ads

باغ زنانه؛ محل تفریحی و آموزشی زنان

باغ زنانۀ كابل، جایی است كه روزانه صدهــــا زن برای تفریح، خریداری و اشتراك در كورس‌های آموزشی به آن جا مــــی‌ روند. در شهر پنج ملیونی كابل این نخستین و بزرگترین محل تفریحی و آموزشی برای زنان است كه علاوه بر محیط تفریحی از زبان انگلیسی گرفته تا رانندگی به زنان علاقمند تدریس می‌شود. مردان اجازه ورود و استفاده از باغ را ندارند. این باغ كه مساحت آن به 13 جــــریب زمین می رسد قدامت چندین ساله دارد.

نویسنده: The Killid Group
7 ثور 1390
باغ زنانه؛ محل تفریحی و آموزشی زنان

باغ زنانۀ كابل، جایی است كه روزانه صدهــــا زن برای تفریح، خریداری و اشتراك در كورس‌های آموزشی به آن جا مــــی‌ روند. در شهر پنج ملیونی كابل این نخستین و بزرگترین محل تفریحی و آموزشی برای زنان است كه علاوه بر محیط تفریحی از زبان انگلیسی گرفته تا رانندگی نیز به زنان علاقمند تدریس می‌شود. مردان اجازهء ورود و استفاده از باغ را ندارند. این باغ كه مساحت آن به 13 جــــریب زمین می رسد، قدامت چندین ساله دارد.

گروهی از دختران روی سبزه‌هــــــا در زیر سایۀ درختان سرو میله كرده و با نواختن دایره آواز می خوانند و می خندند. آنان اقارب نزدیك و اعضای یك خانواده هستند. مسعوده 27 ساله از جمع این خانواده می گوید كه این نخستین میله دستجمعی زنان خانوادۀ آن ها خارج از چهاردیواری منزل و در یك محیط تفریحی عامه است.

او می افزاید:”به نظر من باغ زنانه بهترین محل برای زنان است،‌به ویژه برای زنانی كه می توانند به صورت آزاد تفریح كنند، از هوای مرطوب و گل‌های باغ لذت ببرند و از چیز هایی كه در این جا وجود دارد، استفاده كنند. ما همه مسلمان و پیرو فرهنگ اسلامی و دین اسلام هستیم. برای اینكه یك زن بتواند با همنوع خود آزادانه صحبت كند، این جا محل خیلی خوبی است. از طرفی هم نظر به فرهنگ ما، خانواده‌ها به زنان ودختران شان اجازه می دهند كه در  باغ مخصوص  زنان بیایند.”

این باغ گذشته‌ای پر آشوبی داشته است در زمان جنگ‌های تنظیمی و حاكمیت طالبان این محل به خرابه تبدیل شده بود، اما زمانی كه مدیریت این باغ سه سال پیش بــــــه وزارت زنان سپرده شد و كریمه سالك به عنوان رییس آن تعیین گردید، آنان بخش های متنوع و دلچسپی را در باغ ایجاد كردند.

سربازان پولیس در بیرون از دروازۀ باغ ایستاده اند تا در را تنها به روی زنان باز نگهدارند.

كریمه سالک، رئیس باغ در این باره می‌گوید: “بچه های بالاتر از ده سال اجازه ورود به باغ را ندارند تا خانم ها بتوانند بدون حجاب و با آزادی كامل هرگونـــــه كــــه خواسته بــــــاشند در باغ گشت و گذار كنند.” رئیس بــــاغ زنــــانه تصریح می‌كند:”عموماً خانم‌ها در ایــــن جا سالگرد و دعوت‌های مخصوص شان را بـــــرگزار می كنند و  گاهی عروس‌های شان را به باغ می آورند. در روز های رخصتی و جشن‌هــــا هزاران زن بــــه این جا می آیند. به گفتۀ خانم سالك، روزانه در حدود دو صد زن برای تفریح و خرید به این جا می آیند روزهای مخصوص میله ما پنجشنبه و جمعه است و  در روز های دیگرهفته روی بلند بردن ارتقای ظرفیت خانم هــــا كار مــــی شود تا تغییراتی در وضعیت زندگی زنان افغان به وجود آید.

زنان بــــا لباس‌های ورزشی رنگارنگ مصروف انجام تمرینات پرورش اندام هستند، درحالی كه در گوشۀ دیـــــگر شماری از آنان بدمینتون بازی می كنند. جمنازیـوم ورزشی باغ به كمك جامعه جهانی با هزینه بیش از 100 هزار دالر در این محل اعمار شده است. در این باغ همچنان بازار كوچك فروش لباس و لوازم زنانه نیز ایجاد شده و برخی از  زنان تجارت كوچكی در این زمینه دارند. در باغ زنانه مراكز آمــــوزشی مخــــصوصی نیز برای خانم ها وجود دارد.

گروهی از زنان در كنار میز آشپزی ایستاده اند و به دقت مراحل پختن غذای خارجی ( كه توسط یك آموزگار افغان انجام می شود) را مشاهده می كنند. در این مكان تفریحــــی، كارگاه‌های آموزش زبان انگلیسی  و كمپیوتر نیز مهیا است. ‌ ‌

نسترن، در كورس كمپیوتر درس مــــی خواند. وی اظهار می كند:”ما درخانه كمپیوتر داشتیم اما به سطح پائین كار می كردیم. در این جا برنامه های زیادی را آموخته ایم.”

در بخشی از محوطۀ باغ یك صنف آموزشی كار عملی موقعیت دارد. زنان به نوبت در پشت اشترنگ یك موتر به شكل امتحانی می نشینند تا رانندگی بیاموزند.

عبدالواسع 40 ساله، مردیست كه به زنان علاقمند، رانندگی آموزش می دهد. ‌ ‌

وی، با اشاره به علاقۀ شدید زنان بـــــــه رانندگی، می‌گوید كه خانــــم ها با علاقۀ بسیار در صنف رانندگی اشتراك می كنند. آنان می كوشند كه هر چه زودتـــــــر رانندگی بیاموزند، اما از آشنایی با پرزه جات و ماشین موتر خوش شان نمی‌آید. زنان در كل نسبت به مردان زیرك تر انــــد و با احتیاط رانندگی می كنند. ‌ ‌

در داخل باغ زنانه كابل، هوتلی نیز وجود دارد كه همۀ كاركنان آن زنان اند.

ظریفه، مدیرهوتل می‌گوید:”درهوتل مشتریان زیادی بـه خصوص در روزهای جمعه مراجعه می‌كنند، گاهی مهمانان خارجی نیز داریم. ما هرنوع غذا را در هوتل آماده می كنیم. آشپزهای هوتل توسط نهاد همكاری های ایتالیا آمــــوزش دیده اند و كاركنان و مشتریان این هوتل همه زنان اند.”

گروپ بزرگی از زنان افغان از دو سال بدین سو كمپاین بزرگی را زیــــر عنوان 50 درصد به راه انداخته اند. هدف آنان این است كه زنان در تمام بخش‌ها 50 درصد سهم داشته باشند. اكنون از میان 249 نمایندۀ پارلمان جدید 70 تن آنان را زنان تشكیل می دهند. آنان این محل بزرگ تفریحی و آموزشی را نیز در قلب پایتخت دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA