تلاش به بدنام کردن رقبای شان در سکتورهای امنیتی دارند. به گفته او، بیشتر سرقت‎کنندگان با این دسته از افراد روابط نزدیک دارند و تمام طرح و برنامه‎های شان را از آن‎ها می‎گیرند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA