ads

نخستین اجرای تیاتر پانتومیم در کشور

هنرمندان کشور برای نخستین بار در یکی از مکتب‌های خصوصی شهر کابل  نمایش زنده تیاتر پانتومیم را برای کودکان برگزار کردند. در این برنامه، نمایش اقتباسی شازده کوچولو (شاهزاده کوچک) از آثار معروف “آنتوان دو سنت‌اگزوپری” نویسنده مشهور فرانسه اجرا شد.

نویسنده: The Killid Group
1 سرطان 1392

هنرمندان کشور برای نخستین بار در یکی از مکتب‌های خصوصی شهر کابل  نمایش زنده تیاتر پانتومیم را برای کودکان برگزار کردند.

در این برنامه، نمایش اقتباسی شازده کوچولو (شاهزاده کوچک) از آثار معروف “آنتوان دو سنت‌اگزوپری” نویسنده مشهور فرانسه اجرا شد.

تیاتر پانتومیم نوع نمایش صحنه‌ای است که در آن هیچ حرفی رد و بدل نمی‌شود و مطالب و پیام‌ها نه از طریق دهان و کلمات، بلکه به کمک حرکات گویا بیان می شود. تیاتر پانتومیم از شاخه‌های کلاسیک دنیای تیاتر است که حدود 160 سال قبل در فرانسه به میان آمد.

صحرا کریمی مستند ساز موفق كشور، از برگزارکنندگان این برنامه گفت با آن که تیاتر در افغانستان سابقه زیادی دارد اما به تیاتر پانتومیم توجه چندانی نشده است.

خانم کریمی، هدف از برگزاری این نمایش‌نامه را آموزش شاگران مکاتب با تیاتر پانتومیم عنوان کرد و گفت، با اجرای این نمایش‌نامه خواسته است کودکان را با ارزش آثار هنری آشنا سازد.

هرچند نمایش‌نامه “شهزاده کوچک” با درون‌مایه‌های فلسفی نگاشته شده اما خانم کریمی افزود، آن‌ها با اقتباس از این اثر، توانسته اند آن را به زبان فهم کودکان نزدیک‌تر ساخته و همچنان به آن جنبه آموزندگی بیافزایند.

او گفت:” ما با این کار کودکان را به اندیشیدن واداشتیم، یعنی از بین 300نفر که در نمایش شرکت داشتند، دو نفر کنجکاو بشوند و جستجو بکنند که این شازده کوچولو کیست؟ و به همین هدف ما زبان فلسفی شازده کوچولو را بسیار ساده کردیم و با پرسش و پاسخ بچه‌ها را بیشتر در بحث سهیم ساختیم.”

کودکان شرکت کننده در این برنامه، به قیمت 5 افغانی بلیط تهیه کردند تا به این صورت به آن‌ها”ارزش آثار هنری” نیز آموزانده شود.

به گفته مسوولان برگزار کننده این برنامه در حین اجرای تیاتر به کودکان سهم داده شد تا درباره‌ی اجرای حرکات پانتومیم شاهزاده کوچک پرسش‌های را مطرح کنند و به این صورت آن‌ها درباره‌ی  حرکات شهزاده کوچک فکر کنند.

صحرا کریمی كه دوكتوراي مستند سازي از پوهنتون‌هاي اروپايي را دارد، ابراز اميدواري كرد كه این برنامه تا پایان سال تعلیمی در 48مکتب کابل و سال آینده در مکاتب ولایت‌ها نیز به اجرا گذاشته شود.

در این نمایش‌نامه، کاوه آیریک نقش شاهزاده کوچک و صغرا ستایش نقش خاله قصه گو را به عهده داشتند.

هنرمندان افغان انتظار دارند که با احیای تیاتر و تیاتر پانتومیم در افغانستان، زمینه رشد و تفکر را بین گروه های مختلف جامعه فراهم کنند.
گفتنی است این برنامه از سوی یک نهاد فرهنگی هنری در کابل راه‌اندازی شده بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA