ads

فروش آزادانه وسایل جارحه در شهر کابل

دسترسی آسان به وسایل جارحه در سطح شهر کابل، باعث افزایش جرایم جنایی شده است. شماری از شهروندان کابل ضمن ابراز نگرانی از در دسترس بودن فراوان چاقو، پنجه بوکس و برچه می گویند که حتا تفنگچه نیز در شهر کابل به سادگی یافت می شود.

نویسنده: The Killid Group
7 ثور 1391
فروش آزادانه وسایل جارحه در شهر کابل

دسترسی آسان به وسایل جارحه در سطح شهر کابل، باعث افزایش جرایم جنایی شده است.

شماری از شهروندان کابل ضمن ابراز نگرانی از در دسترس بودن فراوان چاقو، پنجه بوکس و برچه می گویند که حتا تفنگچه نیز در شهر کابل به سادگی یافت می شود.

به گفته مقامات پولیس، اکثر جرایم جنایی و حتا قتل‎‏ها با استفاده از این ابزارها صورت می گیرد که پولیس نیز در کنترول آن عاجز است.

هر چند پولیس می گوید، فروش وسایل جارحه در شهر کابل ممنوع است اما دست‏فروشان در نقاط مختلف شهر به فروش چاقو و دیگر وسایل جارحه مبادرت می ورزند.

این دست فروشان با آن که از سوء استفاده این وسایل توسط ولگردان با خبر هستند اما می گویند که به دلیل تامین نفقه خانواده، آن را می فروشند.

اجمل یکی از دست‏فروشان وسایل جارحه در پل خشتی کابل می گوید، پس از آن که وی از اردوی ملی تنقیض شد، به دلیل مشکلات اقتصادی به فروش چاقو رو آورده است.

وی اکنون برای تامین نفقه 12عضو خانواده اش، ده‏ها قبضه چاقوی خورد و بزرگ را روی یک سبد گذاشته و در روی جاده ها به فروش می رساند.

اجمل در حالی‏که از سوی پولیس مجبور به ترک این ساحه می شود می گوید، اگر نیروهای امنیتی مانع کار او شود حاضر است برای پیدا کردن پول راه های دیگری را انتخاب کند.

اجمل افزود: “اگر من غریب کاری نکنم چی کار کنم؟ اگر دزدی کنم، پشت میله‏های زندان خواهم بود، اگر غریبی کنم مردم و پولیس نمی گذارد، پس چی کار کنم؟”

در حالی‏که پولیس فروشندگان وسایل جارحه را از روی جاده‏ها دور می کند اما این افراد پس از لحظاتی دوباره به کارشان ادامه می دهند.

جاده پل خشتی کابل حالا به محل دست‏فروشان چاقو مبدل شده و بازار فروش آنان نسبتاً خوب است. اکثر خریداران چاقو، پنجه بوکس و برچه را جوانان تشکیل می دهد.

به گفته این جوانان، آنها این وسایل جارحه را به قیمت نه چندان زیاد برای تامین امنیت خود می خرند.

فواد؛ باشنده ساحه خیرخانه می گوید:” زورمندان و برخی ولگردها از شهر چاقو می خرند و مردم را با استفاده از این ابزار آزار واذیت می کنند، اگر با این افراد تند رفتار کنیم ما را با چاقو می کشند.”

در همین حال جنرال ظاهر؛ رییس تحقیقات جنایی قومندانی امنیه کابل می گوید، فروش آزادانه وسایل جارحه باعث مشکلات امنیتی و اجتماعی در شهر کابل شده است.

جنرال ظاهر گفت: “تقریباً تمامی وسایل جارحه را خود مردم می سازند، بدست آوردن وسایل کند و تیز که با آن جرم واقع می شود در بازار به اندازه کافی پیدا می شود، مجرمین می توانند با هر گونه ابزار مرتکب جرم شوند.”

وی ضمن تقاضا از مردم برای همکاری در این بخش با نیروهای پولیس می گوید: “این تنها وظیفه ما نیست که تمامی کارها را انجام دهیم، باید مردم با ما همکار باشند، اگر یک دکاندار می داند که با این وسیله جرم واقع می شود آن را نفروشد، در غیر این صورت جلوگیری آن برای ما سخت است.”

رییس تحقیقات جنایی می افزاید که روزانه 200 تن را به جرم حمل غیرقانونی وسایل جارحه و اسلحه بازداشت می کنند.

به گفته جنرال ظاهر، اکثر این ولگردها را جوانان تشکیل می دهند که از سوی پولیس بازداشت شده و برای آنان دوسیه‏های جرمی تشکیل می شود.

رییس تحقیقات جنایی قومندانی امنیه کابل می گوید، در صورتی که ولگردها از سوی آنان سه بار بازداشت شوند برای شان دوسیه تشکیل شده و شامل لیست سیاه می شوند: ” کسانی که بیشتر از سه بار بازداشت شوند از رفتن به بورسیه باز می مانند و شامل پوهنتون نمی شوند و شامل کار هم نمی‏گردند.”

گفتنی است اکثر وسایل جارحه از کشور های پاکستان، چین و ایران وارد کشور شده و در بازارها به گونه آزادانه به فروش می رسد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA