ads

آشنایی 50 زن افغان با آموزش‏های جدید حرفوی

وزارت امور زنان از فراغت زنان و دختران کارآموز در پروژه ای سیوا ( انجمن اجتماعی خودکفایان) که چندی قبل از طریق برنامه آموزشی در بخش‏های خیاطی، صنایع دستی، پروسس مواد غذایی، کمپیوتر و زبان انگلیسی، عازم کشور هندوستان گردیده بودند، طی محفلی در تالار سینما زینب، قدردانی نمود.

نویسنده: The Killid Group
28 حمل 1391
آشنایی 50 زن افغان با آموزش‏های جدید حرفوی

وزارت امور زنان از فراغت زنان و دختران کارآموز در پروژه ای سیوا ( انجمن اجتماعی خودکفایان) که چندی قبل از طریق برنامه آموزشی در بخش‏های خیاطی، صنایع دستی، پروسس مواد غذایی، کمپیوتر و زبان انگلیسی، عازم کشور هندوستان گردیده بودند، طی محفلی در تالار سینما زینب، قدردانی نمود.

دراین برنامه آموزشی، 50 تن از زنان و دختران افغان، آموزش های لازم را در بخش های خیاطی، صنایع دستی، پروسس مواد غذایی، کمپیوتر و زبان انگلیسی به مدت یک ماه به شکل علمی و نظری فرا گرفته اند که تعدادی از فارغان این

برنامه ای آموزشی به حیث ماستر ترینر، دوباره در بخش های متذکره در باغ شهرآرا به منظور رشد ظرفیت های حرفوی دیگر زنان و دختران افغان، جذب کار خواهند شد.

در طی دوره آموزش، کارآموزان ضمن آموزش بخش های ذکر شده از فابریکه ها و شرکت های تولیدی در بخش های پروسس، دیزاین، رنگ آمیزی، بازاریابی، بسته بندی تولیدات و کاربرد ماشین آلات در بخش های مربوط  نیز از نزدیک دیدن نموده و از تجارب و نحوه کار آنها، معلومات لازم را فرا گرفته اند. قرار است این برنامه های آموزشی برای زنان در ولایات دایکندی، سرپل، بلخ و بدخشان نیز راه اندازی گردد.

خانم حسن بانوغضنفر، وزیر امور زنان در این محفل گفت: “خوشحالم که تعدادی از خواهرانم با فراگیری آموزش های حرفوی به وطن برگشته اند و در آینده در نظر است تا زنان عودت کننده به کشور را نیز در کنار خانم ها و دختران بیکار و بی بضاعت در این پروسه آموزشی شامل نماییم تا از تجارب و آموزش های لازم حرفوی در کشور هندوستان، مستفید شده و بتوانند به کمک دانشی که کسب کرده اند، کار و فعالیت های انفرادی جهت خود کفای خود، انجام دهند.”

همچنان خانم حسن بانو افزود: “در نظر است قرضه های کوچک به دانش آموزان ترتیب کنیم تا بتوانند از آموخته های علمی و نظری شان، استفاده لازم نمایند.”

مینه عادل یار، فارغ التحصیل برنامه آموزشی بخش پروسس مواد غذایی که از جمع کارآموزان دوره آموزشی یاد شده است می گوید:” زمانیکه پروسس مواد غذایی را در باغ شهر آرا فرا گرفتیم، کاندید سفر به هند و شامل امتحان آزمایشی گردیدم که خوشبختانه با موفقیت در این امتحان، توانستم عازم هندوستان شده و مدت یک ماه در برنامه یاد شده چیزهای را یاد بگیرم که واقعاً برایم به درد بخور است و می توانم استفاده خوب از آن کنم. من در نظر دارم در بخش پروسس مواد غذایی کار بیشتر کنم و درهر جا که وظیفه پیدا کنم با علاقمندی خاص وظیفه ام را انجام دهم.”

او افزود که در این دوره آموزشی طرز تهیه انواع سرکه ها، چتنی و ترشی را یاد است و آرزو دارد جهت خود کفایی زنان نیازمند، این برنامه توسعه پیدا نموده و تعداد بیشتر زنان از آموزش های لازم و مثمر، مستفید شوند.

راضیه که قبل از فراگیری درس در برنامه آموزشی بیکار بود و مدت 45 روز در باغ شهرآرا، آموزش های لازم را در بخش خیاطی و صنایع دستی حاصل نموده است از جمع فارغان همین برنامه در بخش صنایع دستی و خیاطی می باشد. او می گوید:” هدف از سفر ما در کشور هندوستان، فراگیری آموزش های جدید در بخش دست دوزی و خیاطی بود، همچنین  دیزاین های مختلف را که چگونه بتوانیم چند دیزاین را مکس نماییم و یا رنگ ها و دوخت های جدید را چطور انتخاب و طرح نماییم تا دیزاین های قشنگ به دست بیاید، یاد گرفتیم. ما تا هنور چیز هایی را می دوختیم با دوخت و طرز خیاطی ترینران در کشور هندوستان، بسیار متفاوت بود، روی همین دلیل این برنامه واقعا یک دوره آموزشی موثر بود.

آرزو دارم اگر با ما در قسمت سرمایه گذاری، کمک صورت گیرد، بتوانیم از یاد گرفته های خود برای هزاران زن دیگر آموزش بدهیم.”

وسیمه امیری، کارمند بخش انجمن اجتماعی خزانه صبا و دفتر سیوا که تحت نظارت وزارت امور زنان کار و فعالیت می نماید، در بارهء برنامه آموزشی گفت:” هدف از برنامه ریزی همچو دوره های آموزشی، خود کفایی زنان افغان و نیز دید و بازدید آنها با زنان خارج از کشور می باشد تا بتوانند شیوه و روش های موثر کار و فعالیت را بیاموزند.

زنانی و دخترانی که در این دوره آموزشی، درس خوانده اند، خانم های خانه بودند و هیچ کار و وظیفهء نداشتند، اما توانستند با توانایی که داشتند به خارج سفر کنند و آموزش های لازم را نیز فرا گیرند.”

وسیمه امیری افزود: “زن افغان باید مانند زنان جهان، درایت و توانایی سفر، تحصیل و کار را داشته باشد چنانکه تعداد زیادی از خواهران ما الحمدالله دارند، مگر ضرورت است برای خانم های که نیاز دارند تا کار کنند و دارای استعداد های هنری از صنایع دستی اند، کمک صورت گیرد تا در اجتماع داخل شده و محیط اجتماعی و فعالیت زنان را در همه عرصه ها از نزدیک ببینند و خود را نیز آماده سازند که با دیگران همگام شده و در خصوص هر هنر و علمی که توانایی آن را دارند، رشد نمایند.

در ضمن سفر می تواند ، زمینه آشنایی آنها را از نگاه ارتقاء ظرفیت و خود کفایی مساعد نماید.”

خانم پرت دیپا، نماینده دفتر سیوا در کابل گفت:”ما به همکاری وزارت امور زنان افغانستان در سال 2007 میلادی توانستیم طرح همکاری این دفتر را با وزارت امور زنان افغانستان، تهیه و در سال 2008 میلادی کار خود را آغاز نماییم. دفتر سیوا، همکار همیشگی زنان افغان خواهد بود و در نظر است تا عنقریب اتحادیه ای از فارغان این انجمن را افتتاح و

برنامه ای منظم آموزشی با نتیجه گیری مثبت از آن، ایجاد گردد.

برنامه های بعدی ما در قسمت آموزش کمپیوتر، ارتقای ظرفیت، سرگروپ های که بتوانند تعداد زیادی از خانم ها را آموزش دهند، و سوزن دوزی خواهد بود تا زمینه تدریس را بیشتر برای زنان افغان در همه ولایات مهیا نماییم.”

قابل ذکر است که در مجمع تا اکنون 3000 تن از خانم های افغان از کورس های آموزشی و حرفوی در بخش های مختلف که مربوط وزارت امور زنان می شود، فارغ التحصیل گردیده و صاحب مسلک شده اند و این برنامه همچنان با سرعت ادامه دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA