ads

تلاش ايران براى دور زدن تحريم‌ها

ايران براي اين كه بتواند بازارهاي جديدي در همسايگي خود پيدا كند و تحريم‌هاي سنگين اتحاديه اروپا و امريكا را دور بزند، در تلاش است دوباره بازارچه‌هاي مرزي خود را با افغانستان فعال سازد.

نویسنده: The Killid Group
20 حمل 1392
تلاش ايران براى دور زدن تحريم‌ها

ايران براي اين كه بتواند بازارهاي جديدي در همسايگي خود پيدا كند و تحريم‌هاي سنگين اتحاديه اروپا و امريكا را دور بزند، در تلاش است دوباره بازارچه‌هاي مرزي خود را با افغانستان فعال سازد.

اخيراً مقامات محلی ولایت خراسان رضوی ایران گفته‌اند، به زودی تلاش‌های تازه‌ای را برای آغاز به کار بازارچه مرزی “سنگان” روی دست خواهند گرفت.

روزنامه خراسان ایران در شماره 22 حوت به نقل از محمد حسین فروزان مهر، والی خراسان رضوی نوشته که وي گفته است به زودی با والی هرات برای فعال‌سازی این بازارچه مذاکره می نمايد.

اظهارات اين مقام ايراني واكنش اتاق‌هاي تجارت و صنايع كشور را بدنبال داشته چنانكه آذرخش حافظي رييس روابط بين‌المللي اتاق‌هاي تجارت گفته است، ايران تلاش دارد تا با بازگشايي اين بازارچه‌ها زمينه افزايش دادوستد را فراهم سازد كه خود ضربه سنگيني را بر توليدات داخلي وارد مي‌كند.

از سوي هم مسوولان در اتاق‌هاي تجارت و صنايع هرات با اشاره به روند فعاليت بازارچه‌هاي مشترك كلاته نظردر هرات و ميلك در ولايت نيمروز مي‌گويند: برخلاف فرمان رييس جمهور اين بازارچه‌ها هم چنان فعالند.

حميدالله خادم؛ رييس اتحاديه صنعتگران هرات در مصاحبه به كليد گفت: “روند فعاليت در اين بازارچه‌ها تهديدات مستقيمي‌ را براي شهرك صنعتي هرات به وجودآورده كه اگر جلو آن گرفته نشود، پيامد‌هاي ناگواري را بدنبال خواهد داشت.”

ازجانبي هم سيد جليل قادري معاون صنعتي اتاق‌هاي تجارت وصنايع هرات به فعال بودن بازارچه‌هاي مرزي كلاته نظر و ميلك اشاره نموده، تاكيد دارد كه اموال وارداتي از اين بازارچه‌ها به محصولات ناچيز گمركي به مركز كشور انتقال مي‌گردد، كه توانسته اثرات منفي را بر توليدات شهرك صنعتي به وجود آورد.

اجناسي كه از طريق بازارچه‌هاي مرزي وارد كشور مي‌گردد، عمدتا  شامل مواد ارتزاقي، ساختماني و مواد سوختي بوده كه از طريق مرز كلاته نظر در 120 كيلومتري شهرهرات و ميلك در ولايت نيمروز  انتقال مي‌گردد.

گرچه فعاليت بازارچه‌هاي مرزي در كشور غيرقانوني اعلام شده ولي آنچه مسوولان در شوراي ولايتي نيز بر آن تاكيد دارند، تداوم فعاليت اين بازارچه‌ها است تا اكنون جريان دارد.

توريالي طاهري عضو شوراي ولايتي هرات با اشاره به سازش‌هاي به ميان آمده ميان مسوولان دراين بازارچه‌ها، پوليس سرحدي و طرفين وارد كننده، مي‌گويد: “همين امر باعث تداوم  ورود اجناس قاچاقي به داخل كشور مي‌گردد.”

درهمين حال برخي از مسوولان پوليس سرحدي گفته‌هاي مسوولان اتاق‌هاي تجارت و شوراي ولايتي را رد نموده و سازش نيروهاي سرحدي را در امر ورود كالاهاي قاچاقي به داخل كشور بي‌اساس مي‌خوانند.

محمد عيسي، مدير استخبارات زون چهار سرحدي با بيان اينكه در حال حاضر هيچ بازارچه‌اي در ولايات هرات، فراه و نيمروز وجود ندارد، گفت: “نيروهاي پوليس سرحدي نه تنها موضوع مسدود ماندن اين بازارچه‌ها را بسيار جدي پيگيري مي‌كنند كه حتا با وارد كننده قاچاقي نيز برخورد جدي مي‌نمايند.”

قبل براين نيز مسوولان گمرك گفته‌اند كه تداوم فعاليت همين بازارچه‌ها بر كاهش عوايد گمرك هرات نقش داشته است.

كارشناسان اقتصادي، قاچاق كالاهاي ايراني به افغانستان را نگران‌كننده خوانده و نسبت به تداوم آن هشدار مي‌دهند.

ميرمحمد يعقوب مشعوف كارشناس اقتصادي معتقد است كه تداوم اين روند نه تنها به زيان كشور است بلكه ضربات را براي توليد كنندگان به همراه دارد.

به باور همين كارشناسان تلاش‌هاي ايران براي بازگشايي بازارچه‌هاي مرزي پس از آن صورت مي‌گيرد كه تحريم‌هاي غرب برآن كارساز شده وهمين امر ايران را وادار نموده تا از هر طريق ممكن به فروش موادي توليدي اش اقدام نمايد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA