ads

مرتضی پاشایی علاقمندانش را اندوهگین ساخت

مرتضی پاشایی، آوازخوانی ایرانی و ستاره محبوب موسیقی پاپ، چشم از جهان پوشید. روز یک‎‏شنبه(25 عقرب) مراسم تشییع جنازه این آوازخوان برگزار شد. در این مراسم هزاران تن از هواداران وی اشتراک کرده بودند و معاون رییس‎جمهوری این کشور نیز پیام تسلیت فرستاده بود.

صمدعلی نوازش
4 قوس 1393
مرتضی پاشایی علاقمندانش را اندوهگین ساخت

مرتضی پاشایی، آوازخوانی ایرانی و ستاره محبوب موسیقی پاپ، چشم از جهان پوشید. روز یک‎‏شنبه(25 عقرب) مراسم تشییع جنازه این آوازخوان برگزار شد. در این مراسم هزاران تن از هواداران وی اشتراک کرده بودند و معاون رییس‎جمهوری این کشور نیز پیام تسلیت فرستاده بود.
این آوازخوان 30 ساله (23 عقرب) در اثر بیماری سرطان معده از بین رفت. او در میان جوانان به خاطر آهنگ‎هایش از محبوبیت زیادی برخوردار بود.
پاشایی در عمر کم ولی پرکارش توانسته بود علاقمندان زیادی را به صدا وآهنگ‎هایش جلب کند. پس از درگذشت پاشایی، طرفداران وی احساسات شان را نسبت به درگذشت این آوازخوان ابراز داشتند. آن‎ها در چندین شهر ایران تجمعات انبوهی را تشکیل دادند، عکس‎های او را بلند کردند و آهنگ‎های او را زمزمه. به گزارش خبرگزاری‎ها، ازدحام جمعیت موجب شد که پیکر مرتضی پاشایی نخست برای چند ساعت به سردخانه منتقل و با تأخیر به خاک سپرده شود.
تجلیل مقامات دولتی ایران از یک آوازخوان در تاریخ این کشور بی‎سابقه خوانده شده است. از جمله علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران، معاون رییس‎جمهوری ایران و معاون اجرایی حسن روحانی، هر کدام با فرستادن پیام، درگذشت پاشایی را تسلیت گفتند.
هنر موسیقی در ایران همواره سانسور می‎شود. اما مرتضی پاشایی کسی بود که نسل جوان ایران هم اخبار مربوط به بیماری این خواننده پاپ را مدام دنبال می‎کردند و هم پس از مرگ وی در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر ایران تجمعاتی به یاد این هنرمند برگزار نمودند.
این در حالی است که در ایران بیشتر کنسرت‎ها لغو می‎شود و یا فعالیت‎های چهره‎های هنری از سوی سیاسیون محدود می‎شود. مرگ مرتضی پاشایی نشان داد که دولت ایران ناگزیر است در سیاست‎های هنرستیزانه‎اش تغییراتی ایجاد کند که به نظر می‎رسد مسوولان وزارت ارشاد دولت روحانی در این جهت گام برداشته‎اند.
مرتضی پاشایی خواننده گمنامی بود که در مدت یک‎ونیم سال گذشته توانست با اجرای آهنگ‎های پاپ از خود یک ستاره مشهوری بسازد. با نگاهی به برخی از اجراهای او در یک‎و‎نیم سال اخیر در چند شهر ایران، می‎توان دریافت که تلاش‎های او در اجرای موسیقی پاپ بالاتر از تصور می‎باشد.
او امسال کنسرتی را در کرمانشاه برگزار کرد و از سوی مردم مورد استقبال شدید قرار گرفت، تا اندازه‎ای که مدیریت کنسرت سه نوبت دیگر کنسرت را تمدید کرد. همچنان یکی از آلبوم‎هایی که پاشایی را بیشتر در میان مردم محبوب ساخت، “یکی هست” نام دارد و به سرعت او را بر سرزبان‎ها انداخت و توسط مردم آهنگ‎های وی زمزمه شد.
این آهنگ وی تنها در شبکه یوتیوب نزدیک به ۱۲۰ هزار بار دیده شده است. البته پاشایی قبل از این نیز آهنگ‎هایش را در انترنت قرار داده بود و تا حدودی هواداران زیادی را به خود جلب کرده بود.
پاشایی بیشتر در آهنگ‎هایش از شعرهای مهرزاد امیرخانی و علی بحرینی استفاده می‎کرد. آهنگ‎های او بیشتر روحیه رمانتیک و عاشقانه برای نوجوانان و جوانان زیر ۲۰ سال دارد.
این ستاره موسیقی با پیانو و گیتار آشنایی داشت و می‎توانست خوب آهنگ‎سازی کند و اشعار را مطابق به ریتم و وزن، فضای مناسب دهد. دانش آهنگ‎سازی او باعث شده بود آهنگ‎هایش بیشترین تأثیرگذاری را در میان مردم داشته باشد.
آهنگ‎های پاشایی در آلبوم “گل بیتا” از ویژگی خاصی برخوردار است که بعضی از آهنگ‎های آن به گونه غیررسمی نیز منتشر شده است. آلبوم دیگر این هنرمند به نام “اسمش عشقه” تهیه شده که تا حال منتشر نشده است.
مرتضی پاشایی در مدت چهار سال فعالیت هنری‎اش نزدیک به ۵۰ آهنگ ساخت و آهنگ‎سازی و خوانندگی اکثر آن‎ها را خودش انجام داد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA