ads

عزل نتيجه اختلاف!

سال گذشته خبرهاي زيادي در مورد اختلافات والي و شاروال هرات در رسانه‌ها نشر شد كه متاسفانه اين اختلاف‌ها علاوه بر تاثير در امور اداري، كار را به جايي رساند كه نمايندگان ولسی جرگه نزد رييس جمهوري شاكي شدند و او هم وعده عزل اين دو نفر را داده است.

نویسنده: The Killid Group
10 حمل 1392
عزل نتيجه اختلاف!

سال گذشته خبرهاي زيادي در مورد اختلافات والي و شاروال هرات در رسانه‌ها نشر شد كه متاسفانه اين اختلاف‌ها علاوه بر تاثير در امور اداري، كار را به جايي رساند كه نمايندگان ولسی جرگه نزد رييس جمهوري شاكي شدند و او هم وعده عزل اين دو نفر را داده است.

اختلافات میان والی و شاروال هرات پس آن اوج گرفت که داوود شاه صبا والی هرات محمد سلیم ترکی شاروال این ولایت را به تاخیر در امر تطبیق پروژه‌های انکشافی و غیرشفاف بودن پروژه‌ها متهم کرد؛ موردی كه  شاروال هرات آن را رد می‌نماید.

دامنه اختلافات میان والی و شاروال هرات آن قدر دامنه‌دار و شديد بود كه در كار نهادهاي تحت امرشان تاثير گذاشته بود و سرانجام اين اختلافات ره به ارگ ریاست جمهوری گشود و رییس جمهور را وادار به عكس‌العمل كرد.

حامد کرزی رییس جمهوری 29 حوت 1391 در دیدار با نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه گفته است که والی و شاروال هرات را از کار برکنار خواهد کرد.

آقای کرزی قول داده كه تا دو هفته دیگر از تاریخ دیدار، داوود شاه صبا والی و محمد سلیم ترکی شاروال هرات از کار برکنار و افراد دیگری را به ادارات ولایت و شاروالی هرات تعیین می‌نماید.

هفت تن از نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه درملاقات با حامد کرزی رییس جمهوري خواهان رسیدگی به مشكلات این ولایت شدند.

ناهید احمدی فرید از اعضای ولسی جرگه به كلید گفت: “بررسی مشکلات امنیتی، جلوگیری از افزایش تنش‌ها بین والی و شاروال، اختلافات در شورای ولایتی و مشکلات در گمرک هرات از موضوعاتی بود که با رییس جمهوری مطرح شد.”

به گفته خانم فرید، رییس جمهوری وعده سپرد که به عوض این دو مسوول محلی، افراد دیگری را تا یک هفته دیگر منصوب خواهد کرد.

در همین حال برخی از شهروندان هرات با تایید اختلافات موجود میان والی و شاروال هرات می‌گویند: “تاثیرات این اختلافات در جریان سال گذشته باعث شد تا روند بازسازی در هرات متوقف و مشكلات بیشتری برای مردم ایجاد شود.”

عده ای هم با انتقاد از تداوم این روند تاكید دارند درست است كه ضربات این اختلاف نظرها اثراتی برمنافع شخصی شاروال و والی هرات نمی گذارد ولی متضرر اصلی در این قضیه مردم اند كه باید به صورت نا خواسته به آن تن دهند.

همین نمایندگان هم‌چنان گفته‌اند كه رییس جمهور به آنها گفته است، از مدتی به این سو درصدد اعزام تیم کاری تازه به مقام ولایت و شاروالی هرات بوده و چهره‌های جدیدی را نیز انتخاب كرده كه بزودی معرفی خواهد كرد.

رییس جمهور حامد کرزی هم‌چنان در مورد حل مشکلات امنیتی در هرات گفته است که وارد عمل خواهد شد اما او تاكید نموده مشکل شورای ولایتی را مردم هرات و نمایندگان این شورا باید حل کنند.

نارضایتی مردم از تداوم اختلاف والی و شاروال هرات در حالی صورت می‌گیرد كه قبل بر این نیز شماری از باشندگان هرات در اعتراض به شدت این اختلافات و افزایش فساد در ادارات دولتی،  اعتراض نموده هشدار دادند درصورتی که حکومت مرکزی در این زمینه توجه نکند، پیامد‌های ناگواری اين ولايت را در برخواهد گرفت.

تداوم اختلافات میان والی وشاروال هرات نگرانی‌های جدی شورای ولایتی هرات را نیز در پی داشته است.

داكتر نذیر احمد حیدرزاده معاون شورای ولایتی هرات با اشاره به اختلافات موجود میان والی و شاروال هرات می‌گوید: “این دو مقام محلی نه تنها در جریان سال گذشته هرات را از نظر بازسازی در پرتگاه نابودی قرار دادند كه حتا بیشترین اوقات كاری‌شان را در امر دفاع از خود سپری نمودند.

هر چند تا هنوز به صورت رسمی بركناری و یا هم تبدیلی این دو مقام محلی اعلام نشده ولی آنچه  محمد‌سلیم تره‌كی شاروال هرات می‌گوید اين است كه “تا هنوز در این مورد اطلاع ندارد و هرگاه این تغيیرات مطابق لزوم دید زعمای كشور صورت گیرد بر آن ارج قایل است”.

از جانبی هم مقامات محلی درهرات ضمن اظهار بی‌خبری تاكید دارند كه تا به حال در این مورد اطلاعی را دریافت نكرده اند.

قبل بر این نیز شایعات استعفای والی هرات از سوی برخی رسانه‌ها پخش گردید كه شدیداً از سوی مقام ولایت رد گردید.

با این همه محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان از صاحب نظران درهرات به این باور است كه تداوم این اختلافات می‌تواند مشكلات عظیمی را برای شهروندان ایجاد نماید.

هرچند اظهارات اخیر رییس جمهوری در مورد حل مشكلات موجود در هرات امیدواری‌های تازه‌ای را ایجاد كرده ولی آنچه می‌تواند منجر به تحقق این اظهارات گردد جنبه عملی آن بوده كه تا به حال صرفاً در حد حرف باقی مانده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA