ads

رکود صنعت گردشگری در بلخ

ادارهء محلی در ولایت بلخ تاکنون نتوانسته از این سرزمین باستانی تصویر درست برای جهانگردان ارایه دهد. در جریان دو سال اخیر بیشتراز 600 جهانگرد وارد بلخ شده اند و امسال در مقایسه به سال‎های پیش  

نویسنده: The Killid Group
12 ثور 1390
رکود صنعت گردشگری در بلخ

 

اداره محلی در ولایت بلخ تاکنون نتوانسته از این سرزمین باستانی تصویر درست برای جهانگردان ارایه دهد.

در جریان دو سال اخیر بیشتراز 600 جهانگرد وارد بلخ شده اند و امسال در مقایسه به سال‎های پیش در افزایش میزان جهانگردان تغییر زیادی دیده نمی‎شود.

علت عدم رشد صنعت توریزم، مساعد نبودن شرایط امنیتی در ساحات باستانی بیان شده و گفته می شود که این مسئله به بی‎علاقگی توریستان و سیاحان افزوده است.

عبدالله رویین؛ رییس بخش افغان تور در بلخ با اشاره به تاریخچۀ توریزم در کشور می‎گوید:” نزدیک به 50 سال است که ادارهء توریزم به صورت سیستماتیک در کشور فعالیت می کند.”

وی می گوید، ولایت بلخ آبده های تاریخی و مراکز دیدنی زیاد دارد، ولی به هر دلیلی که است تا کنون توریستانی کمتری به این ولایت سفر کرده اند.

به باور وی، توریست‎ها از مسافرت به کشورهایی چون افغانستان خود داری می کنند و آنان به دلیل نبود امنیت به  ولایت بلخ سفر نمی کنند.

او ضمن این که وضعیت فعلی توریزم را دربلخ خوب نمی داند، می گوید که بلخ شرایط لازم را برای  جذب توریستان دارد اما یکی از مشکلاتی که از نظر سیاحان و جهانگردان مطرح است بدامنی می باشد و آنان فکر می‎کنند هرگاه به افغانستان یا بلخ به سیاحت بیایند، شاید با مشکلات بد امنی مواجه شوند. این مسئله تاثیر منفی بر میزان جلب سیاحان وجهانگردان در بلخ گذاشته است.

سید اقبال آرزم، مدیر گردشگری یا (گرزندوی ) در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ از نبود برنامهء کاری و ضعف هماهنگی ادارات دولتی شکایت نموده می گوید:” بیشتر گردشگران خارجی از طریق هوا با اهداف تجارتی به این ولایت سفر می کنند و این برای صنعت توریزم مشکلات زیادی را ایجاد می کند، درحالی که گردشگران باید به عنوان سیاح وارد بلخ شوند و پول هایی را بابت سیاحت بپردازند.”

وی تاکید می کند که باید برنامهء ساخته شود تا سیاحان وقتی ازمکان های تاریخی دیدار می کنند پول بپردازند و در صورت عملی نشدن این طرح، صنعت توریزم در کشور با رکود مواجه می شود.

مدیر گردشگری بلخ علاوه می‎کند:”هرگاه ادارات ذیربط هماهنگی داشته باشند و گردشگران پول‎های شان‎را از طریق مدیریت توریزم وگرزندوی بپردازند، عاید این ادارات سالانه صدها هزارافغانی خواهد شد، حالا این طور نیست، قسمتی از عواید سیاحان به گمرگ ها و ریاست های خارجه پرداخته می شوند.”

وی همچنان از عدم همکاری دولت مرکزی و مقامات ولایت بلخ شکایت نموده می‎گوید:” این مدیریت در چوکات ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ درسال 1384 ایجاد شد، اما هنوز برنامهء کاری مشخص جهت جلب وجذب سیاحان وعواید آن ندارد.”

عبدالله رویین روی، نبود برنامه دقیق وهمچنان عدم معرفی گردشگران از مرکز به این اداره را از دلایل ضعف صنعت توریزم در ولایت بلخ بیان می کند.

وی علاوه می کند که تعداد زیادی از خارجی ها بنا بر روابط  و بدون هماهنگی با آن ها و تعدادی هم برای کار به افغانستان می آیند .

رویین، تصریح می کند:” سیاحانی که وارد کابل می‎شوند هرگاه به ولایت بلخ سفرمی‎کنند باید به آنان هدایت داد شود که به مدیریت توریزم مراجعه کنند تا آنان در هماهنگی کامل برنامه های‎شان را به پیش ببرند.”

آقای آرزم، گلایه دارد که از طرف ریاست گردشگری در مرکز و مقامات با اداره گردشگری بلخ همکاری‎های لازم صورت نمی گیرد.

به گفته وی، کارمندان این اداره بدون معاش به صورت افتخاری در چوکات ریاست اطلاعات و فرهنگ فعالیت می کنند.

به گفته رویین، هر چند گراف جهانگردان نسبت به سال‎های قبل افزایش را نشان می دهد، ولی آن گونه که انتظار می رود تعداد سیاحان بسیار کم است. وی در مورد راه‎ها ی رشد و احیای مجدد توریزم می گوید، باید کارهای تبلغاتی جهت معرفی جاهای تاریخی صورت گیرد و برنامه‎های کاری منظم میان ارگان‎های دولتی وجوداشته باشد.

رویین از مقام های مسئول چنین تقاضا می کند:”  به سیاحانی که تحت نام تجارت وارد افغانستان می‎شوند اجازه گشت وگذارداده نشوند تا آنان مشخصا با ویزاهای سیاحتی وارد افغانستان شوند.”

با این حال، وی امید وار است که این صنعت روند رو به رشد را طی کند. نظر به ارقام رئیس ادارهء گردشگری ولایت بلخ؛ سال گذشته 320 سیاح وارد بلخ شده بودند و در سال جاری تاکنون 300 جهانگرد از بلخ دیدن نموده اند.

مسئولان فرهنگی در ولایت بلخ تصریح می کنند که تقویت صنعت گردشگری در بلخ، در معرفی این ولایت به جهان نقش عمده دارد و از سوی دیگر سالانه می تواند عاید خوبی برای دولت افغانستان داشته باشد.

بلخ؛ سر زمین ادیان باستانی و زداگاه مفاخر بزرگی چون مولانا به شمار می رود و از جاذبه‎های توریستی بر خور دار است اما با این وجود جهانگردان اندکی سالانه از این ولایت باز دید می‎کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA