ads

محرومیت 30 درصدی اطفال بدخشان از آموزش

به اساس گزارش دفترساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر ولایت بدخشان، بیش از 200 هزار کودک در این ولایت به کارهای شاقه مصروف اند. اين كودكان اكثراً به كارهاي چوپاني، پرورش حيوانات، فراهم آوري هيزم، كار دركارگاهاي صنعتي و ساير امور شاقه

نویسنده: The Killid Group
5 ثور 1390
محرومیت 30 درصدی اطفال بدخشان از آموزش

به اساس گزارش دفترساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر ولایت بدخشان، بیش از 200 هزار کودک در این ولایت به کارهای شاقه مصروف اند.

اين كودكان اكثراً به كارهاي چوپاني، پرورش حيوانات، فراهم آوري هيزم، كار دركارگاهاي صنعتي و ساير امور شاقه گماشته شده اند.

وحيدالله ارغون، ریيس دفتر ساحوي اين كمسيون با بی بی سی اظهار داشت:”مطابق آماري كه از چند ولسوالي اين ولايت به دست آمده نشان مي‏دهد كه حدود 200 هزار كودك اين ولايت به شاقه ترين كارها مصروف  بوده كه ازآن جمله بيش از 30 درصد اين كودكان بنا به همين مجبوريت فرصت آموزش را از دست داده اند.”

این گزارش در حالی نشر می شود که هم اکنون، حدود 6 مليون كودك دختر و پسر از دسترسي به آموزش محروم هستند؛ بيشترين اين كودكان را اطفال روستايي تشکیل می دهند.

اما اين مشكل نه تنها دامن گير كودكان مناطق كوهستاني و دور دست كشور مي باشد، بلكه  كودكان شهر هاي بزرگ نيز روزگار بهتري از اطفال روستايي ندارند.

ضمير كودك خرد سالي كه مصروف جمع آوري كاغذ و پلاستك مي باشد، مي گويد:” من از صبح ملا آذان تا ناوقت‎ها در اشغال داني‎ها پشت يك توته كاغذ، پلاستك و آهن كهنه سرگردان هستم. كاغذ و پلاستك را آتش مي‎كنم و آهن كهنه را مي فروشم و از پول آن براي فاميل خود نان تهيه مي‎كنم. به همين خاطر است كه نه وقت مكتب خواندن دارم و نه توان آن را.”

جميل كودك 9 سالۀ ديگري است که با آب كثيف جویچه كنار جاده مصروف موتر شويي مي باشد؛ بدون آن كه به اضرار اين آب‎هاي آلوده پي ببرد، کارش را غنيمتي براي خود دانسته مي‎گويد:”بعضي از روزها از سه تا چهار موتر را مي شويم اما بسياري از وقت‎ها يكي دو موتر بيشتر دستگيري نمي كند. و همي سبب مي شود كه از صبح تا عصر به اميد موتر شويي و به دست آوردن يك لقمه نان براي فاميل، از رفتن به مكتب هم محروم شوم.”

باآنكه مسؤلان معارف ولايت بدخشان ادعا دارند كه محروم بودن 30 درصد از كودكان مصروف به كار هاي شاقه در سال‎هاي گذشته قرين به واقعيت بوده، اما اين مشكل بااعمار مكاتب در محلات دور دست، به كمك بعضي از نهاد‎ها و مؤسسات خارجي تا اندازه‎اي كاسته شده است.

اما گزارش هايي كه از اين محلات به دست آمده نشان می دهد كه اين اقدامات نتيجه و تاثير قابل ملاحظه‎اي نداشته و هنوز هم شمار زيادي از اين كودكان بنا به مجبوريت هاي اقتصادی و مصروفيت در كار هاي شاقه از رفتن به مكتب و آموزش سواد محروم هستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA