ads

عضویت یك زن در ستره محكمه، تایید یا رد؟

بحث در مورد حضور یک زن در شورای عالی ستره محكمه از بحث های مهم ولسی جرگه در هفته های اخیر بوده است. همچنان  طی نشستی ‌به ابتكار كمسیون امور زنان،جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه،‌روی موثریت حضور زنان در شورای عالی ستره محكمه تاكید گردیده  و قرار شد كه نظریات مطرح شده در این خصوص به ریاست جمهوری افغانستان راجع شود.  

نویسنده: The Killid Group
6 ثور 1390
عضویت یك زن در ستره محكمه، تایید یا رد؟

بحث در مورد حضور یک زن در شورای عالی ستره محكمه از بحث های مهم ولسی جرگه در هفته های اخیر بوده است. همچنان  طی نشستی ‌به ابتكار كمسیون امور زنان،جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه،‌روی موثریت حضور زنان در شورای عالی ستره محكمه تاكید گردیده  و قرار شد كه نظریات مطرح شده در این خصوص به ریاست جمهوری افغانستان راجع شود.

‌فوزیه كوفی، نماینده مردم در ولسی جرگه، حضور یک زن  در ستره محكمه را نیاز اجتماعی خوانده می‌گوید: “مشكل اساسی زنان افغان، عدم دسترسی به سیستم عدلی و قضایی درست است.” وی به این باور است، تعداد زنانی كه دارای صلاحیت قضایــــی در سطح تصمیم گیری ها باشند، كم بوده و این باعث شده كه زنان با مشكل مواجه شوند.

خانم كوفی، ابراز امیدواری می كند كه رئیس جمهور در مورد تعیین یک زن در شورای عالی ستره محكمه  تصمیم اتخاذ كند. ‌ ‌

‌اعضای كمسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه نیز می گویند كه آن ها در زمینه شمولیت یک زن در شورای عالی ستره محكمه خواهان نظریات كمسیون های هجده گانه ولسی جرگه گردیده اند و به گفته خانم كوفی تاكنون شش كمسیون در زمینه نظر مثبت داده اند.

نورجهان یوسفزی، استاد پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون كابل از اتخاذ تصمیم در مورد حضور یک زن در ستره محكمه ابراز خرسندی كرده اظهار داشت: “حضور یک زن در شورای ستره محكمه می‌تواند، بسیاری از موانع عدلی و قضایی فرا راه زنان را حل كند. هم اكنون زنان زیادی ادعا دارند كه ‌به قضایای آنان رسیدگی نشده و در بی سرنوشتی به سر می‌برند،‌ اما این تصمیم می‌تواند بر سرنوشت آیندۀ زنان تاثیر مثبت بگذارد.

‌وی اضافه می كند كه  توانمندی زنان در عرصه های مختلف نشان داده است كه زنان نیز می‌توانند همانند مردان در مسایل عدلی و قضایی فعالیت  و ابراز نظر كنند. به عقیده این استاد پوهنتون، زمانی كه داد از تساوی حقوق و مشاركت اجتماعی زده می شود، ‌پس در این مورد نیز باید به زنان سهمی داده شود.

‌‌احمد ضیا مبلغ، یكی از فعالان نهادهای جامعه مدنی از موسسسه حقوق و دموكراسی می‌گوید كه نبود زنان در ارگان های عدلی و قضایی می تواند مانع جدی در اعاده حقوق زنان محسوب شود.

با این حـــــال، شماری از علمای دین،‌نظریات متفاوتی نسبت به حضور یک زن در شورای عالی ستره محكمه دارند.

‌خانم كوفی، در این مورد خاطر نشان می كند كه تعدادی از علما با این تصمیم موافق بوده، اما زمان آن را جــــهت اتخاذ چنین تصمیمی مناسب نمی دانند. خانم كوفــــی می گوید: “عالمان دین زنان را دارای صلاحیت قضایــــی در افغانستان نمی دانند و تعدادی نیز به این نظراند كه زن در مصدر فتوا نمی تواند، قرار بگیرد.”

وی  تصریح مــــی كند كــــه بــــراســــاس قانون اساسی افغانستان در ایــــــــن تصمیم مانــــع شرعــــی و قانونــــی وجود ندارد، اما زن در دو مــــورد حدود و قصاص نمــی تواند، قضاوت كند.

‌به باور وی، ‌وجود یک زن مانعی  در تصمیم گیری های شورای ستره محكمه به  وجود نمی آورد‌، زیرا در شورا تصامیم به شكل دستجمعی گرفته می شود.

برخی از كارشناسان امور دینی، عضویت یک زن در شورای عالی ستره محكمه را با در نظر داشت ارزش های اسلامی، ‌مثبت ارزیابی می كنند.

‌داكتر محمد ایاز نیازی، استاد پوهنحی شرعیات پوهنتون كابل در این رابطه می‌گوید: “در میان فقها ‌حضرت امام اعظم، قاضــــی شدن زن را در مسایلی كه شهادت زن درست باشد، تایید می كند.”

وی علاوه می كند كــــه زن در قضایای جنایی به دلیل این كه انسان عاطفــــی است،‌‌شهادت داده نمی تواند، اما در مسایل دیگر زن قاضی شده و قضاوت می تواند.

وی تصریح می كند كه  زن مسلمان افغان می تواند به حیث مشاور قضایی در شورا عضو شده و فیصلۀ شورا به مجموع آرای آن برمی گردد.

به باور داكتر نیازی، گاهی دیده شده است كه رای یک زن نسبت به چندین مرد سالم تر بوده و از نظر شرعی با در نظر داشت شایستگی زن، رای درست و تجارب قضایی عالی، مانعی در حضور یک زن در شورای عالی ستره محكمه وجود ندارد.

تعیین رئیس ستره محكمه و اعضای شورای عالی این نهاد از صلاحیت های رئیس جمهور افغانستان است، ‌ولی آن ها بایــــد از ولســــی جــــرگه رای اعتماد به دست آورند.

‌كمسیون امور زنان و حقوق بشر ولسی جــــرگه می‌گویند كه آن ها در این زمینه با قاضی القضات و رئیس ستره محــــكمه افغانستان  صحبت هایی را انجام داده اند.

‌این در حالیست كه شماری از زنان به تازگی در دیدار بــــا رئیس جــــمهور كرزی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان خواسته اند كه یک زن را به عنوان عضو شورای عالی ستره محكمه برگزیند.

تا حال روشن نیست كه رئیس جمهور بــــه این تقاضا  چه پاسخ داده و در آینده در این مورد چه تصمیمی خواهد گرفت.

‌رئیس جمهور نیز  چندی پیش در نشست خبری ابراز كرد كــــه به زودی اعضای ستره محكمه افغانستان  و شورای عالی  را معرفی خواهد كرد.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA